BasBQ
Beef en Steak

Ik krijg de temperatuur niet hoog genoeg in de 'smoker'.

  • Onderwerp starter The Creative Explorer
  • Startdatum
T

The Creative Explorer

Gast
Beste allemaal,

Ik mag graag grillen en gebruik daarvoor een simpele BBQ, gekregen op onze huwelijksdag. Maar de laatste tijd had ik de behoefte om wat meer met smaak te doen en zodoende een 'smoker' gekocht. (https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin-en-buitenleven/barbecue/bbq-bij-ieder-weer/houtskool-smokers-en-ovens/1535991-batavia-bbq-grill-4-in-1.htm) Het budget is er niet om een Kamado te kopen, maar wilde toch iets wat een beetje kan roken.

Op zich ben ik wel tevreden met hoe het gaat, de smaak en textuur is prima, alleen ik krijg de temperatuur niet boven de 100 graden, vaak blijft het rond de 80 graden hangen.

Ik gooi (in mijn mening) genoeg kolen in de kolen bak en gebruik een starter. De schuif boven heb ik zo open mogelijk en de laatste keren de BBQ op 2 balken gezet, zodat er meer lucht kan worden aangezogen, maar ook dat lijkt niet te helpen.
Tot nu toe heb ik de waterbak er wel in gelaten.

Ik gebruik trouwens kolen van de Makro en dan de restaurant variant.

Ergens zal ik iets verkeerd doen, maar ik kan het zo even niet bedenken. De lol gaat er zo een beetje vanaf; kip komt niet verder dan 50 graden kerntemperatuur.
 
Hoi Creative Explorer, zou je jezelf nog even willen voorstellen in het voorstel onderdeel.

De smoker heeft een onorthodoxe uitvoering onder kun je de luchttoevoer niet regelen en de gaatjes in de deksel zijn best klein.
Je moet maar eens kijken in het DIY onderdeel, daar staan genoeg bouwprojecten van UDS-en (Ugly Drum Smoker) dan zie je wat ik bedoel.
Tip: koop op Marktplaats een 2e hands weber ketel 57 cm, van het one touch systeem (geen Weber Compact)
The one touch webers zijn te herkennen aan de luchtschuif hendel die een vleugel bedient, ipv de ronde plaatjes met gaatjes die ook in het deksel zitten.
 
Waterbak eruit laten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Edwald +1. Zolang je brandstof geen zuurstof krijgt kan de temperatuur gewoon niet stijgen. Gewoon je smoker ombouwen tot uds.
 
Eerst een droge run proberen zonder waterbak. Anders inderdaad een regelbare luchtinlaat erbij plaatsen. Mijn uds werkt altijd zonder waterbak / deflector plaat. Temperatuur kan ik tot 150 graden krijgen als alles open staat

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Edwald +1. Zolang je brandstof geen zuurstof krijgt kan de temperatuur gewoon niet stijgen.

Ik zie in de link van die bbq hele grote gaten onderin, dus van die kant zou er genoeg lucht moeten kunnen komen.
Blijkbaar is er dus een ander probleem, wat niet opgelost wordt door er een uds van te bouwen...of mis ik wat?
 
Buyo zei:
Waterbak eruit laten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb dat probleem ook ooit gehad met een soortgelijke smoker. Heb de waterbak eruit gelaten en er een terracottaschaal in gedaan. Met zelfde diameter als waterbak. Voor weinig bij een tuincentrum gekocht.
Good luck!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
dennis zei:
Brecht zei:
Edwald +1. Zolang je brandstof geen zuurstof krijgt kan de temperatuur gewoon niet stijgen.

Ik zie in de link van die bbq hele grote gaten onderin, dus van die kant zou er genoeg lucht moeten kunnen komen.
Blijkbaar is er dus een ander probleem, wat niet opgelost wordt door er een uds van te bouwen...of mis ik wat?
die grote gaten zitten niet onder de briketten maar erboven zo te zien, ook zie ik geen gaten in pan waar de briketten in liggen, een kolenmand zou hier volgens mij ook wel wat beter werken, inclusief regelbare gaten onder de kolenmand ipv zijdeling.
 
Brecht zei:
dennis zei:
Brecht zei:
Edwald +1. Zolang je brandstof geen zuurstof krijgt kan de temperatuur gewoon niet stijgen.

Ik zie in de link van die bbq hele grote gaten onderin, dus van die kant zou er genoeg lucht moeten kunnen komen.
Blijkbaar is er dus een ander probleem, wat niet opgelost wordt door er een uds van te bouwen...of mis ik wat?
die grote gaten zitten niet onder de briketten maar erboven zo te zien, ook zie ik geen gaten in pan waar de briketten in liggen, een kolenmand zou hier volgens mij ook wel wat beter werken, inclusief regelbare gaten onder de kolenmand ipv zijdeling.

Ja, dat was ik vergeten want het is al een jaartje of 10 geleden dat ik zo?n smoker had. Ik heb toen een metalen Ikea vergiet gebruikt. Waren mijn eerste stapjes naar het smoken. Na een paar jaar een egg (je wordt maar ??n keer 50 :) gekocht en de smoker weggegeven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
dennis zei:
Ik zie in de link van die bbq hele grote gaten onderin, dus van die kant zou er genoeg lucht moeten kunnen komen.
Blijkbaar is er dus een ander probleem, wat niet opgelost wordt door er een uds van te bouwen...of mis ik wat?


Ewald zei:
..............onder kun je de luchttoevoer niet regelen en de gaatjes in de deksel zijn best klein...........
 
Terug
Bovenaan Onderaan