BasBQ
Beef en Steak

BGE Large of kamado Joe Classic II

StephanC

Tondelzoeker
Berichten
20
hallo,
ik blijf twijfelen tussen beide ...
BGE: bewezen kwaliteit, veel dealers, veel accessoires, helaas wel duurder
Kamado Joe Classic II: Innovaties, goedkoper.

Is het Divide & Conquer Flexible Cooking System echt een meerwaarde of eerder marketingpraat ...
Heb je echt nut van directe en indirecte zone met halve maan heat deflector

Graag hoor ik jullie bedenkingen, suggesties en zaken die bepalend kunnen zijn in de keuze.
bedankt,
 
Hou je van Rood of van Groen?
 
Beide Amerikaans makelij, beide Zeer Goed.
Ik hou niet van rood en ook niet van groen ;)

StephanC zei:
BGE: bewezen kwaliteit, veel dealers, veel accessoires, helaas wel duurder
Klopt

StephanC zei:
Kamado Joe Classic II: Innovaties, goedkoper.
Zeer innovatief, KJ heeft zich ook al bewezen maar timmeren nu nog harder aan de weg, en ietsiepietsie minder duur dan de BGE
De gesegmenteerde firebox vind ik echt een super uitvinding, nooit meer een gescheurde Firebox.
Het deksel is echt met 1 pink te openen en te sluiten
De afdichting met speciaal kachelband ipv vilt ziet er ook zeer degelijk uit, alleen weet ik niet hoeveel langer dit meegaat dan vilt
Ook genoeg dealers in NL en KJ heeft de Joetisserie

StephanC zei:
Is het Divide & Conquer Flexible Cooking System echt een meerwaarde of eerder marketingpraat ...
Heb je echt nut van directe en indirecte zone met halve maan heat deflector
Daar heb ik geen ervaring mee maar van horen zeggen zijn er een hoop mensen die er goed over te spreken zijn

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de KJ Classic 2, als ik een ronde Kamado zou willen aanschaffen.
 
Edwald, word bge niet in mexico gemaakt en KJ in china?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Edwald, word bge niet in mexico gemaakt en KJ in china?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Het zijn Amerikaanse merken die wellicht (een aantal van) hun onderdelen in het buitenland laten maken.
BGE naar horen zeggen hun Keramiek in Mexico
KJ hun Keramiek in China?
Voor zover ik weet Wordt het Keramiek van bijvoorbeeld Primo, ook een Amerikaans merk, wel in Amerika gemaakt.
maar de Roosters??????

Weber wordt voor de Europese markt ook niet meer in Amerika gemaakt maar in Azie, Korea als ik het goed heb.
In China kunnen ze hele hoge kwaliteitsproducten maken, je moet ze alleen heel goed expediten, als je dat niet doet krijg je al snel rommel, kijk maar naar de verchroomde weber roosters.
Die fabrikanten willen gewoon Geld verdienen, en als de opdrachtgever geen of weinig kwaliteitscontrole doet, gaan ze goedkoper produceren om meer winst te maken en daar heeft de kwaliteit onder te lijden
 
Ik heb dezelfde afweging een paar maanden geleden gemaakt. Uiteindelijk toch voor de BGE gekozen. Reden? Puur mijn gevoel. KJ groeit hard maar heeft zich naar mijn mening nog niet echt bewezen zoals BGE dat wel gedaan heeft. Garantie, service, accessoires alles is gewoon goed geregeld bij BGE zolang je er voor wilt betalen.

Betreffende de innovaties van KJ, deze zijn ook al weer gekopieerd door anderen. Of ze hebben iig een goed alternatief. De firebox bijvoorbeeld, die heeft bij BGE ook een voeg zodat die niet scheurt. Het deksel heeft sinds dit jaar een nieuw scharnier zodat die net zo licht open gaat. Ze komen dit jaar ook met een vergelijkbaar systeem als het D&C systeem van KJ. Het vilt heb ik geen ervaring mee maar ziet er wel degelijk uit.

De enige voordelen die ik dan nog zie van de KJ tov de BGE zijn de aslade en de kap bovenop. Hier heb je geen last van regen en hij valt niet dicht bij het openen van het deksel. Deze twee voordelen wegen voor mij niet op tegen de bewezen kwaliteit en service van BGE.

Daarnaast vind ik rood gewoon niks. Groen staat net iets mooier in de tuin.
 
b.asv zei:
Betreffende de innovaties van KJ, deze zijn ook al weer gekopieerd door anderen. Of ze hebben iig een goed alternatief. De firebox bijvoorbeeld, die heeft bij BGE ook een voeg zodat die niet scheurt. Het deksel heeft sinds dit jaar een nieuw scharnier zodat die net zo licht open gaat. Ze komen dit jaar ook met een vergelijkbaar systeem als het D&C systeem van KJ. Het vilt heb ik geen ervaring mee maar ziet er wel degelijk uit.

Mooi he, de chinees die ontwikkelt zodat de Amerikaan het kan jatten. :)
 
b.asv zei:
Ik heb dezelfde afweging een paar maanden geleden gemaakt. Uiteindelijk toch voor de BGE gekozen. Reden? Puur mijn gevoel. KJ groeit hard maar heeft zich naar mijn mening nog niet echt bewezen zoals BGE dat wel gedaan heeft. Garantie, service, accessoires alles is gewoon goed geregeld bij BGE zolang je er voor wilt betalen.

Betreffende de innovaties van KJ, deze zijn ook al weer gekopieerd door anderen. Of ze hebben iig een goed alternatief. De firebox bijvoorbeeld, die heeft bij BGE ook een voeg zodat die niet scheurt. Het deksel heeft sinds dit jaar een nieuw scharnier zodat die net zo licht open gaat. Ze komen dit jaar ook met een vergelijkbaar systeem als het D&C systeem van KJ. Het vilt heb ik geen ervaring mee maar ziet er wel degelijk uit.

De enige voordelen die ik dan nog zie van de KJ tov de BGE zijn de aslade en de kap bovenop. Hier heb je geen last van regen en hij valt niet dicht bij het openen van het deksel. Deze twee voordelen wegen voor mij niet op tegen de bewezen kwaliteit en service van BGE.

Daarnaast vind ik rood gewoon niks. Groen staat net iets mooier in de tuin.

Begin mei net hetzelfde voor gehad ...
Thuis vertrokken met het idee een KJ CII te kopen en thuis gekomen met een BGE L
 
Als trotse bezitter van het rode ei: rood is het nieuwe groen! Classic 2 deksel is top. Divide system onmisbaar. Super blij met mijn keuze....
422637b163b0aa5e0979e94a87400645.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volgens mij blijft rood rood en groen groen. Beide zijn aan elkaar gewaagd dus kies gewoon diegene die jij het leukts vind.
 
Het halve rooster systeem is voor mij doorslaggevend geweest. En dat bewijst zich iedere week weer.
 
En once you go black you never go back, of zoiets :D
 
Dennis +1
 
Beste StephanC

Je koopt zo EI voor jaren, en dat gaat mijns inziens met beide merken lukken.
Van de Kamdo Joe, is er nog niet veel over bekend in Nederland, maar schijnt in Amerika een groot succes te zijn.

Ik spreek nu even voor me zelf, kijkende naar mijn portemonnee, dan wordt het de Joe classic II. Het enige wat ik nog moet kopen buitenom handige tools, is een hoes.
Bij de BGE komt nog van alles bij, zijtafels, Platte setter, hoes?en dan is het verschil in euro wel heel erg groot geworden.
Liefs zou ik gaan voor een BGE, maar dat geld heb ik er niet voor over. En verschil in smaak van een stukje vlees ga ik niet proeven.

Terugkomende op de BGE, model van 2017, daarbij is de deksel NU OOK heel makkelijk te openen. Het verenpakket is aangepast. Ik kan de link even niet vinden, maar naar alle waarschijnlijkheid, komt BGE in 2019 ook met een
Soort van Divide en Conquer Flexible systeems. Misschien wil je daarop wachten.

Advies: kijk even op beide site?s met name naar de garantievoorwaarde.
Kan zo maar zijn als je een Kamdo koopt bij een aanbieder in Nederland die niet op de site van beide vermeld staat, dat je kan fluiten naar de garantie.
Vreemde zaak


@NOSKOS  of andere lid,
Al ik wil inloggen verschijnt  op deze site, krijg ik de volgde melding
Website niet veilig  ik maak gebruik van een iMac
 
b.asv zei:
De firebox bijvoorbeeld, die heeft bij BGE ook een voeg zodat die niet scheurt.

De firebox van KJ en BGE zijn totaal verschillend, BGE heeft een sleuf voor het uitzetten, dat heeft Primo trouwens tegenwoordig ook.
De KJ heeft een totaal andere oplossing, de fire box bestaat uit compleet losse elementen die je in elkaar schuift als een 3d puzzel
de firebox van BGE en Primo kunnen nog steeds kapotscheuren ondanks de sleuven.
Bij Primo heeft het scheuren van de firebox m.i. een heel andere oorzaak gehad, die hebben ze ook opgelost.
Het gietijzeren kolenrooster zat gewoon te krap in de firebox waardoor deze niet vrij kon uitzetten en de firebox uit elkaar werd gedrukt.
De nieuwe kolenroosters zijn iets kleiner waardoor ze veel meer kunnen uitzetten zonder druk te zetten op de firebox.
Of de sleuf in de firebox bij Primo en BGE een goede zet is geweest weet ik nog niet.

De keuze tussen BGE en KJ is een kwestie van eigen voorkeur BGE heeft de naam en KJ nog niet helemaal al heeft deze laatste zich wel degelijk bewezen.
Met andere woorden, het maakt niks uit of je een KJ of BGE koopt, het zijn beide TOP BBQ's
 
Ik heb een begin 2017 primo (ook volgens serienummer), maar die heeft geen sleuf hoor. Of is dat nog later gekomen?
Het kolenrooster ligt bij mij mooi los inderdaad.
 
Q57 zei:
@NOSKOS  of andere lid,
Al ik wil inloggen verschijnt  op deze site, krijg ik de volgde melding
Website niet veilig  ik maak gebruik van een iMac

Dat klopt. We hebben nog ouderwets http en geen https. Sinds kort gaan browsers daarover zeuren. We zijn bezig om de site te verhuizen naar een nieuwe host. Zodra dat traject afgerond is gaan we SSL in orde maken zodat die melding verdwijnt.
 
dennis zei:
Ik heb een begin 2017 primo (ook volgens serienummer), maar die heeft geen sleuf hoor. Of is dat nog later gekomen?
Het kolenrooster ligt bij mij mooi los inderdaad.

Volgens mij is dat vanaf de helft 2017 of later.

Primo firebox met sleuf:

image.jpg



Kamado Joe Classic II Firebox:

maxresdefault.jpg


ce878c9808289d53a5c1410e0a511aa9.jpg



BGE Firebox:

Firebox.jpg
 
Ah, ok!

Nou ja, als de mijne scheurt heb ik er ook een met sleuf :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan