BasBQ
Beef en Steak

Smoker review Weber/R?sle/Fornetto

S

Smart

Gast
Foto's volgen spoedig!
Als retailer zie ik nu al een paar jaar met grote genoegdoening aan dat er een hoop aan het veranderen is. Eerst waren de pijlers gericht op de dames. (Kekke kleurtjes, kleine hapjes en vooral gemak.) Ergens ook wel een logische stap gezien het feit dat menig vrouw de bbq alleen maar linkt aan vlees.
Daarna was de man aan de beurt met de thema's: stoer/rauw. Gevoelsthema waar de gemiddelde man niet echt mee uit de voeten kon.
Afgelopen jaar mikten de meeste fabrikanten op een combi van stoer, maar vooral op gezelschappen. *Bbqfeest!* (kijk, nu gaat het al wat meer de goede kant op)

Hoe leuk is het om te zien dat er nu een combi plaats vindt! Ten eerste zijn we nu eindelijk af van het oude mannen paling rook" imago af. En ten tweede is low&slow echt een ding geworden! Wij stugge nederlanders laten eindelijk het crematie/pindasaus/stokbrood/salade beeld los en zien in hoe blij je wordt als je er meer tijd in steekt en het dan nog meer voldoening geeft ?n een lekkerder resultaat!

Ik ben ervan overtuigd dat grillmasters en div wedstrijden dit ook positief be?nvloed hebben.

Dat heeft mij gemotiveerd om meer smokers in te kopen en door het veelal gebrek aan info er daar een review van te maken.

De smokers die ik daarvoor heb getest zijn:

Weber Smokey Mountain cooker 47 cm

Fornetto Razzo 46 cm ?399,-


  R?sle F50 smoker ?399,-


Ik ga in bovenstaande volgorde van boven naar beneden.

Allereerst de deksel. Allemaal voorzien van een thermometer. Wat wel opvallend is dat de Weber thermometer tot 175c gaat. De rest tot 350c. De logica hiervan komen we later tegen.
R?sle heeft wel als enige een scharnier waardoor je de deksel niet in je hand dient te houden of neer moet leggen.
Weber
Foto volgt
Fornetto
Foto volgt
R?sle
Foto volgt
Luchtrooster

Weber heeft op de deksel een luchtrooster die als enige niet zonder handschoenen bediend kan worden.


Fornetto heeft een mooie robuuste retroknop.


R?sle heeft bovenop een rvs schijf met handvat die je ook op de bbq's tegen komt.


Onder de deksel.
Bij Weber krijg je een kale deksel. Als je een rookrek wilt zul je die aan moeten schaffen. (?49,99)


Fornetto wordt geleverd met gemonteerd rek in de nok van de deksel waarvan de haken eraf kunnen ivm schoonmaken.

R?sle wordt standaard geleverd met een los rek voorzien van 6 rvs haken die evt uitgebreid kunnen worden.

Thermometersonde doorvoer

Weber heeft de grommet in het leven geroepen. Een klein grijs rond rubber waardoor tenminste 2 draden passen.

Fornetto heeft ervoor gekozen kleine rubbertjes waarvan er op elke ring 1 zit.


R?sle heeft aan de onderkant van de twee deurtjes een uitsparing gemaakt.


Roosters
Weber heeft 1 rooster van 44,5 cm en daaronde 1 van 43 cm.

Fornetto heeft bovenop een plat rvs rooster van 40 cm en daaronder 2 stapelbare rvs manden van dezelfde diameter. Slim!

R?sle heeft 2 rvs roosters van 49 cm.

Onderrooster


Weber heeft een plat rooster waarop een ring staat wat tevens dienst doet als pannensteun.

Fornetto heeft dezelfde mand in het leven geroepen, maar dan voorzien van zwarte emaillelaag.


R?sle heeft hetzelfde draaibare onderrooster die ook al in de bbq's gebruikt wordt.





luchtroosters onder

Weber en Fornetto hebben 3 dezelfde luchtroosters als boven.

R?sle heeft ook hier in het magazijn gedoken en bestaande materialen gebruikt. Ik vraag me af, waarom eigenlijk geen one touch systeem in de Weber als zij het wel doen?


Tot slot

Je zult je wellicht nu af gaan vragen waar ik blijf met het antwoord betreffende de thermometer waar ik mee begon.
De reden hierachter is dat de Weber niet gemaakt is om als bbq gebruikt te worden.
Waar je bij de Fornetto en R?sle de twee ringen kunt verwijderen is dit bij Weber simpelweg niet mogelijk.
R?sle heeft zelfs een tweede scharnierbevestiging hiervoor gemonteerd. Attent..

Ik kon bij het weghalen van de ringen bij de fornetto een glimlach niet bedwingen. Wat een lekker dikkertje is t zo. Een beetje het obesitas neefje van de jumbo joe.



Eindconclusie


Weber
Gezien de hoogste prijs, de kaalste levering, het feit dat alle delen niet vast te maken zijn en het slecht sluiten van het gammele deurtje heb ik deze op de tweede plek gezet.

Fornetto
Bij het optillen van de deksel en bbq valt het gewicht direct op. Wat een robuust apparaat!
Alle delen klik je aan elkaar vast en zo zet je hem weer netjes in de schuur indien nodig. Het onderste deurtje kan gemakkelijk gebruikt worden om briketten bij te vullen. Een welverdiende tweede plaats!

R?sle
R?sle is de minst originele van de drie, gezien het feit dat veel onderdelen al bestaan. Maar ja, als het werkt..
Gezien het feit dat hij verrijdbaar is, 10 jaar garantie, rvs roosters, en een 2e scharnierpunt heeft voor de deksel gaat hij er met de eerste prijs vandoor!
Val je op de looks of ben je wat praktischer ingesteld? Ik daag je uit buiten de gebaande paden te gaan. Weber is echt niet meer altijd standaard de beste!
Hieronder nog even een optelsom

Weber: 499,- / rookrek 49,99 / hoes 39,99 Totaal: 588,98
Fornetto 399,- /hoes 39,95 Totaal: 438,95
R?sle 399,- / hoes 39,95 Totaal: 438,95



 
Dus Weber en Fornetto zijn wat jou betreft gelijk (allebei 2e plaats)?
 
De scharnierende deksel van de Rosle is echt heel fijn, en het feit dat hij zeer compleet geleverd wordt. Heb de mijne eind 2016 gekocht en rook er gemiddeld 1x per week mee. Het duurt even voordat hij op temperatuur is (voldoende briketten aansteken!!) maar dan is hij super stabiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan