BasBQ
Beef en Steak

Recept Roosterbrood

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
21661347656_dae4692502_c.jpg


Wat hier bij ons stokbrood is bij de barbecue, is in Zuid Afrika Roosterbrood.
het is geen Braai, als er geen roosterbrood bij geserveerd wordt, dus op Nasionale Braai Day, maak ik voor bij mijn hoenderpotjie wat zelf gebakken roosterbrood.

En het leuke er van is, je maakt het gewoon op je rooster boven het hete vuur. (hoe stoer brood is dat  B-) )

Om het voor mijzelf, en hopelijk dan ook voor jullie makkelijker te maken, heb ik alle ingredi?nten omgerekend naar grammen.
Tevens maak ik zoals bijna altijd voor mijzelf een Excel bestand waarin ik alleen de hoeveelheid van het hoofdingredi?nt in hoef te vullen, en die dan alle overige hoeveelheden van de andere ingredi?nten hierop uitrekent.
(ik heb gewogen, en uitgerekend hoeveel een tl zout, suiker, olie en gist weegt, en dit verwerkt in de formule)

Reken op 50 gr bloem voor een broodje, en na bereiding komt daar een broodje van ongeveer 75 gr uit.

Eerst de droge ingredi?nten mengen (bloem, zout, suiker en gist), en vervolgens wat olie, en water er bij, en dan de machine het werk laten doen, tenminste, als je zo lui bent als ik, want het kan natuurlijk ook met de hand.

21499795868_b42196be3f.jpg


21676191662_4c18ddb613.jpg





21064611124_964837ba28_z.jpg


21499539198_0687dcba53_z.jpg


Dan haal je het uit de kom, en kneed je het nog een paar minuutjes, tot je een mooi deeg hebt.
Dan leg je het in een kom, waarin je het kan laten rijzen, tot het ongeveer verdubbeld is.

Na het rijzen haal je het uit de kom, en kneed je het nog een paar keer, om het vervolgens in de gewenste stukken te verdelen.

Deeg een beetje platdrukken, en op de barbecue ermee.

21687356195_ebb8d292c9_z.jpg


21509416740_b52be26500_z.jpg


21675899102_82864fa11c_z.jpg


Stoer brood om te maken waar je gasten bij zijn op de barbecue.
En mocht je wat over hebben, ook lekker als ontbijtje  ;)

21768215952_522b5f324a_b.jpg


Meer details, neem een kijkje op mijn blog
http://www.macsbbqpit.com/roosterbrood/

Mac
 
Vraagje,
Laat je het brood geen tweede keer rijzen?
Of meteen na de eerste keer op de hete BBQ.
Kan je het gemaakte deeg invriezen of bewaren? Of eerst maar braden ?
 
Ik laat het deeg idd geen 2e keer rijzen.
Maar ehhh, ik houd je niet tegen hoor  :) (als je denk dat dit beter is, moet je het gewoon doen hoor.
Misschien doe ik het de volgende keer ook wel.

Deeg invriezen, heb ik nog niet eerder van gehoord (denk ik)
Maar misschen is het wel mogelijk, maar ik weet het niet 😉

Mac
 
Mac zei:
Ik laat het deeg idd geen 2e keer rijzen.
Maar ehhh, ik houd je niet tegen hoor  :) (als je denk dat dit beter is, moet je het gewoon doen hoor.
Misschien doe ik het de volgende keer ook wel.

Deeg invriezen, heb ik nog niet eerder van gehoord (denk ik)
Maar misschen is het wel mogelijk, maar ik weet het niet 😉

Mac
 
Leuk dit, die ga ik heel binnenkort een keer maken
 
Ik denk dat dit brood mij zelfs ook wel moet lukken!
 
Leuk, hup op m'n todo!
 
Ziet er lekker uit! Gaat op de todo. Mooi zo'n kitchen aid h?? ;)
 
Zou gewoon moeten kunnen :)
 
ik heb het recept gelezen maar er mag wel iets meer zout op  rond de 1,8% van de bloem
dit geld ook voor de suiker.  dat is voedsel voor de gist, proef je niet meer terug
 
Wat een goed idee. Dit ga ik maken voor mijn blues ribs en whisky avond.

Wat is het verschil met een gewoon broodrecept?
 
Terug
Bovenaan Onderaan