BasBQ
Beef en Steak

Hocooker - Iemand ervaring?

Rickert

Vuurmaker
Berichten
65
Hallo iedereen!

Zoals ik in mijn welkomstrondje al liet doorschemeren ben ik mij sinds een paar
maanden aan het ori?nteren op de aanschaf van een kamado.
Zo aan het eind van het jaar, voor de nieuwjaars-bbq wil ik er een gaan aanschaffen.

Nu ben ik een tijdje terug deze Hocooker Large online tegen het lijf gelopen.
En eigenlijk meteen verliefd geworden, ik vind het ook een van de mooiere om te zien.
En op papier ziet het er ook allemaal zeer goed uit,
  • 100% Cordieriet, geen mix
  • Levenslange garantie op het keramiek.
  • RVS onderdelen
  • Incl. platesetter, aspook en grilgriptang (mooi woord voor scrabble)
  • Overige onderdelen hebben twee jaar garantie, op de temperatuurmeter na, die heeft 1 jaar.
House of charcoal is de luxelijn van THM, die we op zijn beurt weer kennen van de
bekende zwarte zak met de geel-rode vlam.
Die bestaan al zo'n 74 jaar, dus in die levenslange garantie heb ik dan ook wel vertrouwen.

Nu rest mij enkel nog de vraag, heeft er iemand al ervaringen met deze mooie jongen?

Groeten Rick!
 
Nee, geen ervaring met deze Kamado.
Als je toch een smak geld wilt uitgeven zou ik eerder voor een gerenomeerd merk gaan, voor een paar 100 euro erbij heb je een Kamado Joe II classic.
of een BGE, al zou ik dan toch de KJ kiezen qua prijs kwaliteit verhouding. Als je ovaal wilt gaan een Primo Oval XL :x
Heb mijn Primo nu 6 jaar en nog geen grammetje spijt van, wat een heerlijk apparaat om op te BBQ-en.
En pas op voor de opmerking levenslange garantie bij de Chinezen (zoals die jij laat zien) woorden en daden zijn doorgaans elkaars opponent
 
Ewald zei:
Nee, geen ervaring met deze Kamado.
Als je toch een smak geld wilt uitgeven zou ik eerder voor een gerenomeerd merk gaan, voor een paar 100 euro erbij heb je een Kamado Joe II classic.
of een BGE, al zou ik dan toch de KJ kiezen qua prijs kwaliteit verhouding. Als je ovaal wilt gaan een Primo Oval XL :x
Heb mijn Primo nu 6 jaar en nog geen grammetje spijt van, wat een heerlijk apparaat om op te BBQ-en.
En pas op voor de opmerking levenslange garantie bij de Chinezen (zoals die jij laat zien) woorden en daden zijn doorgaans elkaars opponent

+1 voor 100 euro er bij en voor een gerenomeerd merk gaan.

Ik heb zelf ook lang getwijfeld tussen een Bastard, KJ en BGE. Bastard vooral vanwege de prijs en uitstraling, KJ vanwege de innovatie accessoires en BGE vanwege het de garantie, service en het feit dat ze gewoon al zo lang op de markt zijn. Uiteindelijk viel voor mij de Bastard al snel af en ging het vooral tussen de KJ en BGE. Uiteindelijk is het BGE geworden omdat de service gewoon top is en het een bewezen goed product is.
Ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar kun je er die 100 of 200 extra aan uit geven, doe het dan en ga voor een gerenomeerd merk.
 
@Ewald & @b.asv

Dankjulliewel voor jullie reacties.
Maar helaas heb ik hiermee geen antwoord op mijn vraag, jullie zijn mij
hierin een klein beetje voor en zitten er een klein beetje naast.  ;)
De Joe staat absoluut op mijn lijstje maar het scheelt toch 595? met de
Classic 2, aangezien de Hocooker voor 900? online te vinden is.

En THM is gewoon een Nederlands bedrijf dat 20 jaar ouder is dan BGE.
Geen Chinees, dus daar sla je de plank toch een beetje mis.

BGE valt voor mij trouwens bij voorbaat af, te duur en incompleet.
Voor die prijs zou er ten minste een platesetter bij moeten zitten, want
een kamado zonder platesetter is gewoon een hele dure grill.

De keuze staat overigens nog niet vast, ik wil alle kanshebbers,
(Hocooker, Joe classic, Joe classic 2, Monolith classic en de Saffire Large)
sowieso een paar keer gaan bekijken 'in het echie'.
Voor die vergelijking/adviezen maak ik nog een keer een apart topic aan.  ;)

Vooralsnog blijft mijn vraag dus nog steeds of er mensen zijn die
ervaring hebben met de Hocooker.
 
Geen ervaring maar toch zeker dat dit een chinees is, nederlandse bedrijven importeren die met containers en hangen er hun eigen naam aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
@Brecht
Zeker weten is bewijs op tafel leggen ;)

Hij zou daar misschien gefabriceerd kunnen zijn dat weet ik niet.
Maar THM is toch echt een Nederlands bedrijf.
Het argument van Ewald zou dan ook opgaan voor o.a. The Bastard,
Grill Guru, Monolith, Saffire en Kamado Joe.
Die merken schijnen ook allemaal in China te worden geproduceerd.

Gelukkig sluiten wij consumenten hier in Nederland geen
koopovereenkomst met de fabrikant, maar met de verkoper.
Dus wanneer het mis gaat, is deze ons aanspreekpunt en zal ook hij
degene zijn die het garantieproces verder voor ons afhandelt.
(En ook degene zijn die ons de aankoopsom moet terugbetalen
wanneer het mis gaat.)

Als er levenslange garantie geboden is, dan zullen zij dat dan ook
gewoon moeten nakomen.
 
Ik heb wat moeite met de term levenslang want ik weet niet wie z'n leven hier nu eigenlijk bedoeld wordt.
Ons leven, het leven van de bbq en hoe oud mag die dan wel worden.
Ik vind het wat vaag i.i.g. :-/
 
Rickert zei:
@Brecht
Zeker weten is bewijs op tafel leggen ;)

Hij zou daar misschien gefabriceerd kunnen zijn dat weet ik niet.
Maar THM is toch echt een Nederlands bedrijf.

Dat zeg ik toch, is geimporteerd door THM. THM maakt zelf geen kamado's terwijl Bastard, Grill guru en Kamado Joe deze toch wel zelf laten produceren onder licentie.  En wat betreft garantie zou ik er toch eens de garantievoorwaarden willen bij zien, ik kan deze nergens op de site terugvinden.
 
@Rickert, zoals je aangeeft is het al een langer bestaande leverancier.
Buiten de genoemde punten welke blijkbaar geen deal braker is voor jou. Waarom voor zou jij deze kamado niet kiezen?

Als je twijfelt zou ik bij een dealer langsgaan en daar kijken en vergelijken met de genormeerde merken qua materiaal keuze en afwerking. Uiteindelijk blijft het toch een persoonlijke keuze, de een kan wel leven met wat minder materiaal of garantievoorwaarde als de ander. Het blijft toch een flinke investering en net zoals een auto komt er ook een stuk emotie bij.
 
@Hans
Levenslang is ook vrij lastig, dat betekend voor ons toch vaak wat anders
dan voor de fabrikant.
Op consuwijzer staat er een mooi stukje over.
Daar lees je toch dat het een behoorlijk brede term is.

@Brecht
Je blijft wel stellen dat THM ze importeert en niet zelf maakt (of onder licentie
laat maken) en zonder dat te onderbouwen presenteer je dat als waarheid,
dat vindt ik best irritant.
Niet rot bedoeld maar stop ajb. eens met drogredeneren en laat het eens zien.

Ik kan ook niet aantonen dat het wel zo is, maar die indruk krijg ik wel.
Hier is een link naar de website.

Mocht je er ?cht wakker van liggen dan wil ik dit best voor je navragen.

De garantiebepalingen staan in de handleiding.
En hier is de link daarnaartoe.

@Hari-Bo
Bedankt voor het weer on-topic brengen van de discussie. ;)
Ik vind hem er gewoon heel mooi uitzien, en qua materiaal lijkt hij ook in
orde, cordieriet en rvs.
Verder is het een mooi compleet pakket, platesetter, wagentje etc.

Wat ik eigenlijk nog graag wil weten is het volgende.
Op papier en in de showroom blinkt het allemaal nog mooi.
Maar eerlijk is eerlijk, deze Hocooker is nog niet zo lang uit, dus hoe doet
hij het over een jaar?
Ik wil graag weten of er mensen al wat langer ervaring hebben en of
zij er nu nog net zo blij mee zijn als wanneer ze hem voor het eerst aanstaken?
 
@Rickert Wat misschien ook een mogelijkheid is om ervaring van een langere periode te achterhalen is via een dealer welke je in contact kan brengen met een koper? Maar zoals je aangeeft is deze kamado nog niet zo lang op de markt, jarenlange ervaring in de praktijk is er waarschijnlijk nog niet.
Aan de andere kant zit er garantie op het product, maar hoe deze service is ook onbekend en bij de gerenommeerde merken niet. Het is en blijft een persoonlijke afweging en zoals je aangeeft scheelt het honderden euro's. :)
 
Rickert zei:
@Hans
Levenslang is ook vrij lastig, dat betekend voor ons toch vaak wat anders
dan voor de fabrikant.
Op consuwijzer staat er een mooi stukje over.
Daar lees je toch dat het een behoorlijk brede term is.

Hallo Rick.

Dank voor het melden van het stukje uit de consuwijzer, ik heb het met aandacht gelezen en i.d.d. begrepen dat term levenslang van Brecht nooit zo bedoeld kan zijn.

Grts,

Hans.
 
@Hari-Bo
Bedankt voor de tip!
Ik heb zojuist gezien dat er een dealer ongeveer een
half uur bij mij vandaan zit.
Ik zal 'm binnenkort eens een bezoekje brengen.

En inderdaad, wat jij zegt over die service en
garantie, dat is mijn grootste twijfelpunt.

Hopelijk kunnen ze die wegnemen ;)
 
Het is dat je niet in de buurt woont, anders kon je even bij mijn collectie een blik werpen. Dan heb je meteen vergelijkingsmateriaal voor de Hocooker.
 
Geen ervaring met deze kamado, ziet er zo op het eerste gezicht mooi uit.
Maar een kamado moet je voelen, hoe gaat de deksel open hoe stevig voelt het aan, hoe gaan de schuiven op en neer, hoe is de ?magrietschijf??

RvS op een ei is niet altijd een plus, bge had dot vroeger ook maar zijn daarmee gestopt omdat het bij een kamado vaak uitzet en weer krimpt en dan is RvS niet zo duurzaam.

THM is inderdaad een oud bedrijf (Tasmaanse Handels Maatschappij) daar kun je waarschijnlijk wel terecht met je klacht over tien jaar. Wat hierboven bedoeld wordt met bewezen garantie is of ze dan ook nog een voor jou passende dome hebben of kolenmand of iets dergelijks. Bij bge past alles nog steeds omdat ze weinig tot niks aan de vorm veranderen. Hier moet je afwachten of ze dan nog in het assortiment zitten.
Maar geloof best dat het anders wel financieel wordt geregeld

Hoop alleen wel dat de kwaliteit beter is dan hun houtskool bij het tankstation.

Succes bij je keuze.
 
@Hari-Bo
Ik heb net even op je profiel gekeken en dat is inderdaad een indrukwekkende collectie!
Vooralsnog hoef ik alleen een kamado, maar wie weet hoe de toekomst er uit ziet. :)

@Frits
Ik ga hem, en anderen, binnenkort zeker eens bekijken en vergelijken.
Ik had THM een mail gestuurd met vragen over de garantie en zij zeggen dat wanneer
iets onder de garantie valt worden de betreffende onderdelen vervangen of gerepareerd
om de HoCooker weer werkend te krijgen.
Dus met 'levenslange' garantie maak ik mij dan ook geen zorgen over het keramiek.

Over de verkrijgbaarheid van onderdelen die over een jaar of tien niet meer onder de
garantie vallen gaven zij aan dat het mogelijk is dat modellen kunnen veranderen.
Dat is helaas geen bemoedigend antwoord en heb een vervolgvraag gesteld hoe lang
de productondersteuning dan loopt en er passende onderdelen beschikbaar zullen zijn.
Zodra ik daar antwoord op heb weten jullie het ook.

Maar wat je zegt over de rvs onderdelen is nieuw voor mij, ik dacht juist dat dat beter was,
zeker ook omdat die rvs onderdelen bij de meeste als luxeoptie worden gepresenteerd
in duurdere varianten van hun modellen.
Waar kan ik daar wat meer over lezen?

Bij bbq-helden hebben zij in ieder geval hun kolen en briketten laten testen en die
waren daar in ieder geval best tevreden over.
 
Deze kamado ziet er m.i. net zo uit als alle andere auplex varianten. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar hoeft alleen daarom al niet te betekenen dat zij deze zelf (laten) maken.

In de omschrijving op de website staat:
De HoCooker is gemaakt van Cordieriet Keramiek wat alleen wordt gebruikt bij de betere kamado?s (zoals bijvoorbeeld Big Green Egg of Monolith).
Wel mooi, want volgens mij wordt monolith niet van cordieriet gemaakt, dus waar deze nu van gemaakt is, wordt hiermee wat raadselachtig.

De garantiebepalingen op papier lijken mij gewoon prima, beter dan bij bijvoorbeeld grill guru (en ook monolith spreekt niet over levenslange garantie). Er wordt vaak naar de service van BGE verwezen, en die is wellicht ook gewoon heel erg goed, maar als je de BGE garantie leest dan staat daar weliswaar een levenslange garantie vermeld, maar ook niet onder alle omstandigheden.
Misschien dat ze daar nu soepel in zijn, maar is geen garantie dat zij over 5 jaar (al is het maar door concurrentie) deze voorwaarden nog net zo soepel hanteren.

Wat betreft RVS, dit is gewoon zwakker dan (fatsoenlijk) staal, en met een hogere uitzettingscoefficient tgv temperatuur, en wat last van kruip, maar of dit een probleem is geweest bij BGE (ik neem aan dat het over bijvoorbeeld de klembanden gaat....ver wat voor temperatuurverschillen hebben we het? Dat is toch totaal niet spannend)?
Ik vraag het me af, en zal eraan liggen wat voor staal ze nu gebruiken, maar vermoedelijk is het toch voornamelijk een kostenreductie dingetje.

Lastig dilemma, ik ben benieuwd wat de keuze gaat worden!
 
Ik vind hem gewoon heel erg goed gelijken op een kamado uit de Auplex-familie, niet meer niet min en niks mis mee. (over hoe en waar maak ik geen woorden meer aan vuil) Maar vergelijk het aub niet met high end merken zoals BGE, Primo, KamadoJoe en dergelijke want het verschil zit hem wel ergens.
 
Brecht zei:
Ik vind hem gewoon heel erg goed gelijken op een kamado uit de Auplex-familie, niet meer niet min en niks mis mee. (over hoe en waar maak ik geen woorden meer aan vuil) Maar vergelijk het aub niet met high end merken zoals BGE, Primo, KamadoJoe en dergelijke want het verschil zit hem wel ergens.

+1

Maar daar is de prijs ook naar. En dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

En als ik het zo lees is, ben je (Rickert) al aardig overtuigt van de Hocooker. Wat houd je dan nog tegen om hem niet gewoon te kopen?
 
@b.asv
Het budget is er al wel, maar het geld nog niet! ;)
Ik ben mij nu nog aan het ori?nteren.
Maar als de spaarpot al gevuld was, dan had ik hem waarschijnlijk al gehaald. ;)
Het plan is ook om hem straks in te bouwen in een mooi (eigen gemaakt) verrijdbaar meubel.

Andere merken hebben zich reeds bewezen, dat begrijp ik, de Hoocoker is nog
jong en kan zich daar nog niet op beroepen.
Maar laten we wel wezel, dat hij van mindere kwaliteit is of slechte service
zouden bieden is evengoed niet bewezen.

@Brecht.
Je hebt er kennelijk ?cht wakker van gelegen dus ik heb het even voor je nagevraagd.
Ik houdt je op de hoogte. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan