BasBQ
Beef en Steak

fridge smoker.

Little foekje

Kooltjesharker
Berichten
100
beste bbq/diy fanaten.

na mijn offset smoker en mijn asador kruis (zal daar nog een klein topic over maken) begint het al weer te kriebelen.

na dat we met familie en vrienden zijn wezen vissen kwam t aan bod wat een mooie rook kast zou zijn. me zus had al een mooie aangeschaft, maar ik zou ik niet zijn als ik alles lekker kritisch bekijk

toen kwam ik het volgende tegen en ik wou graag weten of mensen hier er enige ervaring mee hebben.
maar t idee momenteel is om een mooie old school 50s  "Amerikaanse" koelkast te kopen en die om te bouwen tot rook kast.

dus zijn hier mensen die dit hebben gedaan en evt tips hebben dan hoor ik het graag. ik houd jullie op de hoogte als er vooruitgang is (ben nog zoekende)

groetjes.
 
Klinkt als een leuk project. Ik volg deze post! Helaas kan ik je geen informatie geven over de ombouw maar zie de vorderingen tegemoed!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Een gewone koelkast gaat het niet lang volhouden als smoker vanwege de vele plastic onderdelen. Als rookkast voor koudroken zou wel kunnen
 
dat snap ik ceriel. vandaar ook de "50s" koelkast. deze zijn van staal zowel binnen als buiten. enkele randjes zullen van een plastic materiaal zijn maar die vervang je, eveneens als de deur bekleding zeg maar.
 
ben momenteel een beetje me huiswerk aan t doen en kwam op een leuke site. in amerika blijkt dit wel een dingetje te zijn. hier een mooie build
van:
full

naar :
full

[
full
 
Dat ziet er idd gaaf uit


Gr. Mike
 
nou ik denk dat ik nu officieel beginnen kan.
gister (20-07-18) heb ik dan eindelijk een koelkast gehaald.
helaas is ie wat kleiner uitgevallen dan gewilt maar dat maakt ie goed door de looks en originaliteit

 
kF8mKDo.jpg


 
hMRMIvV.jpg


het betreft een prestcolt l51.
waar van gezien de advertenties die ik terug kan vinden van rond de 1954 komt.

 
3Fwkgul.png


 
bhQgVOF.png


de koelkast kwam zelfs met orginele sleutel. dus ik kan rustig een sessie draaien zonder dat me smoker leeg is als ik terug kom (dat wordt rustig slapen)

 
HXqxtM2.jpg


ik ben er na een paar dagen mee gestart. ik zelf zat op hete kolen om te beginnen maar helaas hielden verplichtingen mij tegen. dus toen ik op de zondag avond een uurtje vrij had ben ik begonnen met t demonteren van de koelkast.

t zit allemaal erg simpel in elkaar. t verbaasde mij hoe makkelijk alles los te halen was (ook kwa vast zitten alle boutjes hoefde ik een tikkie te geven en kon ze verder los schroeven met mijn handen) ik begon met de deur en vervolgens de plastic randen in de kast zelf.

ik begon met de deur kaart. deze zat los in de rubbers ik haalde deze er zo uit en t rubbe zat vast in een stuk of 15 schroeven. de rubber komt niet terug omdat deze de hitte niet dragen kan. ik zal hiervoor een andere deur seal voor moeten verzinnen. als mensen nog tips hebben gezien dit weer een dikke sluiting moet zijn. de deur is hier namelijk op gemaakt.

 
q6vBwNT.jpg

 
vervolgens gingen de plastic randen in de kast zelf er "aan" t was zoeken hoe dit er uit ging. maar uiteindelijk ging dit makkelijk en was t er zo uit.

 
Vqhb7pP.jpg


daarna was t vries vak aan de beurt. dit zat met 4 boutjes vast en met een koel leiding. deze heb ik nog niet door gehaald omdat ik mij eerst wil in winnen over de gassen. verder heb ik deurtje ook los gehaald. mischien valt hier nog wat leuks mee te doen. gezien ik nog niet weet hoe ik de kast verwarmen ga. een deurtje voor een elektra kastje of gas aansluiting lijkt mee een leuk plan maar dat is voor later.

 
rwdHhXc.jpg
 
Al mooi bezig geweest zo te zien.
 
Gaaf project! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Leuk bezig  :)
 
update 28-7 :

helaas heeft t warme weer mij erg opgehouden   4 vrije dagen en er is zeer weinig uit mijn handen gekomen gewoonweg omdat ik er slecht tegen kan. geef mij maar lekker de lente, herfst of de winter. tegen de kou kan je je immers kleden :p

de koelkast heb ik verder gestript. ik heb al het isolatie verwijderd (draag beschermend kleding werdt mij nog geadviseerd) hier heb ik een dag last van gehad. wat een troep is dat zeg. verder is de koelmotor verwijderd en is alles aan de achterkant ontdaan van alle koel mechaniek.

 
HdXWsbY.jpg

 
oqUfFQr.jpg

 
c34qvdr.jpg

 
A2DRW4p.jpg

 
tb23Y16.jpg

 
eNC5Z53.jpg

 
Y0epQTy.jpg


verder heb ik alvast de afwerking binnen. ik heb een rvs plaat van 61 bij 115 voor de deur en ik heb rvs hoekprofielen voor als vervanging van de plastic delen.
en uiterraad wordt t plaatje achterop en binnen in ook vervangen door rvs. hier zal uiteindelijk ook de schoorsteen door heen komen.
ook heb ik nieuwe isolatie gehaald. steen wol wel te verstaan. dit brand simpel weg niet en heeft een hoog isolatie gehalte.

 
82y0Jfk.jpg

 
rsuTzDn.jpg

 
mIjfSRN.jpg



de volgende stap zal alles op maat maken zijn. al t rvs is ruim besteld zodat ik zeker genoeg heb. ook zijn der zijn ronde hoeken en gaatjes te maken. maar dat zal aankomende tijd gebeuren.

verder heb ik besloten verder te gaan op gas. dit omdat dit simpelweg de makkelijkste en effici?ntste oplossing is. zeker als hij op lokatie gebruikt moet gaan worden.
ik heb gezien wat je verstookt met hout (al denk ik dat hij wel erg zuinig zal branden) dus dat leekt me niet een goed plan. en elektra is niet altijd voorhanden.
 
Ondanks het warme weer toch al lekker gevorderd!
Heb je ipv gasgestookt al gekeken of pellets wat voor je is? De meeste Fridge-smokers die ik gezien heb zijn allemaal voorzien van een pellet-systeem.
Richard0501 kan je er vast meer over vertellen
 
hey ceriel.

ja opzich heb ik daar wel naar gekeken, maar voor gas heb ik alles al in huis. dus hoef ik niet extra kosten te maken. plus dat met een pellet smoker ik toch weer naar t stroom moet. dus ondanks dat wel de mooiste optie is, is het in mijn geval niet perse de beste.
 
Heb je nog een update, leuk om te zien zo?n project!

Altijd grappig hoe men deze dingen weer verzint en weet te bouwen.


Gr. Mike
 
een update gaat er komen heren. alleen der is de afgelopen tijd niet veel progressie gemaakt. maar ik zal ff iets in elkaar steken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan