BasBQ
Beef en Steak

picanha portugese

madmull

Tondelzoeker
Berichten
12
In februari een lang weekendje Lissabon gedaan en in een typisch Portugees restaurantje wat elke avond bomvol zat stond picanha op de kaart. Na mijn opmerking "h? picanha" besloot mijn vriendin dit te nemen.
In Lissabon worden dunne plakken van het staartstuk afgesneden en lekker gegrild op een hete grill. Daarna worden de plakken ingesmeerd met knoflook/olie mengsel en geserveerd met hele dunne frietjes (fritata). Nu, een maand later heeft ze het nog steeds over die lekkere picanha. Dus de stoute schoenen aangestoken en richting de Hanos gegaan om te zien of ze een mooi stukje hadden.

Laten ze nou net een Iers stukje gerijpte picanha te hebben van een kilootje. Minimaal 11 dagen gerijpt en voorzien van een lekkere laag vet.




Mooie dunne plakken van gesneden waarbij je goed moet opletten hoe de draad loopt.



De WGA klaar gezet en houtskool in de quickstarter aangestoken.

De lapjes lekker gepeperd en de knoflook/olie emulsie gemaakt.

Voor de emulsie is nodig:
5 tenen knoflook
50 ml lekkere olijfolie
beetje fleur de sel

Snijd de knoflook klein en breng deze samen met het zout in een vijzel. Goed stampen om een goede pulp te maken.
Vervolgens de olie toevoegen en goed mengen.

De lapjes gaan vervolgens direct boven de hete kooltjes, wees niet bang voor wat vlammetjes want dat geeft alleen maar een karakteristieke smaak. Ze moeten natuurlijk niet verkolen :blush:




Als het lapje klaar is op het bord leggen en zouten. Vervolgens insmeren met de knoflookemulsie.



Onze voorkeur gaat uit naar lekkere dikke frieten ipv fritata. Daarbij een tomatensalade met ui en feta.



Het groene spul is chimmichurri. Altijd lekker

Wat vonden we er van?

Wij spreken altijd van een nat vlekje in de onderbroek als iets erg lekker is. En reken maar dat we een vlekje hadden. ;)
Ze vond het nog lekkerder dan in Lissabon, hetgeen niet verwonderlijk is want de kwaliteit van dit vlees is veel beter.

Tijdens het grillen zat er nog iemand klaar in de tuin die niet kon wachten om te proeven.



We gaan dit zeker nog vaker eten want het is toch wel erg lekkerrrrr.
 
Ziet er heerlijk uit.ik voel zowaar een nat vlekje komen
Altijd een.lekker stuk vlees picanha
 
Deze zet je door en hou je niet rood dus?
 
Sander72,

Inderdaad, doordat het dun gesneden is is rood houden geen optie. De juiste snijwijze en goed vlees zorgt voor een heerlijke gegrilde smaakfestijn. Hiervoor had ik hem ook al eens als stuk gemaakt en netjes rood gehouden. De combinatie met de zoutige knoflookolie doet het hem.

grtz Mull
 
Ziet er goed uit. Moeten we een keer gaan proberen.
 
Staat bij deze op mijn ToDo :)
 
Leuk, altijd lekker Picanha. Zal deze combi ook eens proberen
 
Hier ook vaak picanha maar niet op de gesneden manier!!
Hopla, op de lijst!! :D
 
Mooie voor de lijst: 'Doe ook eens iets anders met Pica?a!'

Lekker heur.
 
madmull zei:
Inderdaad, doordat het dun gesneden is is rood houden geen optie. De juiste snijwijze en goed vlees zorgt voor een heerlijke gegrilde smaakfestijn. Hiervoor had ik hem ook al eens als stuk gemaakt en netjes rood gehouden. De combinatie met de zoutige knoflookolie doet het hem.

Kan mij daar alles bij voorstellen... chimmichury geeft ook wel dat effect. Deze gaan we proberen, dank!
 
Erg leuk, en weer iets anders.
Hebben jullie trouwens met z'n tweeen die hele kilo als maaltijd genomen...? :-O
 
Altijd leuk om een vakantierecept zelf te maken, en met een erg lekker resultaat ..... dus hup, op mijn lijstje  :p
 
Ziet er heerlijk uit!

Op de ToDo!
 
Ik kwam dit recept tegen een omdat mijn vrouw Portugees is, moest ik het gewoon proberen. Foto laat het resultaat zien. Was erg goed gelukt en vrouw was erg tevreden. Geen friet bij gedaan maar zelf graan bolletjes gebakken.
efdf2543ca1bb0bc220aca14616d0bbf.jpg


Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan