BasBQ
Beef en Steak

Welke (large) Kamado?

ralphwild

Tondelzoeker
Berichten
6
Ik ben Ralph, 37 jaar en wonend in Berkel en Rodenrijs. Sinds deze zomer wat aan het 'klooien' met een kamadootje van de Blokker, die ik destijds met de 2 voor 199 euro deal heb gekocht. Ik zag hier al een heel topic gewijd aan het beestje, met resultaten die ik nog niet bereikt heb.

Maar gezien m'n gezinssamenstelling, de derde kleine spruit is een paar weken geleden geboren, en het feit dat ik ook nog weleens voor vrienden wil koken, wordt het toch echt tijd voor iets groters.. Ik heb hier al veel inspiratie opgedaan door mee te lezen en zit nog met wat vragen m.b.t. de keuze en aanschaf.

Aspecten die voor mij belangrijk zijn, zijn kwaliteit, duurzaamheid, goede prijs-kwaliteitverhouding en onderhoudsarm. Ik zou graag een apparaat kopen waar ik nog 20 jaar mee vooruit kan. Ik heb al het nodige gelezen en de opties teruggebracht tot de volgende:

Kamado Joe Classic II Lees ik hier veel goede verhalen over, veel innovatie, veel relevante accessoires. En een stuk duurder dan de rest, als je de accessoires meerekent. De kleur en niet-RVS banden vind ik minpuntjes.

Ik las er bijna alleen maar goeds over, totdat ik deze Britse review tegenkwam: https://www.barbecue-smoker-recipes.com/kamado-joe-grill.html. Met name over de druppende top vent en het niet goed sluiten zou ik me zorgen maken. Zijn er gebruikers die deze problemen herkennen? Of overdrijft deze reviewer / praat hij onzin?

Monolith Classic Dat laatste heeft de Monolith dan weer wel en zo'n chip-feeder klinkt ook handig. Lijkt me verder een prima apparaat, lees er niet echt nadelen over, een degelijke keuze die ook nog een paar honderd euro goedkoper is dan de KJ. Toch zie ik hier veel reacties dat men liever voor de KJ zou gaan..?

Grill Guru Elite Large Super compleet, alles aan de buitenkant RVS (ik haat roest en ben groot voorstander van onderhoudsarm  :D) en ik vind z'n gladde afwerking erg mooi. Is nog erg leuk geprijsd ook.

Bastard Large Met ongeveer dezelfde prijs als de GG, maar vind 'm minder mooi ogen. Zag hem ook live bij de Intratuin staan, ik was niet meteen onder de indruk. Toch lijkt hij vrij populair, mis ik dan iets? Zie ik een belangrijk voordeel van de Bastard over het hoofd?

Daarnaast kwam ik in mijn zoektocht nog een outsider tegen, waar ik graag jullie mening over zou horen. Via Marktplaats zag ik een Saffire Silver Black showmodel, aangeboden voor 1050 euro. Ik lees hier verschillende verhalen en discussies over, maar word er nog niet echt wijs uit hoe goed deze apparaten zijn. Het merk lijkt op gelijke voet te (willen) staan met bovengenoemde merken. Weet iemand hier meer?

Alvast bedankt voor jullie input!

Gr.
Ralph
 
Hi Ralph,

Welkom hier!
Ik heb zelf een Auplex Kamado staan. Die staat er nu 3 jaar, na gebruik gaat ie naar binnen en hij ziet er nog prima uit. Echter, als ik nu een nieuwe zou moeten kopen, wordt het een Kamado Joe. Ik heb er geen ervaring mee, maar met name de afsluiting van de bbq ziet er erg goed uit. De kleur is dan misschien niet helemaal naar het zin, maar daarvoor zou ik hem niet laten staan.

Uit de review blijkt dat er toch regen binnen kan komen. Bij alle anderen is dit ook, dit is geen specifiek nadeel van de Kamado Joe. De top vent blijft wel in de stand staan, die je hebt ingesteld, bij een reguliere magrietschijf kan de schijf verschuiven als je de kamado opent.
 
Het metaal van de BGE is ook geen RVS. Dat is een bewuste keuze. RVS kan blijkbaar op lange termijn niet zo goed tegen warm en koud worden. Althans zo wetd het toen verkocht, dat was de reden dat ze ermee gestopt zijn.

Het verschuiven van de luchtschuif bovenop hoeft niet te gebeuren als je een dop hebt die los zit. Zowel bij mijn BGE als Bastard verschuiven ze niet als je het scharnierpunt aan de voorzijde houdt.
Als je dan je deksel open doet dan hangt het bewegende deel aan dat punt en kan niet verschuiven. Dus dat is geen selling point voor dat hoedje
 
Bedankt voor jullie reacties. Als ik de reviewer goed begrijp is de regen niet zozeer het probleem, maar vormt er condens onder het dakje, wat vervolgens in je bbq druppelt. In zijn ogen wordt het 'probleem' dus alleen maar groter, omdat dit ook gebeurt wanneer het niet regent en dan ook nog eens met zwarte vettige druppels in plaats van met relatief schoon regenwater. Iemand met de KJ Classic II die dit kan bevestigen of juist ontkrachten?

Dezelfde review is trouwens een stuk enthousiaster over de Monolith dan over de KJ. In zijn review van de Monolith wijdt hij ook een stuk aan de RVS banden:

Stainless Steel Banding And Hinge

The Monolith kamado barbecue is the only one of the top 4 brands to use a stainless steel hinge and banding. Not only does it look better when new, it also looks great year in year out because stainless steel (unlike the painted steel banding on the other brands) does not rust.

I saw on the Big Green Egg website a piece about the lower thermal expansion of mild steel versus stainless - their argument being that when you heat up the kamado, stainless steel will expand more than mild steel and you risk the lid coming loose from the banding. Well when someone makes that claim, you have to work it out don't you?

Yes it's true that the thermal expansion coefficients of regular steel and stainless steel are different:

Regular steel = 0.000012 m/m?C
Type 304 stainless steel = 0.00173 m/m?C
I then calculated the circumference of the Classic (most popular size equivalent Big Green Egg large) to determine the length of banding used which is 1690mm

The next step was to measure the temperature of the banding, I cranked up both a Big Green Egg and a Monolith kamado barbecue to 400?C (750?F) internal temperature and found that the temperature of the banding stabilised at 90?C (194?F)

Finally I used a linear thermal expansion calculator to determine the change in length of both regular steel and mild steel through a temperature change from 15?C (59?F) to 90?C (194?F) and here's what I found:-

Mild steel expands from 1690mm to 1691.5mm
Type 304 stainless steel expands from 1690mm to 1692.2mm
Difference = 0.7mm (1/40 inch)
I fail to see how Big Green Egg can justify using this negligible difference to justify using cheaper components that will inevitably rust.

Note: Kamado Joe offer an option for stainless steel hinge and banding but this is an extra cost option.


Ik heb geen flauw idee of zijn berekeningen ergens op slaan, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen hier. De kamado's met niet-RVS banden, roesten die inderdaad (en hoe snel/erg)? 

En wat zijn voor jullie redenen om te gaan voor KJ boven de GG Elite of de Monolith?
 
Op Facebook gaat nu het verhaal dat de ring die de firebox bij elkaar houd krom trekt. De meeste bezitters van de Classic II hebben die ring met ijzerdraad vast gezet. Daarnaast gaat ook de verf van luchtschuif (hoedje) bladderen na verloop van tijd.
In de review lees ja dat het scharnier met regelmaat vast gedraaid / bijgesteld moet worden. Dat ik ook een opmerking die ik vaak tegenkom op fb.

Moet niet mogen bij een BBQ van ?1500.-

Gelukkig had ik nog niets besteld en zal mijn keuze heroverwegen.
Grote kans dat ik van de week de Classic bestel
 
Ik heb de BGE L. Ben er erg blij mee. Heb recent het scharnier vervangen. Koste me ?180,-  ben blij dat deze onderdelen tekoop zijn. Ik weet niet hoe dit met de andere merken zit over 10+ jaar.
Persoonlijk vin ik de kJ Classic 2 toch een goede keus. Ik heb m'n BGE met een mazzeltje kunnen kopen. Anders was het toch de KJ geworden denk ik. Maar nu ik de BGE bezit weet ik niet of ik snel over zou stappen. BGE is toch behoorlijk gevestigde orde. En heeft elk onderdeel los tekoop. Of het nu door eigen toedoen of slijtage defect gaat. Je kunt het onderdeel vervangen. En weer verder met je Kamado.
 
Ik heb naast de Blokkert van 99 piek de GGE, hoef niets anders.

Hoe compleet die GGE dan ook is, net als bij de blokkert kon ik het toch niet laten allerlei uitbreidingen aan te schaffen. Denk hier bij aan gietijzeren roosters e.d.

Maar na twee jaar wind en regen (en veeeeeeelvuldig gebruik) is mijn GGE nog als nieuw, geen spatje roest, vilt nog prima... met de deal die ik toen had een super koopje.

Ergo conclusio... GGE is prima.
 
Toevallig vertelde m?n broer gisteren dat hij ook op zoek is naar een kamado en de GG Elite op het oog heeft. Toeval bestaat niet...
Hij is zelfs al bezig om een mooi dealtje te maken ergens. Misschien doe ik wel met ?m mee om de keuze maar wat te vergemakkelijken  :-/
 
Is zeker geen verkeerde keuze. Bij mij viel de GG elite snel af door de kleur. Hopelijk ben jij er snel uit voor welke je gaat. Je gaat er geen spijt van krijgen.
 
Monolith heeft in 2018 ook zo'n BBQ Guru editie ge?ntroduceerd. Misschien is dat nog interessant?
 
Die bbq guru editie ben ik tegengekomen ja en ook wel serieus over nagedacht. Maar ergens voelt het toch een beetje als valsspelen ofzo, het ambachtelijke gaat er een beetje vanaf. Is puur een gevoelskwestie natuurlijk, want rationeel gezien zullen je resultaten alleen maar beter worden van zo?n hulpmiddel. Ik kwam tot de conclusie dat ik het altijd nog kan toepassen in m?n Kamado als ik ooit toch wil...

Het lijkt dus toch de GG Elite te worden. Nog wel even nadenken over de accessoires, naast wat er standaard bij zit. Platesetter, aspook, regenhoes, extra RvS rooster zo uit m?n hoofd. En een pizzasteen heb ik al. Mis ik nog essenti?le dingen, echte aanraders? Zit in ieder geval aan een lekbakje te denken en misschien een cold smoke generator.
 
ralphwild zei:
Het lijkt dus toch de GG Elite te worden. Nog wel even nadenken over de accessoires, naast wat er standaard bij zit. Mis ik nog essenti?le dingen, echte aanraders? Zit in ieder geval aan een lekbakje te denken en misschien een cold smoke generator.

Gefeliciteerd met je (goede) beslissing

Alle essenti?le accessoires zitten er wel bij.
Maar opleuken met extra?s kan altijd. Lekbakje en CSG... zeker doen.
Zelf heb ik er een gietijzeren rooster en een paar DO?s en skillets bij gekocht.

Maar ook zonder extra?s kun je alles er mee bereiden. Alle BBQ gerechten bedoel ik dus.
 
ralphwild zei:
Die bbq guru editie ben ik tegengekomen ja en ook wel serieus over nagedacht. Maar ergens voelt het toch een beetje als valsspelen ofzo, het ambachtelijke gaat er een beetje vanaf. Is puur een gevoelskwestie natuurlijk, want rationeel gezien zullen je resultaten alleen maar beter worden van zo?n hulpmiddel. Ik kwam tot de conclusie dat ik het altijd nog kan toepassen in m?n Kamado als ik ooit toch wil...

Het lijkt dus toch de GG Elite te worden. Nog wel even nadenken over de accessoires, naast wat er standaard bij zit. Platesetter, aspook, regenhoes, extra RvS rooster zo uit m?n hoofd. En een pizzasteen heb ik al. Mis ik nog essenti?le dingen, echte aanraders? Zit in ieder geval aan een lekbakje te denken en misschien een cold smoke generator.
Mij lijkt zo'n bbq guru juist wel een handig middel om met iets minder aandacht voor de temp (want dat wordt voor je geregeld) toch lekker te kunnen BBQ-en. Met mijn keteltje moest ik toch elk uur wel even bijstellen en zo'n apparaat doet dat dus voor jou. Lijkt mij wel makkelijk  :blush:
Maar je hebt gelijk, je kunt altijd nog 'los' zo'n guru kopen.

Zo'n GG Elite ziet er mooi uit. Ik heb ook al wel eens staan twijfelen of ik voor zoiets zou moeten gaan. Veel plezier er mee!
 
Dat 'lekker' is relatief... ik heb een tijdje met een heatermeter gewerkt en vond het best wat gedoe, electriciteit, de juiste instellingen, vooral bij deksel open (voor sauzen of inpakken ofzo) vaak overshoots. Voor lekker barbecuen in de tuin is een paar graadjes meer of minder niet essentieel. Bovendien als je je apparaat leert kennen kan je vrij makkelijk aansteken, inregelen en stabiel houden... ik weet duimpje breed onderste ventilatieopening en klein half maantje boven icm conveggtor (platesetter) geeft 110?C op het rooster... op den duur is dat pas echt lekker in de tuin.

Voor wedstrijden is een controller wel erg fijn.

Lekker oefenen en je eigen kamado leren kennen in allerlei omstandigheden... er is eigenlijk niets leukers!
 
Sander72 zei:
Dat 'lekker' is relatief... ik heb een tijdje met een heatermeter gewerkt en vond het best wat gedoe, electriciteit, de juiste instellingen, vooral bij deksel open (voor sauzen of inpakken ofzo) vaak overshoots. Voor lekker barbecuen in de tuin is een paar graadjes meer of minder niet essentieel. Bovendien als je je apparaat leert kennen kan je vrij makkelijk aansteken, inregelen en stabiel houden... ik weet duimpje breed onderste ventilatieopening en klein half maantje boven icm conveggtor (platesetter) geeft 110?C op het rooster... op den duur is dat pas echt lekker in de tuin.

Voor wedstrijden is een controller wel erg fijn.

Lekker oefenen en je eigen kamado leren kennen in allerlei omstandigheden... er is eigenlijk niets leukers!
Ok, duidelijk. Ik heb er verder ook geen ervaring mee, dus vandaar mijn aanname. Ik merk dat mijn keteltje niet erg stabiel is qua temperatuur vasthouden, dus dat dat nog wel wat aandacht benodigd gedurende een run van meerdere uren. Vandaar dat ik dacht dat zo'n apparaat wellicht uitkomst zou bieden. Het bereiden van een lekker stuk vlees, zonder hulpmiddelen als een BBQ guru, vind ik natuurlijk het leukst aan het hele BBQ-en. Daarom zou ik ook liever een keramisch ei kopen ipv een pellet grill.
 
Was denk ik de eerste met een digiQ in Nederland. Ik vind het erg handig op een WSM ed, barbecues die je wat meer in de gaten moet houden.

Op een kamado zijn ze eigenlijk niet echt nodig. Ze geven zekerheid als je weg bent. Maar meestal is het niet nodig.

Bij een wedstrijd is het wel fijn omdat het een zorg weghaalt en je een paar uur kunt slapen.
 
Zo, van de week zijn de GG Elites bezorgd bij m?n broer. Volgende week neemt ie de mijne mee, dan kan ik ?m lekker in elkaar knutselen en beginnen met het serieuzere BBQ werk :)

Zijn eerste bevindingen zijn zeer positief, dus ik heb er zin in! Ik heb me vooralsnog een beetje ingehouden qua accessoires, ik vind het ook wel leuk om dat in de loop der tijd een beetje uit te bouwen. Weet ik eindelijk eens iets te vragen voor de feestdagen en m?n verjaardag  B-) Ik wilde er wel gauw een lekbak bij kopen, maar die waren daar niet meer op voorraad. Ik zag wel dat er zowel rond als rechthoekig zijn. Rond voelt logischer gezien de ronde vorm van de kamado, maar zijn er argumenten om voor rechthoekig te gaan?

Een CSG is trouwens zeker iets dat hoog op m?n lijstje komt te staan! Maakt dat nog uit van welk merk je zoiets koopt? Of voldoen ze eigenlijk allemaal wel in de praktijk?
 
Elke ronde serveerschaal van rvs functioneert top als druipbak. Ik haalde die van mij bij Sligro. Ik heb er twee. Eentje precies zo groot als het ronde deel van de platesetter voor maximale lucht stroom en eentje slagje groter. Die grote past precies tussen de 3 'pootjes' van de platesetter zodat bij low en slow je maximaal hitteschild hebt!

Zo'n csg is eigenlijk altijd goed. Er zijn leuke combi's met rookmeel in verschillende houtsoorten. Het wordt er langzaam al weer voor... leuk!

 
Terug
Bovenaan Onderaan