BasBQ
Beef en Steak

Kamado deksel stellen

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Na wat sessie op onze nieuwe Kamado (The Basterd Urban large 2019) was is opzoek naar antwoorden op waar gaat er iets mis met zuurtstof/temperatuur.

Nu denk ik het antwoord gevonden te hebben maar de oplossing niet.

Zoals uit de foto's blijkt zit er een verschil in afdichting van 4mm linksvoor naar 13mm rechts achter.

Al eea over opgezocht, veel handigheidjes gevonden maar niet de juiste oplissing voor onze Basterd.

Wie heeft er tips, hoe de deksel, evenredig rond, goed sluitend te krijgen?
376c1394e6348ccc8145fb80f64588b5.jpg
 
Morgen hoor ik van The Basterd, hoe dit is op te lossen.
 
Marcel zei:
Morgen hoor ik van The Basterd, hoe dit is op te lossen.
Deel je het hier? Ook wel benieuwd eigenlijk.
 
ik vermoed dat de banden (deksel en dome) iets gelost moeten worden, eerst de veren zekeren (vastzetten van de banden) met een tie-wrap!
Dan kan het deksel zich gelijkmatig op de base verdelen en kun je de banden weer vastzetten
de banden trekken nu de boel scheef. Dat euvel kun je ook hebben als je ook als je het vilt gaat vervangen.
Op you tube zijn genoeg filmpjes te vinden hoe ze dat bij een BGE doen, het principe is voor alle kamado's hetzelfde
 
Vandaag uiteindelijk Mike aan de lijn gehad van The Basterd. (200 fahrenheit)

Op advies van hem eerst de bovenste 6 bouten, links 3 en rechts 3 los gedraaid. Dan drukken op de deksel, (*zelf heb ik hiervoor spanbanden gebruikt) en weer vast zetten. Zo ook daarna de onderste 6 bouten, 3 links en 3 rechts, los gedraaid en onder druk(*) weer vast zetten.

Deze "handeling/uitleg" is ook van toepassing bij het vervangen van het vilt. Dat op advies na 40 keer gedaan moet worden....)

Veel stelde het achteraf niet voor, maar je zou mogen verwachten dat dit op een nieuwe Kamado allemaal netjes staat afgesteld. En dat ze bij 200 fahrenheit snel je klacht willen verhelpen. Niets is minder waar helaas.(m.u.v. Mike)

Ik ben kritisch en veel eisend. Zodra mij het gevoel bekruipt dat de leverancier zelf KLANTGERICHTHEID zeker NIET met hoofdletters in haar DNA heeft staan word ik steeds alerter. Mijn ervaring met het klantenserviceteam van Weber hebben wellicht de lat in deze hoog gelegd.

Als je een nieuwe auto koopt, ongeacht welk merk, zit de motorkap toch ook gewoon goed dicht.... Maar ach ik hoef en mag niet meer zo kritisch zijn van mijn vrouw, dus laat ik het bij deze vergelijking......
c9760801a29037ab8cfb3249dec342e9.jpg
 
Marcel zei:
Als je een nieuwe auto koopt, ongeacht welk merk, zit de motorkap toch ook gewoon goed dicht....

Enerzijds moet het prijsverschil tov BGE (om eens wat te noemen) toch ergens in zitten, links of rechtsom.
Anderzijds ben ik het ook wel weer met je eens :)
 
Marcel zei:
Vandaag uiteindelijk Mike aan de lijn gehad van The Basterd. (200 fahrenheit)

Op advies van hem eerst de bovenste 6 bouten, links 3 en rechts 3 los gedraaid. Dan drukken op de deksel, (*zelf heb ik hiervoor spanbanden gebruikt) en weer vast zetten. Zo ook daarna de onderste 6 bouten, 3 links en 3 rechts, los gedraaid en onder druk(*) weer vast zetten.

Deze "handeling/uitleg" is ook van toepassing bij het vervangen van het vilt. Dat op advies na 40 keer gedaan moet worden....)

Veel stelde het achteraf niet voor, maar je zou mogen verwachten dat dit op een nieuwe Kamado allemaal netjes staat afgesteld. En dat ze bij 200 fahrenheit snel je klacht willen verhelpen. Niets is minder waar helaas.(m.u.v. Mike)

Ik ben kritisch en veel eisend. Zodra mij het gevoel bekruipt dat de leverancier zelf KLANTGERICHTHEID zeker NIET met hoofdletters in haar DNA heeft staan word ik steeds alerter. Mijn ervaring met het klantenserviceteam van Weber hebben wellicht de lat in deze hoog gelegd.

Als je een nieuwe auto koopt, ongeacht welk merk, zit de motorkap toch ook gewoon goed dicht.... Maar ach ik hoef en mag niet meer zo kritisch zijn van mijn vrouw, dus laat ik het bij deze vergelijking......
c9760801a29037ab8cfb3249dec342e9.jpg
Kijk Dat is een duidelijk verhaal. Ik ga ook eens kijken of ik die van mij nog beter afgesteld krijg. Ik krijg geen valse lucht, maar hij staat er ietsjes scheef op lijkt het.
 
Marcel zei:
Deze "handeling/uitleg" is ook van toepassing bij het vervangen van het vilt. Dat op advies na 40 keer gedaan moet worden....)

Oei, dan kun je bijna om de maand he vilt gaan vervangen Marcel ;-)
Dan ben je na een jaar wel viltplakdeskundige hahaha
 
Marcel zei:
Vandaag uiteindelijk Mike aan de lijn gehad van The Basterd. (200 fahrenheit)

Op advies van hem eerst de bovenste 6 bouten, links 3 en rechts 3 los gedraaid. Dan drukken op de deksel, (*zelf heb ik hiervoor spanbanden gebruikt) en weer vast zetten. Zo ook daarna de onderste 6 bouten, 3 links en 3 rechts, los gedraaid en onder druk(*) weer vast zetten.

Deze "handeling/uitleg" is ook van toepassing bij het vervangen van het vilt. Dat op advies na 40 keer gedaan moet worden....)

Veel stelde het achteraf niet voor, maar je zou mogen verwachten dat dit op een nieuwe Kamado allemaal netjes staat afgesteld. En dat ze bij 200 fahrenheit snel je klacht willen verhelpen. Niets is minder waar helaas.(m.u.v. Mike)

Ik ben kritisch en veel eisend. Zodra mij het gevoel bekruipt dat de leverancier zelf KLANTGERICHTHEID zeker NIET met hoofdletters in haar DNA heeft staan word ik steeds alerter. Mijn ervaring met het klantenserviceteam van Weber hebben wellicht de lat in deze hoog gelegd.

Als je een nieuwe auto koopt, ongeacht welk merk, zit de motorkap toch ook gewoon goed dicht.... Maar ach ik hoef en mag niet meer zo kritisch zijn van mijn vrouw, dus laat ik het bij deze vergelijking......
c9760801a29037ab8cfb3249dec342e9.jpg

Gelijk heb je Marcel, ik kan ook een ogelofelijke zeikerd worden als ik het gevoel heb dat ik niet serieus genomen word. Gewoon mee doorgaan.
Het zijn tenslotte jou centjes.
 
Bram zei:
Marcel zei:
Deze "handeling/uitleg" is ook van toepassing bij het vervangen van het vilt. Dat op advies na 40 keer gedaan moet worden....)

Oei, dan kun je bijna om de maand he vilt gaan vervangen Marcel ;-)
Dan ben je na een jaar wel viltplakdeskundige hahaha
dan kan ik daar workshops in gaan geven.
 
Ik heb gewoon eerst zowel de bovenste als de onderste moeren los gedraaid, dan deksel gesteld en dan pas de spanbanden aangetrokken.
Ik wilde hiermee voorkomen dat er te veel spanning zou ontstaan op de onderste bouten/moeren.
Merkte wel dat de bouten van zeer zacht metaal zijn gemaakt, 3 van de 8 moeren (model Compact)draaien bijna aan het eind door :| dat is wel een verbeterpuntje!
 
Het probleem wat jij ervaart heb ik even gecontroleerd met de schuifmaat, maar dit probleem heb ik niet met de 2019.

Wat betreft de valse lucht waar je last van hebt;
Hoe denk jij over de top-vent en de speling die, die heeft? Ik ben er nog niet uit of dit veel invloed heeft (hij dooft in ieder geval goed) bij sluiten, maar heb wel het idee dat hij bij het vorige model een meer luchtdichte sluiting heeft.

Foto's alleen door heen en weer schuiven.
e7e2e1a280d0b3486ff06116931bf4f9.jpg
098512eb4d0cd7048c25fab84e7261ac.jpg


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
 
Ja, margrietschijf lijkt idd wat lucht door te laten als deze dicht zit. Seasenen, een keer of 2-3, doet wel een hoop heb ik het idee.
 
Marcel zei:
Ja, margrietschijf lijkt idd wat lucht door te laten als deze dicht zit. Seasenen, een keer of 2-3, doet wel een hoop heb ik het idee.
Ik hoor dat ik me ergens in moet gaan verdiepen

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

 
Post update :
Op basis van de deksel problematiek in deze post heeft 200 Fahrenheit besloten mijn Kamado om te ruilen. Dit had ik nog niet vermeld zag ik.

Evenals de problemen met de margriet schijf zijn bekend bij de dealer en deze heeft medio februari 2020 hiervoor een nieuwe. De tussentijdse oplossing door een RVS variant te verzenden is voor mij een prima tussen oplossing. Ook de nood oplossing van Noskos, door tussen de twee losse delen aluminium folie te plaatsen functioneerd.
 
Ok, dus uiteindelijk toch zeer netjes opgelost. Dat is goed om te horen.  :)
Ik heb wel het gevoel dat 200 Fahrenheit stappen heeft gezet in de service de afgelopen jaren. een goede ontwikkeling.
 
Het is  natuurlijk altijd discutabel als een levencier een ontwikkelg moet  doormaken.

Zaakjes dus niet voor elkaar .
 
Terug
Bovenaan Onderaan