BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur lezen

MichielW

Sprokkelaar
Berichten
36
Ha allen,
vraag: Ik heb de Meater en een BGE Medium en heb beide thermometers 'geijkt' in kokend water. Die van de BGE moest ik iets bijstellen, de Meater was spot on. Maar als ik bezig ben (bv gisteren met een beenhammetje), geeft de BGE structureel veel meer aan dan de Meater. De laatste houd ik dan maar aan, waarbij ik eigenlijk vnl op de kerntemperatuur let. Wel valt me op dat mijn gerechten vaak sneller klaar zijn dan de recepten aangeven. Stook ik dan toch te heet en klopt de BGE? Iemand daar ervaring mee / tips over? Dank
 
Tijden bij een gerecht zijn altijd een indicatie.
Je kunt nooit hetzelfde precies nabootsen.

Wat je wel kunt proberen is de bge Dome temp aanhouden om te kijken of je dan dichter in de buurt komt van de aangegeven tijd.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

 
Is de temperatuur niet altijd hoger in de top van de dome ? Ik heb ook een BGE medium en bij mij is dit ook zo dat er een verschil inzit.

Beide thermometers geijkt !

Ik vergelijk het met een plafond. Tegen het plafond is het altijd iets warmer dan tegen de grond.
 
Mijn ervaring met de Meater is dat hij de temp van het gerecht goed aangeeft, maar te laag zit bij het meten van de temp in de dome. Ik heb het een paar keer vergeleken met tegelijk de Meater en de Smoke.  De Meater is eerst echt lager, maar trekt langzaam wat bij.Misschien komt het doordat de externe deel van de meter van de Meater te dicht bij het gerecht zit en door die temp wordt be?nvloed?
In ieder geval is de temperatuur van de dome vaak hoger dan dicht bij het rooster als je de platesetter gebruikt, bij mij scheelt dat ongeveer een graad of tien. Hitte trekt omhoog.
 
Ja dat zal het zijn, een oude natuurkundige wet :). Maar bij mij scheelt het wel 50 gr. Ik heb de Meater aangehouden voor de eendenborst en die was perfect! Ik rookte hem indirect en dan zit er bij de Meater (in het midden) idd weinig warmte. En bij het vlees ook en dan houd ik die temperatuur dus aan.
Mss daarmee te maken hebbend, het was wel frappant dat de temp wat opliep (93), ik de schuifjes wat dichter deed, de temp nog verder opliep (95), ik de schuifjes helemaal sloot en de temp n?g verder opliep (98)...
 
in de top van de dome is de temp hoger dan op je rooster. warmte stijgt op.
er zijn hierover ook genoeg filmpjes op YT te vinden van allerlei testjes.
Bij mijn wsm scheelt het ca 30 graden.

ik gebruik de dome/deksel temperatuurmeter puur om te kijken wat de trend is. verder ga ik altijd af op kerntemperatuur. die is heilig zeg maar.
bereidingstijd blijft een grove inschatting. door ervaring gaat dat wat beter, maar het blijft een schatting. afhankelijk van zeer veel factoren.
 
Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Toen ik enige tijd terug overstapte op een andere bbq (wel niet zo'n mooie BGE  maar ook voor het eerst met een dome thermometer) schrok ik ook van het verschil tussen dome en rooster temperatuur, wel 35 tot 40 gr.C
Meters v.v. en ijken bracht geen verbetering.
Bij navraag bleek dit een verklaarbaar verschijnsel te zijn (je gaf het zelf al aan in het begin) 
Dat de temperatuur iets oploopt als je je schuiven sluit komt denk ik door het uitgloeien van klomp B G E materiaal wat dan even niet meer gekoeld wordt door de toevoer van je regellucht en als je dan ook nog je Margriet schuif sluit kan ook je in de dome aanwezige lucht niet weg en zal de temperatuur nog iets kunnen stijgen.
Ik neem aan dat hij na enige tijd wel afkoeld?
Ik houd m'n dome/rooster meters nu als indicatie en de vlees thermometers als balangrijke waarde want daar gaat het uiteindelijk toch om.
 
Ik heb mijzelf ook een externe (blauwetand) thermometer gekocht omdat ik de temp meter van de BBQ niet vertrouwde. Ik heb dat ook geen duur apparaat zoals de BGE.
Daarnaast is de ruimte binnenin vrij groot, dus ik ging al van veel temperatuur verschillen uit. Dit was vooral te merken toen mijn spareribs na 6 uur (op 110 graden) nog niet lekker zacht waren.

Ik meet de temperatuur op de plek net onder de 'schoorsteen'. Dat werkt voor mij nu het beste als in ten minste het firebox/pit/offset gedeelte gebruik.  Temperatuurverschillen ook wel tot 40 graden!
Bij de laatste cook heb ik het alarm (in de app) gezet als die onder de 100 graden of boven de 140 graden kwam. Een mooi gemiddelde van 120 graden dus. Werkte he-le-maal prima!
 
@ Ridevi71
Sorry Rick, ik was nog niet bij van m'n middag dutje :D maar we hebben nagenoeg het zelfde advies gegeven zie ik :blush:
Geen plagiaat hoor maar puur eigen ervaring ;) :D
 
Hans zei:
Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Toen ik enige tijd terug overstapte op een andere bbq (wel niet zo'n mooie BGE  maar ook voor het eerst met een dome thermometer) schrok ik ook van het verschil tussen dome en rooster temperatuur, wel 35 tot 40 gr.C
Meters v.v. en ijken bracht geen verbetering.
Bij navraag bleek dit een verklaarbaar verschijnsel te zijn (je gaf het zelf al aan in het begin) 
Dat de temperatuur iets oploopt als je je schuiven sluit komt denk ik door het uitgloeien van klomp B G E materiaal wat dan even niet meer gekoeld wordt door de toevoer van je regellucht en als je dan ook nog je Margriet schuif sluit kan ook je in de dome aanwezige lucht niet weg en zal de temperatuur nog iets kunnen stijgen.
Ik neem aan dat hij na enige tijd wel afkoeld?
Ik houd m'n dome/rooster meters nu als indicatie en de vlees thermometers als balangrijke waarde want daar gaat het uiteindelijk toch om.
Ja zo doe ik het ook sinds gisteren want het was perfect. ALs je de Meater goed kunt prikken tenminste want bij dat mijn kip in 45' klaar was klopte toch echt niet. En ja, de temp liep dus op naar 98 gr en daalde daarna heel snel. Ik houd ok steeds best veel kooltjes over dus hij koelt mooi snel.
 
Ridevi71 zei:
in de top van de dome is de temp hoger dan op je rooster. warmte stijgt op.
er zijn hierover ook genoeg filmpjes op YT te vinden van allerlei testjes.
Bij mijn wsm scheelt het ca 30 graden.

ik gebruik de dome/deksel temperatuurmeter puur om te kijken wat de trend is. verder ga ik altijd af op kerntemperatuur. die is heilig zeg maar.
bereidingstijd blijft een grove inschatting. door ervaring gaat dat wat beter, maar het blijft een schatting. afhankelijk van zeer veel factoren.
Ja, helder, veel dank!
 
Ik doe een betrouwbare thermometer (de Smoke van Thermoworks bijvoorbeeld) op het rooster en ijk mijn dome thermometer dan op die waarde. Zo geeft de dome thermometer een indicatie van de temperatuur op het rooster.
 
Hans zei:
@ Ridevi71
Sorry Rick, ik was nog niet bij van m'n middag dutje :D maar we hebben nagenoeg het zelfde advies gegeven zie ik :blush:
Geen plagiaat hoor maar puur eigen ervaring ;) :D

Haha. Ik ben alleen maar jaloers op je middag dutje Hans. Was erg welkom geweest.
 
noskos zei:
Ik doe een betrouwbare thermometer (de Smoke van Thermoworks bijvoorbeeld) op het rooster en ijk mijn dome thermometer dan op die waarde. Zo geeft de dome thermometer een indicatie van de temperatuur op het rooster.
Dat is een goed idee! Want wat heb je anders aan de thermometer vroeg ik me af. Logisch dat ie de temp in de dome meet maar je wilt natuurlijk weten hoe heet het bij het rooster is. Ga ik ook doen
 
Hans zei:
Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Toen ik enige tijd terug overstapte op een andere bbq (wel niet zo'n mooie BGE  maar ook voor het eerst met een dome thermometer) schrok ik ook van het verschil tussen dome en rooster temperatuur, wel 35 tot 40 gr.C
Meters v.v. en ijken bracht geen verbetering.
Bij navraag bleek dit een verklaarbaar verschijnsel te zijn (je gaf het zelf al aan in het begin) 
Dat de temperatuur iets oploopt als je je schuiven sluit komt denk ik door het uitgloeien van klomp B G E materiaal wat dan even niet meer gekoeld wordt door de toevoer van je regellucht en als je dan ook nog je Margriet schuif sluit kan ook je in de dome aanwezige lucht niet weg en zal de temperatuur nog iets kunnen stijgen.
Ik neem aan dat hij na enige tijd wel afkoeld?
Ik houd m'n dome/rooster meters nu als indicatie en de vlees thermometers als balangrijke waarde want daar gaat het uiteindelijk toch om.
Vandaag weer eendenborst gemaakt en die wilde ik op 90 gr garen. Toen de Meater opliep naar 102 gr ben ik de klepjes dichter gaan doen maar ook nu liep hij door, en lang ook. Wel tot 123 gr, met als gevolg dat de borst in 26' de kerntemperatuur al bereikt had, waar ik 45' wilde. Best irritant want normaal luistert de BGE heel erg goed naar de schuifjes
 
Wellicht toch wat eerder beginnen met regelen, ik heb dan wel niet zo'n groen ei maar als ik een dome temperatuur van ong. 110 gr.C wil gaat m'n onderste schuifje bij 90 gr nagenoeg dicht tot dicht de temp. loopt dan nog wat door maar stopt op de gewenste waarde.
Hoe staat je Margrietschuif?
 
Inderdaad veel eerder al de schuiven dicht zetten. Het is geen gasstel waarbij je het vlammetje laag draait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan