BasBQ
Beef en Steak

Weber Master Touch geschikt?

W

wjans

Gast
Hallo allemaal,

Even kort voorstellen. Ik ben Walter en op dit forum terecht gekomen omdat ik interesse heb om op een leuke manier BBQ gerechten klaar te maken. Verwonderlijk zou je bijna zeggen. ;)

Op dit moment heb ik een gas BBQ. Dit is een simpele BBQ die niet dicht kan en waarbij dus ook geen temperatuur te meten is. Met andere woorden, prima om een stuk vlees op te gooien en op te eten als het niet rood meer is, maar ieder gerecht wat meer vereist is geen optie.

Ik ben dan ook op zoek naar een BBQ waar ik wat meer mee kan. Op internet had ik ergens een Weber gids gevonden waar je afhankelijk van je interesses de juiste BBQ uit kunt zoeken. Ik kwam uit op de Master Touch GBS. Als ik het goed begrijp kun je hiermee:
- Goed de temperatuur regelen
- Met verschillende temperatuurzones werken
- Verschillende accessoires toepassen dmv het GBS systeem
- Is hij voldoende groot (57cm) voor een gezin
- En kun je er mee roken

Ik zie dat deze op dit moment te koop is voor 225,00. Maar we zitten aan het einde van het BBQ seizoen, dus ik vroeg me af of voor deze BBQ betere aanbiedingen te verwachten zijn.

Wie kan hier meer inzicht in geven? Of is die prijs van 225 Euro het beste wat je gaat vinden voor dit type? Het is en blijft behoorlijk wat geld namelijk. :)
 
Hallo Walter,

Ik heb sinds vorig jaar de MasterTouch GBS 57cm in Slate blue.
Om je vragen kort te beantwoorden:
- Goed de temperatuur regelen
+ Ja, je hebt een lucht toevoer beneden zitten, door die kleiner te maken gaat de temperatuur naar beneden en andersom.
Echter, omdat de kogel (in vergelijking met een keramisch ei) dun is, zal je best wat moeten schuiven als je brandstof niet regelmatig brand.

- Met verschillende temperatuurzones werken
+ Opzich is er genoeg ruimte in de 57 kogel, om je brandstof aan ??n kant te leggen en aan de andere kant indirect te garen.

- Verschillende accessoires toepassen dmv het GBS systeem
+ Dit klopt, ik heb zelf geen accessoires om hier in toe te passen, maar de weber heeft mooie dingen die je precies in deze cirkel kan plaatsen.
Voornamelijk de Sear Grate zie ik veel gebruikt worden.

- Is hij voldoende groot (57cm) voor een gezin
+ Dit is natuurlijk moeilijk te beantwoorden, omdat ik niet weet hoe groot jouw gezin is, en hoe jij wilt eten.
Als je niet werkt met zones maar m wilt gebruiken zoals je je bbq nu doet, dan kan je meer op de grill gooien dan jij kan draaien ;)
Ik zelf werk ook wel eens met een schaaltje en een groente korf voor 2 personen EN een directe-indirecte zone, en dan merk je dat je aan de max zit.
Ik heb hier onderwat afbeeldingen staan waar je de grill kan zien met wat 'everyday' dingen erop en bij die foto met de paprika zie je dat ik de brandstof altijd links heb, en rechts dus een indirecte zone heb.

- En kun je er mee roken
+ Ja, zelf nooit gedaan maar ruimte zat en door de schuif boven half dicht te doen, heb je meer rook in je kogel die circuleert.

Daarnaast nog wat eigen teovoegingen wat de weber 57 een fijn apparaat maakt.
- Mocht je met een feestje gewoon weer eens ouderwets hamburgers willen grillen, gooi je m helemaal vol en heb je overal een directe zone.
- De zijkanten van de grill zijn omhoog te zetten, wat t mogelijk maakt om wat brandstof bij te gooien.
- Je krijgt brandstof bakjes erbij, als je je brandstof in deze bakjes gooit kan je je brandstof makkelijk verplaatsen terwijl het heet is.
- As-vanger
- Makkelijk te verplaatsen
- De deksel is makkelijk te openen, en direct in een houder te schuiven.
- Hele prettige "werk" hoogte

Nadelen zijn er ook.
- Temperatuur meter in de deksel geeft een hogere waarde aan dan de hitte van je grill.
- ?cht hoge temperaturen (voor Pizza bijv) zijn moeilijker te bereiken.





 
Oja de prijs. Ik heb de mijne voor 250 gekocht en dacht dat dat echt de bodem prijs was vorig jaar.
Dus voor 225 is het een koopje, als je het mij vraagt.
 
Mooie omschrijving waar ik het helemaal mee eens ben.
Dat van die thermometer klopt, die meet de temperatuur op de verkeerde plaats en wordt vaak gebruikt voor een grove indicatie.

Wat je graag wil weten is de temperatuur t.p.v. het vlees (rooster) en de kern temperatuur van je vlees en daarvoor moet je een andere thermometer (meestal een losse) gebruiken die deze mogelijkheden wel heeft.
 
Vaak heb je mooie aanbiedingen op marktplaats als je niet perse een nieuwe wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi Walter, welkom hier.

Al twee jaar ben ik een trotse bezitter van de Weber Mastertouch GBS.

Warm roken doe ik er ook prima mee. In de winter moet je wat harder stoken dan bij een keramische Q maar dat maakt het juist leuk!

De thermometer gebruik ik nauwelijks maar werk met kernthermometers. Die van IKEA zijn prima om te beginnen en heel vriendelijk geprijsd.

Pas heb ik voor 14 personen gebarbecued met 2 zones. Dat ?ken net? zullen we maar zeggen. De salade en stokbrood gingen hard

?225,00 is m.i. een prima deal. Je zult er jaren plezier van hebben.

Groet,
Jaap
 
Dank je voor de reacties! Het lijkt erop dat we in het weekend een Master Touch gaan bestellen.

Ik vraag me wel af hoe het precies zit met de temperatuur meters. Ik begrijp dat de warmte op de meter niet de warmte bij en zeker niet van het vlees is. Ik begrijp ook dat een kernthermometer exact aangeeft wanneer vlees klaar is. Maar voor veel gerechten moet de omgeving van het vlees toch een bepaalde temperatuur hebben? Dan werkt een kernthermometer toch niet om na te gaan of die temperatuur bereikt is en behouden blijft?

Mijns inziens heeft een kernthermometer een ander nut dan een thermometer in de BBQ zelf. Maar misschien begrijp ik dit helemaal verkeerd. Hoe zit dit?
 
wjans zei:
Dank je voor de reacties! Het lijkt erop dat we in het weekend een Master Touch gaan bestellen.

Ik vraag me wel af hoe het precies zit met de temperatuur meters. Ik begrijp dat de warmte op de meter niet de warmte bij en zeker niet van het vlees is. Ik begrijp ook dat een kernthermometer exact aangeeft wanneer vlees klaar is. Maar voor veel gerechten moet de omgeving van het vlees toch een bepaalde temperatuur hebben? Dan werkt een kernthermometer toch niet om na te gaan of die temperatuur bereikt is en behouden blijft?

Mijns inziens heeft een kernthermometer een ander nut dan een thermometer in de BBQ zelf. Maar misschien begrijp ik dit helemaal verkeerd. Hoe zit dit?

Je hebt gelijk, daarom gebruik je een thermometer met een dubbele functie .
De meetstift (probe)op het rooster geeft dan de oven temperatuur aan op de plek waar je gerechten liggen en de tweede meetstift (probe) geeft indien nodig de kerntemperatuur van je vlees aan.
Of je gebruikt een meter die beide functies met een probe kan meten zoals deze b.v.

OrsHrOkl.jpg


In vele soorten en maten te koop.
 
wjans zei:
Dank je voor de reacties! Het lijkt erop dat we in het weekend een Master Touch gaan bestellen.

Ik vraag me wel af hoe het precies zit met de temperatuur meters. Ik begrijp dat de warmte op de meter niet de warmte bij en zeker niet van het vlees is. Ik begrijp ook dat een kernthermometer exact aangeeft wanneer vlees klaar is. Maar voor veel gerechten moet de omgeving van het vlees toch een bepaalde temperatuur hebben? Dan werkt een kernthermometer toch niet om na te gaan of die temperatuur bereikt is en behouden blijft?

Mijns inziens heeft een kernthermometer een ander nut dan een thermometer in de BBQ zelf. Maar misschien begrijp ik dit helemaal verkeerd. Hoe zit dit?


De temperatuur boven het rooster wijkt iets af van de dome temperatuur (de temperatuur die de thermometer in de deksel aangeeft). Om de rooster temperatuur te meten kun je zo'n kernthermometer van de Ikea door een aardappel steken, zodat de tip de temperatuur boven het rooster meet.

Pas daarbij wel op dat de tip niet in aanraking komt met het rooster, want dan kan je thermometer stuk gaan.

Eerlijk gezegd ben ik tot dusver nog altijd uitgegaan van de dome temperatuur, maar ik ben dan ook nog vrij nieuw hier!  :)
 
Hier ook een GBS 57, en daar laatst nog met gemak 5kg procureur tegelijk 10 uur lang op gerookt zonder iets aan brandstof of hout bij te hoeven vullen (wel met behulp van een Flame Boss controller). Ruimte genoeg dus :)

Het chroom van het rooster is wat mij betreft wel rommel; dat liet na een paar jaar los, waarna ik 'm heb vervangen door een (niet-GBS) RVS rooster van Weber (wel met de klepjes aan de zijkant, vond ik handig om een blokje hout toe te voegen indien nodig). Die klacht heb ik wel vaker voorbij zien komen. Verder nooit accessoires gekocht omdat ik echt niet zou weten waarom ik zou willen wokken of een wafel bakken op de barbecue. Dat kunnen mijn wokpan en wafelijzer beter en goedkoper :p
 
wjans zei:
Dank je voor de reacties! Het lijkt erop dat we in het weekend een Master Touch gaan bestellen.

Ik vraag me wel af hoe het precies zit met de temperatuur meters. Ik begrijp dat de warmte op de meter niet de warmte bij en zeker niet van het vlees is. Ik begrijp ook dat een kernthermometer exact aangeeft wanneer vlees klaar is. Maar voor veel gerechten moet de omgeving van het vlees toch een bepaalde temperatuur hebben? Dan werkt een kernthermometer toch niet om na te gaan of die temperatuur bereikt is en behouden blijft?

Mijns inziens heeft een kernthermometer een ander nut dan een thermometer in de BBQ zelf. Maar misschien begrijp ik dit helemaal verkeerd. Hoe zit dit?

Even denken hoe ik dit het makkelijkste uit kan leggen..
Je moet het denk ik vergelijken met een vlam van een kaars.
Als je je hand recht boven het vuur houdt is het heet, hou je hem ernaast is het warm.
hetzelfde geld voor het indirect barbequeen, vandaar dat je het uberhaupt zo gebruikt (langzaam garen op lagere temperatuur).
Vandaar dat de thermometer die in de deksel zit hoger zit qua temperatuur, omdat die meestal boven het heetste punt hangt. (warmte trekt omhoog he)

Persoonlijk ben ik erg blij met mijn HerQs Easy BBQ Pro, 2 verschillende probes waarvan ik er 1 kan gebruiken om in de grill te klemmen en het op die manier te meten.
Daardoor gebruik je ??n probe (naald) als kern thermometer (steek je in het vlees) en ??n klem je aan de grill voor de omgevings temperatuur.
Zelf vind ik het prettig dat als ik 2 varkenshazen erop heb liggen ik ze beide kan meten en de omgevingstemperatuur even voor lief neem.

Qua temperatuur kan je altijd nog googlen waar je moet zitten, al is daar toch meningsverschil over. De Easy BBQ heeft een appje (want werkt ook met bluetooth) waarin alle temperaturen al zitten.. daardoor kies je bijvoorbeeld voor 'Naald 1 = rund' dus x-graden..

De omgevingstemperatuur van het vlees heeft niet heel veel te maken met het type vlees.
Je moet alleen goed opletten wat je doet, en vaak is 'hoe lager hoe beter' wel een goede draad.
Je komt er wel allemaal achter als je begint hoor. Bijvoorbeeld varkenshaas moet je rustig aan garen, anders wordt het taai.. dat soort dingen.
Verder is het, hoe hoger de temperatuur hoe groter de kans dat het vlees aan de buitenkant te ver is, maar aan de binnenkant (kern) nog te koud/rauw.



RoyT zei:
wel met behulp van een Flame Boss controller

Jezus, even een apparaat van 400 euro op je barbecue van (nu blijkbaar) 225 euro.  :-O
 
wjans zei:
Dank je voor de reacties! Het lijkt erop dat we in het weekend een Master Touch gaan bestellen.

Ik vraag me wel af hoe het precies zit met de temperatuur meters. Ik begrijp dat de warmte op de meter niet de warmte bij en zeker niet van het vlees is. Ik begrijp ook dat een kernthermometer exact aangeeft wanneer vlees klaar is. Maar voor veel gerechten moet de omgeving van het vlees toch een bepaalde temperatuur hebben? Dan werkt een kernthermometer toch niet om na te gaan of die temperatuur bereikt is en behouden blijft?

Mijns inziens heeft een kernthermometer een ander nut dan een thermometer in de BBQ zelf. Maar misschien begrijp ik dit helemaal verkeerd. Hoe zit dit?
Hoi Walter,

Je kunt inderdaad een thermometer met 2 probes (naalden) gebruiken zoals hierboven aangegeven. Of twee losse thermometers. 1 steek je in het vlees en stel je in op de gewenste kerntemperatuur. De andere steek je door een aardappel of een mooi klemmetje zodat hij vlak boven het rooster de temperatuur meet. De aardappel voorkomt dat de probe in aanraking komt met het rooster.
Een klein nadeel van deze thermometers is dat je geen ondertemperatuur kunt instellen. Zakt je temperatuur in je dome weg dan moet je daar zelf achterkomen. Je krijgt geen signaal, sommige thermometers hebben dat wel.

De thermometer in de deksel geeft de temperatuur aan vlak onder het deksel. Deze kan afhankelijk waar je vuurbron is nogal verschillen. Als ik met 2 zones werk draai ik meestal deze thermometer naar de zijkant op de grens tussen de directe en indirecte hitte.

Het beste is om veel te oefenen zodat je proefondervindelijk ontdekt wat jij prettig vind

Hieronder een paar foto?s van mijn laatste  L&S project.

400138d23b041fd9581f53b1b82104dc.jpg

Aardappel met probe
c1d03796241f440c088406b0a4eceff2.jpg

Twee temperaturen. (Dome en vlees)
 
Dank je allemaal! Dit maakt heel veel duidelijk. :)

Ik ga de BBQ bestellen en zal zeker vaker op het forum terug komen. Ik heb het vermoeden dan ik zeker nog wel wat vragen ga hebben in de nabije toekomst. :p
 
Leuk, we zien je foto's wel tegemoet  :)
 
SandyMan zei:
Jezus, even een apparaat van 400 euro op je barbecue van (nu blijkbaar) 225 euro.  :-O
Meegenomen uit de VS en daarmee iets goedkoper, maar alsnog 250 ofzo ja. Meer dan waard, misschien wel juist gezien de besparing omdat ik g??n smoker hoefde te kopen ;-) Uiteindelijk wel gedaan, en de review daarvan in combinatie met de Flame Boss zal ik binnenkort plaatsen. En nu stop ik met off-topic zijn ;-)
 
?225 is toch een nette prijs. Ik heb de master touch premium GBS. Heb daar destijds ?350,- voor betaalt. Destijds een witte. Heel mooi. Maar na 3 jr ging het emaille stuk en heb ik een nieuwe mogen ophalen. Toen voor zwart gekozen. Het GBS systeem heb ik nog nooit echt profijt van gehad. Af en toe met nasi maken icm een wok. Ik vind het een drama met schoon maken. Gaat veel vuil tussen die overgangen zitten die je moeilijk weg borstelt. Zit er sterk aan te denken om een ander rooster te kopen zonder dat gat er in. Ben er alleen nog niet aan uit of het gietijzer of RVS gaat worden.
 
Helaas, foto's plaatsen is geen optie. Ik heb de instructie gelezen, maar photobucket is mij te onvriendelijk. Ik heb tot drie keer toe al mijn gegevens ingevuld, maar iedere keer geeft hij aan dat de gebruikersnaam al bestaat en verwijderd dan vervolgens weer alle velden. Ik ben klaar met die site.

Dat gezegt hebbende, op het BBQ front is het wel goed. Ik had graag foto's van mijn nieuwe aanwinst willen plaatsen, maar dat dus zonder. Ik heb de special edition gekocht voor ? 245 met RVS rooster.

Daarnaast mijn eerste creatie gemaakt, kippenvleugels met Harissa saus. En dat was zeer geslaagd! Wel een paar vragen:
- Het rooster schoonmaken. Ik had ergens gelezen dat dit niet direct na gebruik nodig is aangezien dit makkelijker gaat met een RVS borstel als de BBQ opnieuw opgewarmd wordt bij volgend gebruik. Is dat correct?
- Ik heb nog een hoes nodig zodat ik de BBQ buiten kan laten staan, maar de Weber hoezen zijn A-sociaal duur. 70 Euro netto voor een hoes gaan we dus echt niet doen. Wat is een mooi alternatief wat wel enigzins betaalbaar is?
- Een starter staat nog op de verlanglijst, maar wat is de eenvoudigste manier om een BBQ goed aan te krijgen zonder starter? Ik merk nu dat met een aantal aanmaakblokjes de briketten dicht bij het blokje wel aan gaan, maar je hebt wel heel veel blokjes nodig om alle briketten aan te krijgen.
- Je kunt briketten toch in de BBQ laten en nog een keer gebruiken? Mits ze natuurlijk niet te lang aan geweest zijn?

 
Mooie bbq heb je. En een RVS rooster is super.

Gebruik altijd een Messing borstel. Dan blijft je rooster goed. Staalborstels laten metaal resten achter die gaan roesten. En dan wil je niet op je RVS rooster.
Ik stook Mn weber altijd even een klein beetje op na het BBQen. En borstel dan het rooster af. Zodat de grofe delen er af zijn. Als ik de q de volgende aangestoken heb leg ik het rooster er op en laat het even heet worden. Borstel het nog eens af. En poets het na met een stuk keukenrol dat in de olijfolie gedoopt is. Zo gaan het fijne stof er af. En is de gril weer iets ingevet.

Hoes gebruik ik niet meer. Als je bbq lang buiten staat met een hoes er over komt er schimmel in. Zeker als het vochtig is.
Ik doe in de zomer zo nu en dan de hoes er over als de Weber onder de bomen in de tuin overnacht. Dan komen er niet van die vette spikkels op. Anders gaan ze altijd naar binnen.

En als starter heb ik nu de grote en de kleine starter van Weber. Beide super starter. Sinds ik de kleien starter heb gebruik ik die het meest. Omdat ik kolen hergebruik hoef ik de grote niet helemaal te vullen. Klein starter is vaak groot genoeg om de q weer te vullen en zn 2u heet te blijven.

Hergebruik kolen. Als ik klaar ben met de bbq. Laat ik hem na het schoon borstelden uit gaan. Dan gaan alle schuiven dicht. Kun je behoorlijk lang met je kolen doen.

En wat foto?s betreft. Ik ben heel blij met Tapatalk. Dat werkt super. Kan direct van Mn iPhone of iPad photos uploaden.

Groeten Bram.
 
Binnen zetten zou ideaal zijn ware het niet dat ik hem door de huiskamer moet rollen om in de garage te komen. Dat is dan ook weer zoiets. Vandaar dat ik eraan dacht hem buiten te stallen. Maar ik begrijp dat dit ook niet ideaal is?

Helaas ook geen afdak beschikbaar. Voor de zon hebben we een zonnescherm, maar die moet opgerold worden.

Dit is dus nog een punt van aandacht..

Dank voor je reactie!
 
Rooster schoonmaken zal een eeuwige discussie zijn.
Ik hoor de volgende dingen om me heen;
1. Leg je grill op je grasmat, volgende dag veeg je alles er zo vanaf.
2. Stookt hem inderdaad op en vind met een borstel genoeg
3. ik zelf heb een speciale bak gekregen van een collega.
Deze bak vul ik met kokendheet water en een beetje afwasmiddel, lang laten staan en daarna komt alles er makkelijk vanaf.

Vaak gebruik ik de 2e, maar af en toe ook de 3e, dan glimt hij weer.

Een starter moet je gewoon halen, ik heb er zelf een van de Barbecook.
Probeerde het tijdens onze vakantie nog een keer zonder de starter, dat schiet echt niet op.
Een starter zorgt er alleen maar voor dat jouw brandstof bovenop elkaar ligt, hitte trekt naar boven dus daardoor gaat het sneller aan.
Wat je dus zou moeten proberen is om een soort van toren te maken.. dat zal zonder starter waarschijnlijk resulteren naar een piramide.

De mijne gaat altijd naar binnen, heb geen hoes, kan ik je dus ook niet in adviseren.

Ja, je briketten gewoon lekker in je weber laten liggen, vergeet alleen niet, als je klaar bent, boven en onder de lucht gaten dicht te doen, zodat je zoveel mogelijk over houdt van je brandstof.
Die kan je daarna gewoon weer gebruiken.
Als ik hem wat langer niet gebuik, zet ik de schuifjes na een paar dagen uit weer een beetje open zodat er nog wel altijd wat lucht doorheen kan stromen. Voor mn gevoel doe ik dat, zodat er niks in kan groeien :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan