BasBQ
Beef en Steak

Eerste smoker, welke?

 
 

niels.mansveld

Sprokkelaar
Berichten
37
Ik ben op dit moment in bezit van een weber spirit 320, ja een gas BBQ  :blush:
Ik zou daarnaast graag een smoker aan willen schaffen maar weet niet helemaal waar ik goed aan doe. Voor een budget van tussen de 200 en 300 euro. Kan ik dan het beste gaan voor een smokey mountain? of dan toch beter een UDS?

Hoop dat jullie wat tips hebben. Voor nu zal het met name voor spareribs, pulled pork etc zijn.
 
Ik heb mijn UDS voor ongeveer 150 euro in elkaar gezet. Gebruik deze nu zelfs meer dan mijn offset smoker. Heel makkelijk in gebruik en makkelijk aan je eigen wensen aan te passen

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Je kan ook altijd eens marktplaats/tweedehands afschuimen, soms zijn daar ook mooie udsen te vinden, een wsm of fornetto razzo moet ook wel mogelijk zijn.
 
Toch nog veel aan het rondkijken geweest, en ja die komado's zien er toch ook wel erg mooi uit. En als ik het goed begrepen heb ook prima te gebruiken voor roken en al het andere bbq werk.

Wat mij alleen opvalt is dat er een grote diversiteit in prijs zijn in dit type bbq's. Hier zal vast merk een rol spelen maar neem ook kwaliteit. Bijvoorbeeld gisteren zag ik bij Hornbach er twee staan, een van grill guru 850,- en een waar ik het merk zo snel niet van zag voor +-500. Ik had het idee dat het in de dikte van het keramiek zat. Maar wat zijn punten waar je op moet letten bij dergelijke bbq? en is mijn interpretatie goed dat deze ook geschikt zijn voor roken. Natuurlijk kan je in een smoker in een keer meer kwijt denk ik zo. Maar als er 1 PP of 4 a 5 ribben op kunnen ben ik al blij denk ik zo.
 
Wat je je ook bij de aanschaf van een keramiek kamado mag afvragen is hoe is de service en garantie regeling die je van de leverancier of fabrikant  krijgt, je koopt deze bbq voor een langere levensduur en omdat ze nogal aan prijs zijn (de meesten) mag je er ook wel wat voor verwachten.  ;)
 
Met een UDS kan je voor weinig de hele wereld aan.
Niet zo handig koop dan een WSM of zo?n fornato.
Wil je een alleskunner kijk dan naar een kamado. Duur maar degelijk.
Bge en Primo hebben zich bewezen in degelijkheid en service.
De andere kamado?s moeten dat nog doen.
Basterd en kamado Joe timmeren hard aan de weg. De kamado Joe is qua inovativiteit ver vooruit.
Qua oppervlak zou ik voor minimaal 47 cm gaan.
 
Frits zei:
Met een UDS kan je voor weinig de hele wereld aan.
Niet zo handig koop dan een WSM of zo?n fornato.
Wil je een alleskunner kijk dan naar een kamado. Duur maar degelijk.
Bge en Primo hebben zich bewezen in degelijkheid en service.
De andere kamado?s moeten dat nog doen.
Basterd en kamado Joe timmeren hard aan de weg. De kamado Joe is qua inovativiteit ver vooruit.
Qua oppervlak zou ik voor minimaal 47 cm gaan.

+1

Ik heb nooit getwijfeld tussen een smoker of kamado. Ik wilde een kamado omdat je daar, zoals Frits zegt, alles op kan doen. Echter prijs is wel totaal anders dan een smoker.

Ik heb een BGE Large gekozen. BGE vanwege de bewezen kwaliteit en service, Large omdat ik dit een mooie maat vind en daarvoor de meeste accessoires te koop zijn. Soms zou ik nog wel groter willen maar dit is meer uitzondering dan regelmaat. Nadeel van een Kamado tov een smoker is dat je minder hoogte hebt. Dingen hangend roken is dus niet mogelijk of het moet een kipfilet zijn.

Maar het grote voordeel is de controle over de temperatuur. Eigenlijk hoef je er tijdens een L&S sessie niks aan te doen. Zodra de temperatuur stabiel is, blijft die dat in principe ook. Zelfs zonder controller, ga ik gerust een uurtje weg en de BGE doet z'n ding. Je wordt er wel lekker lui van, geen idee of dit een voor of nadeel is :p
 
Ik heb sinds kort een Primo en gebruik mijn Fornetto eigenlijk niet meer, alles op de kamado... Voor mij niks anders meer, doe er alles op!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
gezien het budget dat je eerst noemde zou ik voor een UDS of WSM gaan.
UDS als je een beetje handig bent en tijd hebt = goedkoopste alternatief
WSM voor als je in 1 keer kant en klaar wil zijn.

ikzelf heb geen kamado (die komt er nog wel  ;) ) maar ik denk dat mijn WSM wel een blijvertje is. Het is een heerlijk apparaat, super stabiel.
en doordat je op de WSM je gerechten low & slow kan bereiden blijft mijn andere bbq beschikbaar voor andere gerechten, bijv. sateh, aardappeltjes in een pannetje, lekker visje, enz.

met alleen een kamado heb je maar 1 bbq tot je beschikking
 
Heb een WSM 47cm op marktplaats gevonden voor 175,-  die kon ik niet laten staan.
2e43709beba420f2e255121baa4401fe.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ga je geen spijt van krijgen.
Gefeliciteerd
 
Terug
Bovenaan Onderaan