BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me september 2014: Paella 'primavera' van de barbecue

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Voor de Steven & Me van deze maand heb ik gekozen voor een Vegetarisch gerecht....... O:)

Na een jaartje of meer vele uren door te hebben gebracht en heb genoten van al jullie gerechten begon me toch iets op te vallen.

Over het al gemeen zijn de meeste hier bang voor GROENTEN  :D

Ik zelf probeer altijd groenten aan mijn gerechten toe te voegen of anders integraal onderdeel van het recept te laten zijn. Toegegeven dat lukt me ook niet altijd en bij Amerikaans BBQ blijven we vaak toch steken bij de Coleslaw en Mike's piepers.

Daarom in de twee Steven boeken die ik heb, Planet en Culinair, gezocht naar gerechten met groenten; makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste gerechten zijn zo afgezaagd dat ik het geen uitdaging vind. Helaas heb ik het Vegetarische boek van Ome Steve niet anders had ik wellicht een ruimere keuze gehad.

Gelukkig ben ik toch op een gerecht gestuit waar ik enthousiast van werd. Paella van de BBQ. Nu ben ik van huis uit geen visser en vind ik Paella normaliter niet te knagen, dus een Paella zonder vis....tsja dat lust ik wel. Is toch gewoon een soort van Nasi  ;)
Het andere wat me bij dit recept in het oog sprong was de complexiteit aan technieken en handelingen..... dus ook al zonder vlees wel een echte UITDAGING!

Recept is terug te vinden in Planet BBQ pag. 557 - 560

Waar: Valencia, Spanje
Wat: op traditionele wijze bereide groente paella op een houtvuur
Hoe: directe grill methode
Feitjes: voor een authentiek gerecht zet je de paellapan boven kampvuur. Je kunt ook stukken hout of houtsnippers over de kolen van een houtskool barbecue verdelen

Voor de rijst

1/2 Theelepel saffraandraadjes (Te koop bij Dille en Kamille.nl voor weinig anders kan je bij stap 4 ook een theelepel kurkuma toevoegen)
6 eetl. extra vergine olijf olie, het liefst Spaans
1 middelgrote uit, gesnipperd
1 rode paprika, zaad en zaadlijsten verwijderd, in repen van 5x0,5 cm
2 teentjes knoflook, in dunne plakjes
3 eetl. fijngehakte bladpeterselie
1 rijpe tomaat, zaad verwijderd, in blokjes van 5 mm
2 koppen paellarijst, zoals Bomba of Calasparra (zie opmerking)
1 kop gare, uitgelekte kikkerewrten
1/2 kop droge witte wijn
4-5 koppen groentebouillon
Zeezout en zwarte Peper

Voor de groeten

8 kleine paprika's, aan bamboespiessen gestoken
1 grote zoet ui, gepeld en in acht stukken, elk aan een cocktailprikker gestoken
1 middelgrote courgette, in schuine plakken van 5 mm dik
1 middelgrote flespompoen, in schuine plakken van 5 mm dik
12 kerstomaatjes, aan bamboespiesjes gestoken
2 eetl. Spaanse Olijfolie
zeezout en zwarte peper
3 eetl. gehakte verse kruiden, zoals rozemarijn, oregano, tijm en/of basilicum of 1.5 eetl. gemengde droge kruiden
12 ongepelde teentjes knoflook, aan bamboespiessen gestoken
1/4 kop gare doperwten

Ook nodig
Bamboespiessen en houten cocktailprikkers.
Blokken of stukken hardhout voor het vuur of 2 koppen hardhoutsnippers.
Paella pan (Ook te koop bij Dille&Kamille.nl voor niet al te veel, skillets of andere pannen kan ook als het maar op je Q past)
Pollepel met lange steel

Voorbereiding

GEEN. Het mooie van dit gerecht is dat je het klaarmaakt onder toeziend oog van je gasten

Bereiding

1 Doe de saffraan in een kommetje met 2 eetlepels warm water en laat hem 5 minuten weken (Heb je geen saffraan... dan hoeft dit niet)

2 Maak de barbecue(s) klaar voor grillen in drie zones. Oftewel trek al je Q's uit de kast en maak een paar verschillende hitte zone's

3 Gebruik je een houtskoolbarbecue, strooi de houtsnippers dan over de kolen. Gebruik je een gasser, zet dan de rookbak of rookzak onder het rooster. Zet de paellapan op het heetste deel van de barbecue. (Als je twee houtskoolbarbecues gebruikt, maak je de rijst op de ene en de groenten op de andere.) Doe de olijfolie en een beetje gesnipperde ui in de pan en wacht tot de ui begint te sissen. Voeg de rest van de ui en de rode paprika toe en roerbak het mengsel 4 minuten, tot de uit bruin kleurt. Roer met een pollepel met lange steel. Voeg na 2 minuten de knoflook, peterselie en tomaat toe.

Tip: staat niet in het recept, maar ook lekker om toe te voegen en een klein beetje mee te bakken is een flinke theelepel gerookt paprika poeder; Pimenton de la Vera Dulce

Schuif de pan naar een koeler deel van de barbecue als de groente aanbranden.

4 Roer de rijst erdoor en bak hem 1 minuut mee, tot de korrels glanzen. Voeg de kikkererwten toe en bak 1 minuut mee. Roer het saffraanmengsel en de witte wijn erdoor en laat ze 1 minuut meekoken. Giet er 4 koppen bouillon bij en roer goed; breng op smaak met zout en peper. Schuif de pan naar een heter of koeler deel, tot het mengsel zachtjes pruttelt. Laat de rijst 20 minuten zachtjes koken, tot hij zacht is. Voeg indien nodig nog een kop bouillon toe, maar roer de rijst niet.

5 Bestrijk intussen de paprika's, stukken ui, courgette, pompoen en kerstomaatjes met de olijfolie. Bestrooi de groeten aan beide kanten met zout en peper en de helft van de kruiden. Verdeel de groenten over het hete rooster van een tweede houtskoolbarbecue of een ander deel van de barbecue. Gril ze tot ze van buiten goudbruin of zelfs donkerbruin, en van binnen zacht zijn. Reken op 3-6 minuten per kan, afhankelijk van de groente -  de paprika en ui zijn minder snel zacht dan de courgette, pompoen en tomaten. Rooster de knoflook op een koeler deel (of aan de rand) van de barbecue - die moet zacht en bruin zijn, maar mag niet verbranden. Gebruik je verse doperwten aan een spies gril ze dan 1-2 minuten, tot ze lichtbruin en gaar zijn.

6 Haal in de laatste 5 minuten dat de paella opstaat de spiesen uit de groenten en verwijder de verbrande schilletjes van de knoflook. Voeg de gegrilde groeten, de doperwten en het restant kruiden toe aan de rijst. Proef en voeg indien nodig meer zout en peper toe. Als alles goed is, is de rijst zacht zodra alle bouillon is opgenomen en de groeten gaar zijn en heb je een knapperige rijstkorst, een soccarat, op de bodem van de pan. Geef iedereen bij de paella een deel van deze korst.

Opmerking

De beste rijst voor dit gerecht is calasparra of bomba, een Spaanse rijstsoort met een korte korrel die vergelijkbaar is met Italiaanse arborio. (Je kunt arboriorijst gebruiken, maar dan moet je meer vocht toevoegen)

Veel plezier bij het maken./i]

PS: Mocht je toch vlees of vis willen toevoegen..... gewoon doen  ;)
 
lekker hoor, met wat grote garnalen en lekker varkensworst, wat kip...  :p
 
Gezien het aantal reacties denk ik dat menigeen denkt..... Mwa laat maar. Maar heb hem net gemaakt. Man man wat lekker. Ik heb er zelf stiekem Chorizo bij gedaan. ;-)
 
De paella staat voor morgen op het programma, zojuist kip uit de vriezer gehaald  :D.
De chorizo is een goed idee....
 
Hier zal die ook zeker komen!! Ben bijna weer bij,... dus vermoed aankomend weekend.
Gelijk een goed excuus om de BGE pan te kopen. ;) B-)
 
Hier mogen de resultaten van de Steven & Me: Paella 'primavera' van de barbecue
 
Nummertje 30 alweer  :p

Zoals altijd eerst de groepsfoto:

xhRW4z3.jpg


Bij gebrek aan een paellapan besloten om de IKEA-braadslede te gaan gebruiken.
Alle ingredi?nten gesneden en naar buiten verplaatst:

UgtgOGL.jpg

Hoe de kip- en garnalenspiezen er bij zijn gekomen is mij een raadsel.... :-/

Een volle starter hete briketten verdeeld over rood en zwart; 1/3 in zwart als "sudder-Q" en 2/3 in de rooie voor het aanbakken van de rijst en daarna de spiezen:

bEKiILJ.jpg


UkubrH1.jpg

De UDS als boekensteun....  :)

Na een half uurtje multitasken (rug nat bezweet...) alles bij elkaar:

oN9MXlN.jpg


wANy0f2.jpg


En wat vonden we er van? Weer een lekker maaltje! Deze zou zomaar herhaald kunnen worden

 
Dat ziet er goed uit Ceriel. Alleen die kip/garnalen... Weet niet wat ik daar van moet denken :D
 
structor zei:
had je geen safraan gebruikt (of zat dat niet in het recept)
Ja, wel gebruikt. Saffraanpoeder (??) van de knAldi. Of het saffraan is weet ik niet, het kleurde wel mooi rood... :blush:
 
Is de moeite waard! En niet te lang mee wachten, je weet nooit waar Steven in oktober mee op de proppen komt.... :))
 
Als je geen saffraan hebt kun je ook Kurkumma gebruiken Emiel.
 
Ziet er goed uit, wilde hem dit weekend maken, maar ben helaas niet thuis..... deze gaat sowieso komen, want ben gek op paella! :)
 
Vandaag tijdens de lunch dit gerecht gemaakt. Bij de sligro kwam ik een klein paella pannetje tegen van zo'n 20 cm, deze was perfect voor een ??npersoons paella.

De avond van te voren alvast het meeste snijwerk gedaan:
2014-10-01183412_zps9c898399.jpg


2014-10-02121512_zpsc51944aa.jpg


De WGA voorzien van 2 hittezones en een koudezone:
2014-10-02121416_zpsad747ae8.jpg


Tijdens het koken van de paella alvast de groenten gegrillt:
2014-10-02123105_zps66288b3e.jpg


Ik was echter iets te vroeg dus moest de gegrillde groenten even apart leggen.
2014-10-02123743_zpsa7632616.jpg


Het resultaat:
2014-10-02124600_zps0cffc9d5.jpg


Ik was positief verrast over de smaak van de paella, ga dit ook zeker vaker maken als bijgerecht bij een volgende sessie.
 
Ik heb hem natuurlijk zelf ook gemaakt afgelopen weekend. Zat echter een paar dagen in Parijs heb had nog geen tijd gehad om te posten.

De verzameling:

0ccd13e3e43fc0a68f4fe5b97084b57f_zps31cba3d0.jpg


De setup, WGAtje mocht natuurlijk ook mee doen

1C27B738-1D0C-4E4B-B0EA-558523CDBDC2_zpstmqotxef.jpg


Als rookhout heb continue een beetje Pecan toegevoegd en ik knipper een keer met mijn ogen en er lag zomaar Chorizo in de pan.... Raar

1C27B738-1D0C-4E4B-B0EA-558523CDBDC2_zpstmqotxef.jpg


53896530-FD15-4301-8266-A790E0E751C0_zpsnnmurmy5.jpg


DE2840B6-5A53-4322-B778-3B143029E501_zpsngt8v9yj.jpg


B42EA679-F228-452C-99C2-3B406B199276_zpsajmf7zzm.jpg


0642C351-0F39-4DFA-85AD-95B842076A99_zpsxy5xwiuu.jpg


B152AA90-2BB7-4DAF-972D-070C57138756_zps5rpkl6kq.jpg


8C7DA36A-8F4B-41DF-9E48-8D0197BF3C7B_zpsb5moscty.jpg


4B0E93CB-E57A-4C8E-8E0C-F0C243B119D2_zpslnvymxtj.jpg


Conclusie zeeeeer lekker. Dat rook smaakje smaakte als vakantie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan