BasBQ
Beef en Steak

rooksmaak aan 1,5 kg entrecote

 
 
 

Fired Up!

Vuurmaker
Berichten
54
Hallo allemaal,

Ik zoek jullie advies voor mijn eerste rook challenge.
Vrijdag ga ik 1,5 kilo entrecote met de reverse seal techniek op mijn weber original kettle (57?) bereiden. Ik wil graag een mooie, subtiele maar wel herkenbare rooksmaak aan de entrecote geven.
1. Welk hout moet ik hier voor gebruiken. (Ik heb een bestelling op vuurenrook.nl in de wacht staan dus mocht ik het rookhout hier kunnen kopen, top!)
Ik dacht zelf aan https://www.vuurenrook.nl/nl/axtschlag-hikcory-chunks.html omdat ik ergens las dat Hikcory het goed doet met entrecote.
2. Wanneer moet ik het rookhout toevoegen? Tijdens het langzaam garen of pas aan het eind bij het schroeien van de entrecote?
3. Hoeveel hout raden jullie aan voor dit mooie stuk vlees?
4. Gewoon bovenop de kolen leggen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren!
Groeten,
Tom
 
Hi Tom,

1. Entrecote (rund) kan veel houtsoorten hebben. Hickory heb ik zelf nog niet gebruikt, maar zou het goed doen bij rundvlees. Zelf gebruik ik veel appelhout (meer zachtere rooksmaak), whiskey snippers en beuk.
2. Rookhout kun je het beste vlak voordat het vlees op de bbq gaat op de kolen gooien. Wanneer je gaat schroeien is de temperatuur te hoog en verbrand het hout in plaats van rookt het hout.
3. Lastig te zeggen, ik zou 2 chunks gebruiken.
4. Idd, op de (brandende kolen).

Veel succes! Ik zie de foto's graag verschijnen!
 
Hout geeft de mooiste rook bij 400?C. Bij deze temperatuur komt het aromatische rook vrij met weinig zuren. Bij lagere temperatuur komt voornamelijk zurige geur- en smaaktonen vrij en bij hogere temperaturen heb je spontane ontbranding. Je kunt dit mooi checken met een infrarood thermometer (Dit is dus niet de temperatuur in je dome!). Hickory is inderdaad ook een van mijn favorieten. Probeer ook eens kers, deze is iets milder en gaat overal wel bij.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Smaak van Rook is heel persoonlijk, wij houden thuis niet van te zware rook, wij gebruiken hoofdzakelijk appelhout van axtschlag (zagen zelf blokjes van de sticks) en die is heel erg goed, beste appelhout wat we tot nu toe hebben gebruikt.
Rund kan best wat "zware"rook hebben zegt men, wij zijn daar niet zo'n fan van, wij roken dus nooit met Eik bijvoorbeeld.

 
Hi Jowi en Jan,
Bedankt voor jullie tips en advies! Ik hoop mijn dome temperatuur net boven de 100 te krijgen (wordt de eerste keer dat ik deze BBQ gebruik dus nog even uitvinden wat haalbaar is) waardoor het grote stuk vlees waarschijnlijk wel een uur nodig heeft om de juiste kerntemperatuur te krijgen. Het is natuurlijk een kwestie van uitproberen maar zou hij dan niet te lang in de rook liggen waardoor het vlees bitter wordt?
De foto's kun je verwachten Jowi! Kan  niet wachten om aan de slag te gaan!
Groeten,
Tom
 
Hi Ewald,
Duidelijk. Ik denk dat ik er verstandig aan doe om eerst een mildere soort te proberen i.p.v. direct zo'n zwaar type.
Thanks!
 
Ik vind bij rund zwaardere soorten als hickory, pecan, eiken en zo nu en dan mesquite lekker. Al is de laatste wel erg zwaar.

@Ewald, die whiskeyvatensnippers is toch eiken?
 
Over het algemeen houden wij ook wel van heftige smaken en met een mooi glas malbec ernaast is het helemaal feest
Toch voor axtschlag (kersen) gekozen omdat ik een beetje te schijterig ben voor een te heftige smaak. Zodra ik zelf een beetje in kan schatten wat het met mijn producten doet dan zal de overstap naar zwaardere rook snel volgen
Gracias!
 
Als je er twee dikke plakken van maakt heb je een mooi rook ontvangend deel en bij het later afgrillen (end sear) een mooiere korst en rood vlees verhouding.

Lekker zachtjes beginnen met rook en de T van de BBQ rustig laten oplopen. Ik zou het vlees lekker grof vooraf en na het grillen rusten even grove Lampong peper... Happy Days!

Dat wordt vast zalig!
 
noskos zei:
@Ewald, die whiskeyvatensnippers is toch eiken?

Eeeh, zal wel maar die heb/gebruik ik niet :D
 
ik heb ze wel gebruikt. Is idd eigen met een whiskey geurtje, smaakt vond ik niet verschillend van eiken.
Gewoon lekker.
 
Ik gebruik vaak beukenhout. Beuk (vind ik) geeft van zijn eigen al een lichte kleur rook af. Maar geeft wel goed zijn smaak aan het vlees.
Rookhout maak ik tegenwoordig zelf. In de tuin van Mn pa staat zn beetje alles wat op de BBQ mag. Dus zo nu en dan een dagje snoeien en ik heb weer voor jaren eik, beuk, berk, walnoot enz. Wel goed laten drogen natuurlijk.
 
Vlees neemt ook beter rook op wanneer de kerntemperatuur nog laag is geloof ik. Hoe hoger dit wordt hoe minder smaak er opgenomen wordt.
Ik kan ff het artikel niet meer vinden waarin ik dit dacht gelezen te hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De rookring vormt zich bij lagere temperaturen. Maar de opname gaat wel door anders zou je ook niet kunnen oversmoken ;)
 
drummerboy zei:
Vlees neemt ook beter rook op wanneer de kerntemperatuur nog laag is geloof ik. Hoe hoger dit wordt hoe minder smaak er opgenomen wordt.
Ik kan ff het artikel niet meer vinden waarin ik dit dacht gelezen te hebben.

Zeker! Daarom mag het vlees ook direct uit de koelkast gezouten erop. Doe ik graag. Dan is het fijn dat de barbecue zelf nog niet loeiheet is. Dan gaat alles heerlijk los en sluw.
 
Ik rook meestal niet te lang bij dit soort stukken. 20 min, max half uurtje. Vind een subtiele eiken smaak wel lekker. Een blokje is ook genoeg dan.
 
Liebe Leute het is met hier en daar wat leermomenten goed gekomen. Check hier het verslag: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19783.0
 
Bram zei:
Ik gebruik vaak beukenhout. Beuk (vind ik) geeft van zijn eigen al een lichte kleur rook af. Maar geeft wel goed zijn smaak aan het vlees.
Rookhout maak ik tegenwoordig zelf. In de tuin van Mn pa staat zn beetje alles wat op de BBQ mag. Dus zo nu en dan een dagje snoeien en ik heb weer voor jaren eik, beuk, berk, walnoot enz. Wel goed laten drogen natuurlijk.
Ah wel mooi, bij de cherry chunks die ik besteld heb heb ik beuken chips gekregen. Zal het zeker proberen!  Verpak je de chips altijd in een container of aluminiumfolie? 
 
Ik gooi de rookhout snippers altijd zo op de kolen. Maak ze ook niet nat. Die gebruik ik als ik maar een kwartiertje rook wil. Of op de WGA. Tijdens de vakantie.
Meestal gebruik ik stukken hout. Van z?n 3x3x10cm. Die brokken geven veel langer rook af. Die vroet ik dan tussen de kolen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan