BasBQ
Beef en Steak

Weber MT 57 niet rookdicht

HiRisky

Tondelzoeker
Berichten
8
Hallo,

na een kort avontuur met de Boretti Vittoria deze toch maar verkocht en een Weber Master Touch 57 aangeschaft. De Boretti was mooi...maar praktisch onmogelijk om wat aan temperatuur regeling te doen. Leuke aanbieding bij VT wonen en voor 193? staat er nu een mooie Leisteen blauwe Weber te shinen. Eerste run: superstrak 140gr 2 uur met 1 brikettenhouder gevuld (restje supermarkt spul). Wat een verademing! Iberico ribs erop en deze waren heerlijk mals. Papa is weer blij  :D
Er is mij echter een ding opgevallen aan de Weber. Er komt best wel wat rook onder de ketel vandaan. Voornamelijk aan de voorzijde. Iemand anders hier ook last van of heb ik een maandagmorgen gevalletje ontvangen?  :-/
 
HiRisky zei:
Hallo,

na een kort avontuur met de Boretti Vittoria deze toch maar verkocht en een Weber Master Touch 57 aangeschaft. De Boretti was mooi...maar praktisch onmogelijk om wat aan temperatuur regeling te doen. Leuke aanbieding bij VT wonen en voor 193? staat er nu een mooie Leisteen blauwe Weber te shinen. Eerste run: superstrak 140gr 2 uur met 1 brikettenhouder gevuld (restje supermarkt spul). Wat een verademing! Iberico ribs erop en deze waren heerlijk mals. Papa is weer blij  :D
Er is mij echter een ding opgevallen aan de Weber. Er komt best wel wat rook onder de ketel vandaan. Voornamelijk aan de voorzijde. Iemand anders hier ook last van of heb ik een maandagmorgen gevalletje ontvangen?  :-/

8b6b68bf694fd1bf09751d62f217a519.jpg
was leuk maar eigenlijk alleen geschikt voor fakkelwerk.
eed1f4cee396e8f76003b4c6589daa7d.jpg
terug van weggeweest
3187921e36b87bf7331761a0fc910386.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Onder de ketel :-/
Kan je de plaats aangeven waar de rook precies vandaan komt, deksel of lucht inlaat of beide?
En is dat alleen met opstarten of altijd?
Of wellicht op de plaats waar je de draad van de temperatuurvoeler doorvoert?
 
Rook komt vanonder het deksel vandaan. Voornamelijk aan de voorkant rechts van het handvat. Nadat ik de thermoprobe eruit had gehaald bleef het roken. Alsof de ketel niet helemaal afsluit. Had er wat rook hout op gedaan vandaar dat het zo opviel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat is vaak omdat die nieuw is, gewoon veel gebruiken door het vet in de deksel straks heb je er geen last meer van
 
HiRisky zei:
Rook komt vanonder het deksel vandaan. Voornamelijk aan de voorkant rechts van het handvat. Nadat ik de thermoprobe eruit had gehaald bleef het roken. Alsof de ketel niet helemaal afsluit. Had er wat rook hout op gedaan vandaar dat het zo opviel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
[/quote

Je kan je deksel e.v.t.controleren door hem op een vlakke ondergrond te plaatsen en kijken of hij wiebelt maar vaak komt het wel voor bij een nieuwe schone bbq en dat gaat wel over in het gebruik.
Er gaat dan wat vettigheid tussen zitten waardoor het deksel beter afsluit.
Het is zo ie zo beter om niets tussen het deksel te klemmen soms is de passing zo dat er altijd wel een spleet ontstaat.
Ook van die handige gereedschap hangers kunnen dit veroorzaken.
Als je goed op de foto kijkt zie je aan de kleur van de rand dat ie op de plaats van de draad doorvoer bruin is dus gelekt heeft.
Wat ook nog kan is dat je bovenste luchtschuif te dicht staat en de rook toch een uitweg wil zoeken.
 
+1 voor Hans

Ik duwde mn temperatuurprobe altijd door de bovenste luchtschuif zodat die niet tussen het deksel zit.
 
Dank voor de reacties mannen. Ik kijk het nog even aan.
 
b.asv zei:
+1 voor Hans

Ik duwde mn temperatuurprobe altijd door de bovenste luchtschuif zodat die niet tussen het deksel zit.

En je draadje niet beschadigd...
 
Sander72 zei:
b.asv zei:
+1 voor Hans

Ik duwde mn temperatuurprobe altijd door de bovenste luchtschuif zodat die niet tussen het deksel zit.

En je draadje niet beschadigd...


Je moet hem ook wel eerst open doen :D
 
Je deksel heeft een knuffel nodig.
Bij veel nieuwe ketel van weber is het deksel vaak niet helemaal vlak.

Simpel te testen. Ff met je vinger rond de rand van je ketel drukken.
Als hij wiebelt is een knuffel de oplossing.
Dan op het punt waar het wiebelen het ergst tegenover aan de andere kant ff checken of daar het wiebelen ook gebeurt.
Dan op die plekken de deksel wat naar elkaar toeduwen. Met drukken rond de rand controleren of dit voldoende was. Indien nodig herhalen tot wiebelen weg is.
Dit heb ik al bij meerdere ketels gedaan omdat ze te veel rook door de rand lekten.
 
Ga ik morgen eens proberen. Ondertussen ben ik maar met de meest beproefde methode aan de slag gegaan.....vlees erop en gaan!
 
HiRisky zei:
Ga ik morgen eens proberen. Ondertussen ben ik maar met de meest beproefde methode aan de slag gegaan.....vlees erop en gaan!


Wat schaft de pot? ;)
 
Ik heb mijn weber OTP 57 voorzien van vilt. Dat bestemd is voor weber BBQ deksels. Is iets smaller dan kamado vilt. Ik vind het een verademing. Helemaal geen rook lek meer. De eerste 2x BBQ met vilt kwam er nog rook door de thermometer heen. Dat zat snel dicht. Het rolletje dat je koopt heeft genoeg vilt om 2x je deksel te voorzien van vilt.
Ik heb het er nu ruim 1,5jr op zitten. En de BBQ word intensief gebruikt. Vilt heeft nog geen krimp gegeven. Ook met houtskool en hoog opstoken. Ook heb ik het id dat de brandstof langer mee gaat.

cbdfa520b55a243fba0ac75a85a2a9ec.jpg


8a61b158eba220f94a95757d27bb167e.jpg

 
Mooie oplossing Bram. :-?
Heb je het al een keer moeten vervangen, ging dat gemakkelijk en waar koop je het?
 
Hi Hans.
Ik heb het in die 1,5jr nog niet hoeven te vervangen. Dus ik heb geen id of dat het vilt makkelijk te verwijderen is. Het is Nomex vilt. Dat geschikt is voor hoge temperaturen.
Je moet de deksel rand goed schoon maken en ontvetten. Dan aanbrengen en 24u de deksel op de BBQ zetten. Zodat het vilt goed vast komt te zitten en de vorm van de ketel aan neemt.

Het is volgens mij op meerdere plekken tekoop. Ik weer niet of het mag maar hierbij een paar links.

https://www.bol.com/nl/p/vilt-low-slow-voor-weber-kettle-bbq-s-offset-smokers-van-flames-flavour/9200000092605329/?Referrer=ADVNLGOO002032-G-51083153991-S-381964470868-9200000092605329&gclid=EAIaIQobChMIrLf0xd-J3AIVSbHtCh3EEgo8EAQYASABEgLxSvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://houtskool.nl/product/vilt-voor-weber-kettle-bbq/?gclid=EAIaIQobChMIrLf0xd-J3AIVSbHtCh3EEgo8EAQYAiABEgKVD_D_BwE

Ik heb het bij houtskool.nl vandaan. En de rol is ruim lang genoeg om de 57cm deksel 2x te voorzien van vilt. Dus ik heb nog een stuk liggen voor als het ooit vervangen moet worden.
Ik zit ook te denken om het op de WGA te plakken. Maar ben daar nog niet helemaal aan uit.
 
Dank voor het delen.

Grts,    Hans.
 
Thanks Bram,
Goed om te lezen dat er ook een permanente oplossing is!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan