BasBQ
Beef en Steak

Beef short ribs - grass fed ??

Frankey

Tondelzoeker
Berichten
12
Hallo,

Ik ben afgelopen weekend aan de slag gegaan met grasgevoerde beef short ribs. Het resultaat na een uur of 9 low n slow op 225 graden Farenheit gaf zeer smaakvolle ribben. Het enige minpunt was dat de bovenkant (dus de laag vlees die bovenop de vetader ligt), aan de droge kant was (maar wel in draden uiteen kwam). De oorzaak van de lange kooktijd zal zeker ook te maken hebben met het feit dat ik de ribplate aan ??n stuk heb gelaten.

De methode/hardware die ik gebruikt heb, is een Weber Kettle (57cm) met de slow'n'sear (het waterreservoir heb ik ??n keer volledig gevuld), en heb het stuk in folie verpakt nadat de bark er goed uit zag (na zo'n 5 uur) - hier was het vlees nog niet veel vocht verloren. Ik heb de plate gepekeld (dry brining) zo'n 15 uur voordat ze de BBQ op gingen.

Naar aanleiding van het lezen van de nodige etische uiteenzettingen over gras gevoerd vs. graan gevoerd, heb ik besloten zoveel mogelijk voor grasgevoerd wil gaan (zonder in details te treden).vWanneer ik echter op diverse BBQ fora zoek, lees ik dat men heel snel geneigd is om voor de graangevoerde runderstukken te gaan. Dit omdat het het beste resultaat zou moeten geven. De korte versie van de uitleg komt dan neer op de marmering van vet, die zelfs zichtbaar voor het oog is. Dit terwijl er e.e.a. aan wetenschappelijk bewijs ligt dat malsheid/sappigheid/smaak juist van onzichtbare vetdelen komt, die niet door het menselijk oog waarneembaar zijn. Op basis van mijn eerste sessie kan ik dit echter dus nog niet bevestigen.

Tot nu toe kan ik de volgende punten bedenken wat tot mijn resultaat heeft geleid:

- Het vlees was sowieso van mindere kwaliteit; los van het feit dat het niet graan gevoerd was
- De bovenkant van de shortrib (dus boven de spier die op het bot ligt, boven de vetlaag) is per definitie droger dan de rest
- De wetenschap rondom grasgevoerde runderen klopt niet als het aankomt op lange sessies en er ligt in de BBQ wereld onomstotelijk bewijs dat graangevoerd de enige optie is
- Ik had de ribben los moeten snijden naar English cut stukken om de kooktijd te verkorten en de kans op uitdroging te voorkomen
- Ik had de ribben high & fast moeten koken om de kooktijd nog meer te verkorten
- De shortribs moeten geinjecteerd worden met extra vet en/of zout/fosfaten

Mijn vraag aan jullie is: zijn er mensen die wel een goed stuk grasgevoerd rund hebben gevonden welke wel geschikt is voor low n slow? Ik doel qua stukken voornamelijk op beef short ribs en brisket. Of is het puur een kwestie van mijn methode aanpassen (of een combinatie van beide). Ik ben benieuwd :)

Alvast erg bedankt!

Frank

 
Zowel grasgevoerde short-ribs als brisket geprobeerd, helaas beide niet met hetzelfde resultaat als graangevoerd..
Ik vraag me wel af waarom je grasgevoerd rundvlees thuis vol zou moeten spuiten met fosfaten en andere hulpstoffen om een vergelijkbaar resultaat te krijgen als graangevoerd rundvlees, ik zou dan gewoon kiezen voor graangevoerd

Zou je jezelf ook nog even voor willen stellen?
 
Dag Ceriel,

Introductie geplaatst.

De reden dat ik in eerste instantie voor gras wil gaan zit 'm wat mij betreft in een stuk ethiek, alsmede de gevolgen voor de gezondheid van de eter zelf (zonder hier te ver op in te gaan zijn er diverse onderzoeken geweest die aantonen dat het eten van grasgevoerd rundvlees gezonder is). Ik sta open voor eventuele discussie en/of aanvulling hierop.

Als ik door het injecteren het vlees op een dusdanig niveau kan krijgen dat het beter bereid is, dan zou dat juist mijn keuze voor het kiezen voor grasgevoerd rundvlees vergemakkelijken. Maar zoals aangegeven zeg ik niet dat dit de oplossing is, het was enkel iets wat ik me zou kunnen bedenken wat anders zou kunnen om het resultaat te verbeteren. Vandaar dat ik open sta voor ervaringen :)

Thanks,
Frank
 
Ik heb al meerdere keren grass fed beef geprobeerd. Zowel zelf klaar te maken als bijv in Amerika in een restaurant te eten. Voor mij komt Grain fed er iedere keer nog beter uit. Het vlees is gewoon sappiger.

Onlangs nog short ribs gemaakt van grain fed beef, vlees is totaal niet droog. Juist erg sappig. Bereiding vergelijkbaar met die van jou. Dus aan een stuk en L&S op 115 graden indirect voor een uur of 10. Niet ingepakt geweest. Heb er ook een keer een post van gedaan, die is hier nog wel terug te vinden.

Betreffende het grain en grass fed. Denk dat we vaak de opvatting hebben dat dieren bij grain fed, vet gemest worden. Dit is niet het geval. Ze krijgen gewoon completer voer; dus meer vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. Voer wordt vaak helemaal custom made gemaakt en wordt zelfs aangepast in de verschillende levensjaren van het rund. Zeker wanneer je Australisch, Nieuw Zeelands of Amerikaans rund hebt. Runderen lopen daar ook veel meer buiten waardoor je die mooie dooradering van vet krijgt.
Ik werk toevallig voor een bedrijf wat veel te maken heeft met het voer voor vee en andere dieren. Medicijnen en andere toevoegingen zijn al jaren niet meer toegestaan. Veel voer is tegenwoordig ook al organic. Tevens blijft alles natuurlijk afhankelijk van kwaliteit.

Maar goed, dit alles is natuurlijk smaak afhankelijk ;)
 
Heel verhelderend, dank voor het delen. :-?
 
Dank je wel! Ik denk dat dit zeker stof is om over na te denken. Ik zal sowieso eens in contact gaan met mijn slager om te checken of ik niet gewoonweg pech gehad heb en mijn onderzoek naar gras- versus graangevoerd verder doorzetten, jouw input meenemende.

b.asv zei:
Ik heb al meerdere keren grass fed beef geprobeerd. Zowel zelf klaar te maken als bijv in Amerika in een restaurant te eten. Voor mij komt Grain fed er iedere keer nog beter uit. Het vlees is gewoon sappiger.

Onlangs nog short ribs gemaakt van grain fed beef, vlees is totaal niet droog. Juist erg sappig. Bereiding vergelijkbaar met die van jou. Dus aan een stuk en L&S op 115 graden indirect voor een uur of 10. Niet ingepakt geweest. Heb er ook een keer een post van gedaan, die is hier nog wel terug te vinden.

Betreffende het grain en grass fed. Denk dat we vaak de opvatting hebben dat dieren bij grain fed, vet gemest worden. Dit is niet het geval. Ze krijgen gewoon completer voer; dus meer vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. Voer wordt vaak helemaal custom made gemaakt en wordt zelfs aangepast in de verschillende levensjaren van het rund. Zeker wanneer je Australisch, Nieuw Zeelands of Amerikaans rund hebt. Runderen lopen daar ook veel meer buiten waardoor je die mooie dooradering van vet krijgt.
Ik werk toevallig voor een bedrijf wat veel te maken heeft met het voer voor vee en andere dieren. Medicijnen en andere toevoegingen zijn al jaren niet meer toegestaan. Veel voer is tegenwoordig ook al organic. Tevens blijft alles natuurlijk afhankelijk van kwaliteit.

Maar goed, dit alles is natuurlijk smaak afhankelijk ;)
 
b.asv zei:
Medicijnen en andere toevoegingen zijn al jaren niet meer toegestaan.

In het voer misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat de beesten niet vol antibiotica kunnen zitten.
 
zoveel antibiotica word nu ook weer niet gebruikt want dit is ook niet gratis,  iedere veeteler met economisch inzicht gebruikt deze enkel indien echt nodig om de kweekprijs te drukken.
 
Brecht zei:
zoveel antibiotica word nu ook weer niet gebruikt want dit is ook niet gratis,  iedere veeteler met economisch inzicht gebruikt deze enkel indien echt nodig om de kweekprijs te drukken.

Inderdaad.. En het ligt er sterk aan waar je vlees vandaan komt.. Of je de kiloknallers koopt of niet..
 
Brecht zei:
zoveel antibiotica word nu ook weer niet gebruikt want dit is ook niet gratis,  iedere veeteler met economisch inzicht gebruikt deze enkel indien echt nodig om de kweekprijs te drukken.



b.asv zei:
Inderdaad.. En het ligt er sterk aan waar je vlees vandaan komt.. Of je de kiloknallers koopt of niet..

Dus in de kiloknallers vind je het niet?
Als je in slachterijen ziet hoe vaak er nog abcessen aangesneden, bv in nek varken, daar waar de spuiten gezet worden, dan heb ik mijn antwoord al wel.

Maar ik denk ook dat het hier meevalt in verhouding tot bv Brazili?.
 
Afweging maken wat je belangrijker vindt; lekker mals stukje vlees of een beter leven voor een beest. Persoonlijk zou ik voor het eerste kiezen. Het beest krijgt in z?n leven de juiste hoeveelheid en type voer, die laatste 100 dagen op vetrijk voer voordat hij/zij geslacht wordt is als een laatste avondmaal x 100. Ik geef liever geld uit voor een dubbeldoel koe met 100 dagen grain fed dan een pure mestkoe die geen grasland gezien heeft. Ik ga dan voor het totale leven van het beest dan wat er in die laatste 100 dagen mis zou kunnen zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan