BasBQ
Beef en Steak

Bouwverslag UDS

rkersten

Sprokkelaar
Berichten
31
Beste bbq'ers,

Nadat ik dit voorjaar een maandje op dit forum had rondgeneusd heb ik mezelf maar eens aangemeld en voorgesteld. Destijds besloten aan een nieuw project te beginnen, de UDS. Anderhalve maand terug de bouw gestart en er toen twee dagen aan gewerkt. Afgelopen weekend weer eens langs mijn ouders gegaan om het project af te ronden. Na een hete run (290C) om de verf uit te harden kon de echte maidenrun natuurlijk niet uitblijven en heb ik er wat ribs op gelegd en bereid middels de welbekende 3-2-1 methode. Ik was erg benieuwd hoe dit beestje zich liet temmen en wat was ik verbaasd; elk uur een kleine bijstelling aan de luchttoevoer voldeed voor een gelijkmatige run tussen de ~110-125C. Op het einde richting de 140C om de glaze wat vaker aan te kunnen brengen. Zelf aan het bouwen of plannen voor een bouw? Als je vragen hebt stel ze gerust! Onderaan het verslag zijn nog een aantal tips te vinden.

Hierbij het fotoverslag met af en toe wat commentaar.


Ton gekocht voor ?10,- bij een boer in de buurt. Er zat nog een laagje glucosestroop in waarvan ik dacht dat ik het er wel even uit kon halen.. Wat een troep! Toch maar verwarmen: geur van suikerspinnen en een gigantische rommel.

ynZuveJ.jpg


62PSqtt.jpg


eFULcXA.jpg


EnIXGZZ.jpg


2R6kE9N.jpg



In de Alabastine afbijt en nabewerken met de slijptol. Alle maten op de ton zetten en gaten slijpen. Oud Bavaria dienblad schoonmaken, zal dienen als hitteschild.

O5c0jMp.jpg


siJJ9yU.jpg


FhHNNy0.jpg


MIl7G4W.jpg


HzLWC5m.jpg


uhbOpff.jpg



Details uitwerken. Aan de binnenkant van de deksel zit nog een haak waarmee de deksel gemakkelijk aan de rand of het zij handvat van de bbq gehangen kan worden. Je handen zijn zo vrij om te kunnen werken.

MEYFERy.jpg


VTaLPrH.jpg


Hqav5Zu.jpg


kMjjDZH.jpg


q156BcY.jpg


e12yyaS.jpg



Volgorde van klaarmaken voor bbq sessie: hitteschild bodem - kolenmand - hitteschild houder verstelbaar voor verschillende hoogtes - hitteschild - bovenrooster

Fp8IMQO.jpg


UyubjGv.jpg


Sy34cCv.jpg



Spuiten losse onderdelen met spuitbus. Bleek toch slecht te werken dus snel even langs de lokale verfwinkel voor een blik hittebestendige verf. Aanlengen met thinner en in twee lagen aanbrengen met de verfspuit. Kort verwarmen met verfbrander zodat de verf beter droogt. Hierna een testrun gedaan om de verf uit te laten harden wat volgens de verfverpakking aan te raden was. Voor de testrun ook de binnenkant van het vat ingesmeerd met vast frituurvet om de binnenkant beter te beschermen tegen roest.

TVlSaaI.jpg


j1Q1Gzq.jpg


FXnlQLS.jpg


bmUsX0l.jpg


tMJB3sV.jpg



Opdringerig bezoek tijdens het drogen. Nog even wachten, jij mag pas tijdens de BCC.

FmImNGu.jpg



Ribs in de rub op donderdagavond, mochten zaterdag de bbq op.

k0fD1Qn.jpg


b9PfdoH.jpg



Kolenmand maar deels gevuld voor deze relatief 'korte' run. Anders vullen mogelijk voor langere runs zoals PP of Brisket.
9qZ6B8N.jpg



Daar staat hij dan, lekker in het zonnetje en uit de wind. Pilsje erbij, wat wil je nog meer? Spelen met de luchtinvoer en luchtuitlaat voor het gewenste resultaat. Ribs erop volgens het Noskos' Classic Spareribs recept waarbij ik mijn eerder gemaakte saus heb gebruikt. Aan het einde van de run de temperatuur nog iets omhoog waardoor de glaze extra mooi uitkwam. Geserveerd met zelfgebakken Vlaamse frieten en een grote zomerse salade, muisstil was het aan tafel toen de hele familie geconcentreerd aan het smullen was. Geslaagd!

DhTSbO0.jpg


A4w0wRM.jpg


7gkcROI.jpg


vTPC2I6.jpg


pcQQqib.jpg



Tips
- Koop een ton waar de verf nog mooi op zit en leeg is van binnen. Doordat ik moest verhitten om de ton schoon te krijgen werkte de afbijts slecht waardoor ik alsnog lang met de slijptol met staalborstel aan de gang moest. Een schone ton hoef je enkel met afbijts te bewerkten wat je veel tijd en werk scheelt.
- Bespaar tijd en geld door bij http://www.huisentuinwinkel.nl/ een mand en twee luchtkleppen te kopen. Goedkoper en eenvoudiger dan zelf een mand klussen en luchtregelsysteem te maken met buizen.
- Verwijder het afdichtrubber aan de binnenkant van de deksel. Voor de bouw heb ik gekeken of het rubber 200C kon hebben omdat de deksel erg mooi afsloot met dit rubber. Het rubber verkoolde al bij 90C.
- Bespaar niet op verf. Mijn bouw is duurder uitgevallen doordat ik twee bussen (mat en lak) heb gekocht. Uiteindelijk zou ik minimaal twee bussen van ieder gehad moeten hebben om de hele ton goed in de verf te krijgen. Dit is prijzig en het resultaat is niet wat ik wenste. Met een blik van 750ml en een verfspuit kreeg ik de ton uiteindelijk mooi in de verf (twee lagen) en hiel ik zelfs nog wat verf over.
- Maak schroeven voor het rooster op verschillende hoogtes zodat je naast ribs ook een hele kip rechtop kan zetten in je bbq.
- Plaats de ribs in het welbekende IKEA rekje maar leg ze aan het einde plat met de vleeskant omhoog. Het aanbrengen van de glaze gaat zo eenvoudiger.
- Lak je handvatten i.p.v. ze onbewerkt te laten of in de olie te zetten. Eenvoudiger schoon te houden.
- Dealextreme, Ebay enz verkopen mooie thermometers. Op tijd bestellen want de levertijd is lang.
- Koop een aantal lekkere speciaalbiertjes zodat je tijdens je maidenrun extra kan genieten van je bouwresultaat..

Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, wees creatief en geniet van je klusproject!
 
mooi geworden hoor, veel plezier er mee
 
Mooi resultaat!

 
Mooi verhaal en hij ziet er strak uit.
 
Mooi hoor! Mag ik vragen wat je nu in totaal kwijt geweest bent? Ik heb mijn uds in de olie gezet en even ingebrand. Dat zit nu 3 maanden later nog redelijk.
 
Bedankt voor de leuke reacties!

Edel zei:
Mooi hoor! Mag ik vragen wat je nu in totaal kwijt geweest bent? Ik heb mijn uds in de olie gezet en even ingebrand. Dat zit nu 3 maanden later nog redelijk.

@Edel, vragen mag altijd. Ben zelf ook wel benieuwd zo aan het einde dus heb even een lijstje gemaakt:

Vat en deksel ?10,-
Thermometer ?3,62
Spuitbus (2x) ?33,94 (bus lak nog over dus)
Rooster 57cm ?25,95
Kolenmand ?32,50
Luchtregelklep (beneden) ?14,-
Luchtregelklep (boven) ?12,-
Blik verf 750 ml ?24,95
--------------------
Totaal: ?156,96

Met de kennis van nu zou ik het volgende boodschappenlijstje hebben (zie tips):

Vat en deksel ?10,-
Thermometer ?3,62
Rooster 57cm ?25,95
Kolenmand ?32,50
Luchtregelklep (beneden) ?14,-
Luchtregelklep (boven) ?12,-
Blik verf 750 ml ?24,95
--------------------
Totaal: ?123,02

Het totaal bedrag vind ik zelf best meevallen voor deze barbecue. Aan de andere kant is het ook hobby en mag het best wat kosten. Verder vind ik het mooi om met metaal en hout te werken dus heb zoveel mogelijk onderdelen zelf gemaakt zoals het rek waarop het hitteschild ligt en alle handvatten, dit scheelt ook in je uiteindelijke kosten. Hierbij had ik het geluk dat ik de mogelijkheid had staal en hout te gebruiken wat in de schuur lag.
 
Goed bezig!
 
Ziet er goed uit en idd soms is het aanklooien en er later plezier van hebben als het af is ook wat waard.
 
Smeinkie zei:
Prachtige UDS geworden!!

Leuk verslag ook en bedankt voor het delen! B-)
+1
 
rkersten zei:
Bedankt voor de leuke reacties!

Edel zei:
Mooi hoor! Mag ik vragen wat je nu in totaal kwijt geweest bent? Ik heb mijn uds in de olie gezet en even ingebrand. Dat zit nu 3 maanden later nog redelijk.

@Edel, vragen mag altijd. Ben zelf ook wel benieuwd zo aan het einde dus heb even een lijstje gemaakt:

Vat en deksel ?10,-
Thermometer ?3,62
Spuitbus (2x) ?33,94 (bus lak nog over dus)
Rooster 57cm ?25,95
Kolenmand ?32,50
Luchtregelklep (beneden) ?14,-
Luchtregelklep (boven) ?12,-
Blik verf 750 ml ?24,95
--------------------
Totaal: ?156,96

Met de kennis van nu zou ik het volgende boodschappenlijstje hebben (zie tips):

Vat en deksel ?10,-
Thermometer ?3,62
Rooster 57cm ?25,95
Kolenmand ?32,50
Luchtregelklep (beneden) ?14,-
Luchtregelklep (boven) ?12,-
Blik verf 750 ml ?24,95
--------------------
Totaal: ?123,02

Het totaal bedrag vind ik zelf best meevallen voor deze barbecue. Aan de andere kant is het ook hobby en mag het best wat kosten. Verder vind ik het mooi om met metaal en hout te werken dus heb zoveel mogelijk onderdelen zelf gemaakt zoals het rek waarop het hitteschild ligt en alle handvatten, dit scheelt ook in je uiteindelijke kosten. Hierbij had ik het geluk dat ik de mogelijkheid had staal en hout te gebruiken wat in de schuur lag.

Prachtige smoker!
Even nog vraagje, waar heb je 57cm rooster gevonden voor 26 euro en de ton voor 10 euro ?
 
Super gaaf tonnetje geworden, veel plezier ermee! Waar je dat rooster voor dat geld vandaan heb, is mij een raadsel, ik heb een weber rooster gebruikt van 45 euri
 
t is maar hoe handig je bent. als je lassen kan etc valt er voor veel minder t zelfde resultaat te behalen. plus dat als je bepaalde voorwerpen ontoverd tot kom je ook ver. des niet te min dat dit een prachtige build is man. thumbs up 👍🖒
 
+1

Mooi ton ga je veel plezier aan beleven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan