BasBQ
Beef en Steak

Eerste kamado, graag advies.

Artbij

Tondelzoeker
Berichten
20
Ik zit zelf te twijfen tussen de primo oval 300 en de Joe Classic I/II. Ik wil hem naast low en slow ook gaan gebruiken voor het bereiden van complete maaltijden, dus gebruik makend van verschillende zone's op de BBQ. De Joe en de primo hebben dit systeem beide, maar hoe goed werkt dit op de Joe? Vanwege de kleinere diameter heb je naar mijn idee minder temperatuurverschil in de verschillende zone's. En wellicht niet genoeg om echt andere breiding te hebben.

Hoe zijn de ervaringen hier van de leden?

 
Over de vergelijking tussen de 2 merken kan ik niets zeggen, zelf heb ik geen joe dus kan ik hier niet over oordelen. Wel heb ik een primo en ik moet zeggen dat ik dit zeer fijn werken vind. Direct en indirect samen lukt perfect (wel een xl maar kwa werking maakt dit normaal niks uit). Ook handig vind ik dat je dan nog eens in verschillende niveaus kan werken waardoor je nog meer temperatuurvariatie hebt. Hier zeker een tevreden primo-eigenaar. Maar volgens mij zullen mensen met een Joe ook wel tevreden zijn over hun systeem.
 
Ik heb ook lang getwijfeld tussen deze twee. De Primo is effici?nter in te delen met de ovale roosters. En mooier  :)
Maar de Kamado Joe wordt heel compleet geleverd , dus de prijs gaf de doorslag. Daarnaast vond ik de rvs roosters van de Joe een voordeel tov de ge?mailleerde roosters van de Primo.
 
Ik wil er ook een aanschaffen, Big Green Egg Large of Primo Large of Kamado Joe II ...
Ik heb wel mijn twijfels bij die zones op andere temperatuur ... Het is toch de hele Kamado die je op temperatuur stookt, bovendien ook hittestraling van heet deksel, dus warmte langs boven. Slowcooken en heet bakken van brood tegelijk lijkt me dus onmogelijk.
Indirect grillen, niet boven gloeiende kolen kan wel met hitteschild ertussen of rookplankje waarop je vis legt.
Alle advies, ervaringen en suggesties welkom
 
Je moet ook geen temperatuurverschil verwachten van 200 graden natuurlijk. Maar bv een kip een krokant korstje geven en ondertussen wat spareribs aflakken werkt hier goed hoor.
 
Uiteraard zit er in de "luchttemperatuur" in de kamado maar weinig verschil tussen de verschillende zones. Er is dus ook maar 1 themometer.
Maar er is wel degelijk verschil tussen indirect en het effect van de stralingswarmte bij de directe zone.
 
Ik weet niet of je van plan bent zo nu en dan "iets ronds" te bakken; pizza, of brood of zo, maar de large heeft een rooster van 56x38.....en persoonlijk vind ik die 38 daarvoor n?t te klein.
Maar goed, ik heb liever ruimte over dan op de rand lopen te rommelen :)
 
Zappa zei:
Uiteraard zit er in de "luchttemperatuur" in de kamado maar weinig verschil tussen de verschillende zones. Er is dus ook maar 1 themometer.
Maar er is wel degelijk verschil tussen indirect en het effect van de stralingswarmte bij de directe zone.
Ik volg je Zappa.
Wat is dan indirect <-> directe zone?
Indirect: plaat tussen kolen en voedsel zodat enkel hete lucht zorgt voor garing
Direct: hete lucht plus straling van de kolen zorgen voor garing
wat zijn dan de bereidingen die je tegelijk maakt in de verschillende zones? Primo heeft halve hittereflector. BGE nog niet
 
dennis zei:
Ik weet niet of je van plan bent zo nu en dan "iets ronds" te bakken; pizza, of brood of zo, maar de large heeft een rooster van 56x38.....en persoonlijk vind ik die 38 daarvoor n?t te klein.
Maar goed, ik heb liever ruimte over dan op de rand lopen te rommelen :)
Groter is idd leuker, maar budget moet ook kunnen volgen. BGE Large vind ik ok? voor pizza of flammkuchen
 
StephanC zei:
Groter is idd leuker, maar budget moet ook kunnen volgen. BGE Large vind ik ok? voor pizza of flammkuchen

Eens, maar die heeft dan ook een diameter van 46cm, toch wel een verschil tov de 38cm in 1 richting van de oval, toch een substantieel verschil.
 
dennis zei:
Eens, maar die heeft dan ook een diameter van 46cm, toch wel een verschil tov de 38cm in 1 richting van de oval, toch een substantieel verschil.
Bedankt voor de aanvulling. Daar had ik niet bij stilgestaan dat Primo smaller is in ??n richting. prijsverschil primo XL met BGE Large is wel erg groot
 
Zeker, en een BGE Large zal zuiniger zijn dan een XL primo, kan ook zomaar meewegen in de besluitvorming.
 
StephanC zei:
Zappa zei:
Uiteraard zit er in de "luchttemperatuur" in de kamado maar weinig verschil tussen de verschillende zones. Er is dus ook maar 1 themometer.
Maar er is wel degelijk verschil tussen indirect en het effect van de stralingswarmte bij de directe zone.
Ik volg je Zappa.
Wat is dan indirect <-> directe zone?
Indirect: plaat tussen kolen en voedsel zodat enkel hete lucht zorgt voor garing
Direct: hete lucht plus straling van de kolen zorgen voor garing
wat zijn dan de bereidingen die je tegelijk maakt in de verschillende zones? Primo heeft halve hittereflector. BGE nog niet

De indirecte zone, boven de stenen plaat heeft het zelfde effect als een oven. Daar zet ik een ovenschaal, skillet of daar kan het vlees rustig doorgaren.
Op de directe zone, dus op het rooster boven de houtskool heb je het "echte" grill effect. Goed voor het aanbraden van vlees en voor een mooie grillruit op het vlees. ook een skillet kun je daar neerzetten als het een beetje snel moet.
 
dennis zei:
Zeker, en een BGE Large zal zuiniger zijn dan een XL primo, kan ook zomaar meewegen in de besluitvorming.
Kan je dit staven?

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
In een q heb je een temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De energie die je kwijtraakt doordat het aan de buitenkant kwijt raakt, is afhankelijk van de isolatie en de oppervlakte.
Aangenomen dat een primo niet beter isoleert dan een BGE, is de isolatiewaarde gelijk.
Aangenomen dat de hoogte niet substantieel meer is, blijft dus de omtrek over als variabele, grofweg dan.
De buitenomtrek is gerelateerd aan de roosterontrek, grofweg. Als je een roosterdiameter van 46cm hebt, heb je minder omtrek, dan bij een roosterdiameter van 46 die middendoor is geslepen en waar een recht stuk tussen gelast is.

De XL primo heeft een roosteromtrek meer vergelijkbaar met een 57cm, dus qua warmteverlies zou ie wat vergelijkbaar moeten zijn met een XL BGE, maar het roosteroppervlak van een 57cm rond rooster is weer net wat meer dan dat van een XL ovale primo.

Zou een effici?ntere verbranding oid overblijven, maar ik kan niet bedenken waarom een primo dat beter doet dan BGE.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat je nuttig gebruikt aan ruimte (en voor sommige dingen kun je een ovale optimaler gebruiken dan een ronde, en soms andersom), en groter gaan kost brandstof.

En mijn eigen ervaring is eigenlijk ook dat de oval xl niet heel zuinig is (ik vind het een fijne q hoor).
Maar goed, er is ook niemand die een Ford F150 Raptor koopt omdat ie zo lekker zuinig is :)
 
dennis zei:
+1

Vergeleken met een normale bbq is een kamado heel zuinig. Maar zie het nou niet als een USP bij de aankoop van een kamado. De USP is voor mij eerder dat omdat die zo zuinig is, ik niet hoef bij te vullen bij een lange run. Overigens 12 uur op houtskool is echt totaal geen probleem. Bij de Weber op kokosbriketten moest ik toch wel gaan bijvullen na een uur of 7 a 8.
 
Maar in een kettle past ook minder brandstof dan wat je in zo'n xl primo kunt gooien.
Natuurlijk isoleert steen beter dan staal, maar zou het grootste voordeel niet in de (thermische) buffer van het keramiek zitten?

Ik heb trouwens weleens zo'n xl grilldome mee leeg gehaald na een PP sessie, die had ?cht weinig verbruikt. Dat haalt mijn primo nooit.
Niet helemaal eerlijk natuurlijk, andere houtskool, etc.
 
Denk dat je daar wel gelijk in hebt ja. Ik weet niet hoe het bij een primo is, maar als ik mijn BGE 'uit zet' en laat afkoelen. Dan is die echt nog voor uren warm terwijl de houtskool dan echt al lang uit is.

Tijdens een low&slow sessie staat de luchtschuif ook echt maar op een kiertje. Dus die isolatiewaarde van de keramiek speelt dan idd wel mee denk ik... Type houtskool ook natuurlijk.
 
Ja, mijn primo blijft ook nog heel lang warm.

Wat die luchtschuif betreft, bij mijn kettle stond ie ook altijd nogal dicht bij een roostertemperatuur van 120 graden. Maar daar liggen de kolen ook wel dichter bij het rooster. Dus toegegeven, het blijft wat vergelijken op glad ijs :)
 
Haha inderdaad.. maar zoals je eerder al zei; je koopt geen Ford Raptor omdat die zo zuinig is. Gewoon omdat het vet is, net als met een kamado :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan