BasBQ
Beef en Steak

Temp omlaag op Grill Guru Elite Compact

rdmeijer

Vuurmaker
Berichten
82
Hi,

Ik heb een Grill Guru Elite Compact gekregen en wil hier een low&slow sessie op gaan doen. Ik heb hem vol gegooid met dammers en een stuk of 5 brandende kolen er op gegooid. Hij schiet meteen naar 150 graden en lager dan 130 krijg ik hem eigenlijk niet.  ( Zowel boven als onder bijna dicht qua ventilatie ).

Mijn Weber WSM/Kettle kan ik vrij makkelijk met de temp spelen dmv ventilatie te regelen. Is 5 kolen dan al teveel voor zo'n kamado van 44 cm diameter?

Wil hem naar 105/110 graden.

Any tricks?
 
Lastig te zeggen of 5 teveel is. Heb je die 5 kolen verdeeld over alle kolen?
 
Gewoon wat geduld hebben. Onder de schuif een mm of 3 open en langs boven de magrieschijf half open en kijken wat er gebeurd, gaat wel een tijdje duren op een kamado.
 
Ik zou er houtskool in stoken en op 1 plek aansteken. Kamado?s houden niet zo van briketten.
 
noskos zei:
Ik zou er houtskool in stoken en op 1 plek aansteken. Kamado?s houden niet zo van briketten.

Ik heb geen briketten gebruikt. In een starter heb ik dammers gegooid en hier 5 stukjes van in het midden gelegd met een tang. Platesetter er op en schuiven praktisch dicht.
Kan je beter geen starter gebruiken?
 
rdmeijer zei:
noskos zei:
Ik zou er houtskool in stoken en op 1 plek aansteken. Kamado?s houden niet zo van briketten.

Ik heb geen briketten gebruikt. In een starter heb ik dammers gegooid en hier 5 stukjes van in het midden gelegd met een tang. Platesetter er op en schuiven praktisch dicht.
Kan je beter geen starter gebruiken?

Gewoon 1 aanmaakblokje of wokkel op de kolen en aansteken. Dan komt hij rustig op temperatuur. Of een looftligher gebruiken en op 1 plek aansteken.
Als je in een kamado de houtskool op meerdere plaatsen aansteekt, ontwikkelt deze teveel hitte voor een L&S sessie.
 
Ik denk bij dammers, starters en brandende kolen automatisch aan briketten.

Houtskool erin, wokkel, brander of looftlighter in het midden en gaan. Starter is volkomen overbodig bij kamado?s.
 
noskos zei:
Ik denk bij dammers, starters en brandende kolen automatisch aan briketten.

Houtskool erin, wokkel, brander of looftlighter in het midden en gaan. Starter is volkomen overbodig bij kamado?s.

Eigenlijk start ik altijd zo op, ook m'n Webertje, heb nog wel ergens zo'n starter staan maar die gebruik ik dan als ik ergens een mooi grill streepje op wil zetten en de Q temperatuur niet te hoog wil laten oplopen of wat ik laatst zag bij de foto wedstrijd zo'n lekker worstje op grillen. ;)
 
Een kamado is eigenlijk al een soort starter.. Dus idd een aanmaak blokkie moet genoeg zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan