BasBQ
Beef en Steak

BBQ draadje van Stef

Stef

Sprokkelaar
Berichten
47
Zo, tijd om hier een soort van dagboek/leerboek bij te gaan houden. Persoonlijk vind ik dat prettig omdat ik anders verdwaal op een forum (autisme) en het overzicht kwijtraak. Ik wil hier dan ook graag de dingen vertellen die ik leer en meemaak op bbq gebiedt. Leuke filmpjes maken en foto's plaatsen hoort daar natuurlijk ook bij, en recepten proberen en dan delen ook.

Vandaag heb ik voor 35 euro onderstaande BBQ gekocht (mijn handvaten zijn net iets anders):

9200000065264562.jpg


Wellicht ben ik nog wat attributen nodig om er optimaal gebruik van te kunnen maken en zal ik "mij kennende" vast vroeg of laat aanpassingen gaan doen. Ik heb deze gekocht vanwege de absurt lage prijs en het mooie dat ik zo kan oefenen en ervaren wat ik echt wil en wat mijn eisen gaan worden voor mijn buitenkeuken. Zo wil ik bijvoorbeeld ook graag een pizza kunnen bakken of een broodje kunnen bakken. Leren hoe ik moet roken en alles wat ik maar kan bedenken. En uiteraard ooit een keer een mooi stuk vlees met zorg en aandacht klaar maken. Verder wil ik leren hoe je verschillende manieren van aardappels kunt klaarmaken en flink wat ervaring opdoen met groente en dergelijke. Feitelijk wil ik dus vrijwel alles kunnen en leren op den duur, maar heb geen haast en ook niet een onophoudelijk budget.

Zelf heb ik kippen in de tuin en over een maandje of iets langer zal ik er een aantal moeten slachten, hiervan wil ik natuurlijk 1 op een bier of cola kan klaarmaken en een deel gaan roken. Heb flink wat verse kruiden in de tuin staan, dus ook hier moet ik wel iets lekkers mee kunnen.

Aangezien ik nog niet eerder heb ge-bbq (worstje en een hamburger, maar meer niet) is het nu zoeken hoe ik een complete maaltijd kan maken. Ik zit te denken aan een stukje vlees, aardappeltjes en groenten (wellicht ook een toetje). Ik ben alleen dus heb de ruimte wel in mijn bbq om dat te kunnen doen denk ik. Hoe ik dit ga aanpakken ben ik totaal nog niet over uit, maar denk dat ik zones nodig ben, direct en indirect en noem het maar op. Het gaat mijn vuurdoop worden op de bbq.  :blush:

Ik moet leren wat het verschil is tussen kolen en briketten en eventueel andere vormen van brandstof. Leren hoe ik iets goed aansteek of hoe ik iets op een bepaalde manier moet neerleggen voor het beste resultaat.

Afijn, ik ga eerst een maaltijd samenstellen wat ik graag zou willen en dan ga ik uitzoeken hoe ik dat moet doen!
 
Goed, ik heb zojuist een gerecht bedacht wat mij wel lekker toe lijkt. Of dit lekker is en samengaat..... geen idee  :-/ maar dit kwam als eerste in mij op. Wellicht moet ik met de kruiden en alles de boel nog beter uitzoeken, maar dat is nu niet het meest belangrijk.

Voorafje, een mini stokbroodje met kaas en ui, wellicht wat knoflook en wat peper.

Aardappel schotel met, knoflook, uien, paprika, koriander, olie, peper en zout.

Maiskolven, worteltjes, peterselie, boter, suiker en dan na het roosteren van de kolven alles in een bakje mengen en nagaren om vervolgens de suiker eroverheen te karamelliseren.

Kippenvleugels, sambal, ketjap, knoflook en gele suiker. Eerst indirect en dan direct voor het krokante korstje. Wel goed laten marineren van te voren.

Platbroodje, salade en Yoghurt dressing, moet een soort bijgerecht zijn voor het idee en wellicht lekker om een stukje kip en groente op het broodje te doen.

Soort warm toetje of een soort gestoomd toetje als dat kan, maar heb geen idee wat voor warme toetjes bestaan..... of ik doe een soort taart die je kort moet voorgaren/bakken.

Zuidafrikaanse zoete witte wijn, drink normaal geen wijn maar voor de eerste keer bbq wil ik het goed doen.

Pruttelkoffie, gewoon een kan op de kolen en pruttelen maar, volgens mij mag het niet koken...

Goed, dus uit mijn blote hoofd maar wat bedacht en denk dat ik best wel wat technieken moet beheersen om dit goed te doen slagen. Dus nu moet ik gaan uitzoeken hoe ik dit moet doen en wat erbij komt kijken. Wellicht kom ik er achter dat het helemaal niet kan of dat ik dingen moet aanpassen. En het hoeft ook niet direct perfect te gaan, het is een kwestie van oefenen.  :)

En nu ga ik het forum goed doorzoeken voor alle technieken.
 
Technieken afkijken en recepten eventueel.

Broodje
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=12172.0

Kippenvleugels
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=16596.msg265322#msg265322

Aardappels
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=7350.msg135823#msg135823

Mais en/of aardappels
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13388.msg225304#msg225304

Salade, maar dan combineren met sla? Lekker bij de kip en het broodje....
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2068.msg29863#msg29863

Toetje? Heb altijd een keer banaan willen maken op de bbq.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13143.0

Ben alu bakjes nodig, een grillplaat en eventueel een pizzasteen. Hoewel die stenen veel te duur zijn naar mijn mening, dus wellicht met een cupcake bak of iets..... Ik ga daar een oplossing voor vinden.

Zit even na te denken over de koffie......... als ik zo'n aanmaakstarter knip en met pompnagels vastmaak aan de zijkant van de bbq dan kan ik de stralingswarmte gebruiken..... Ben dan tevens een rvs thee/koffie pot nodig... vaak wel te krijgen bij de kringloop winkel. Grillpan van de action en dan de steel er af slijpen. 

Broodje kan op het laatst, aardappeltjes boven in, kip in het midden en dan eerst indirect, koffie aan de zijkant, nadien als de boel iets afgekoeld is de banaan op de grillplaat, mais kan halverwege onderin het kool..... even goed opzoeken hoe lang alles in welke temp moet zitten.

En ik moet waarschijnlijk de lucht/rook opening bovenaan op de juiste plek hebben ivm de trek van de hitte en de aardappels.
 
Hallo Stef

Ik zie dat je goede en vooruitstrevende plannen hebt.

Ik zou jou graag een tip willen geven.

Begin eerst eens met 1 gerecht en leer  de bbq kennen. Leer hoe hij reageert op wat voor handeling jij doet en wat jij moet doen om hem zover te krijgen.


Met vriendelijke groet M.Z.N.


Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
@M.Z.N

Ik ben het volledig met je eens, maar ik ga de tip niet opvolgen. Trek de stoute schoenen aan en volgende week of aankomend weekend ga ik een vuurdoop mee maken. Dat ik grandioos op mijn bek ga is mijn keuze, dan heb ik direct goed geleerd.  :blush:

Of het lukt allemaal zoals ik wil.......
 
Achterin mijn vriendjes voor op de bbq en een stukje moestuin waar ik net mee bezig ben. Moet alle struiken er nog uithalen en pas volgend jaar kan ik dat stukje goed indelen. Voor de rest mijn stukje kruidentuin waar vast nog wel het 1 en ander bij komt op den duur.

jwkyvi.jpg


bdilnx0mmi.jpg
 
Gewoon proberen en is het niet lekker bakje patat halen en volgende keer beter  :)
 
Zo denk ik er ook over @Picosuma  B-) en het is nu niet dat ik de moeilijkste gerechten ga maken dus denk dat het goed gaat komen.

Ondertussen zojuist een spotgoedkope pizza steen gekocht, ik weet dat het erg dun is en geen warmte gaat vasthouden, maar ik brand een pizza of broodje iig niet zwart aan de onderkant. En dat was ook de doelstelling van de steen zoals ik het in gedachte had.

Tevens een paar mini pannetjes erbij, maar een mooie grillpan kon ik niet zo snel vinden. Wel 1 gevonden, maar die was duurder dan de bbq en om de flex er dan direct in te zetten? Hmmmmmm

nn4j7upmysn77.jpg
 
Zo lekker aan het shoppen geweest :D interessant menu maar is het niet een beetje veel :-? ach aan de andere kant heb je over dan heb je voor de volgende dag een lekkere lunch ;)

Gezellige tuin zo met de kippen, kruidenplanten en waterpartij, daar hou ik wel van :)
 
Nou nou, je bent nogal wat van plan zo voor de eerst keer en dan nog wel een hele maaltijd :-?
Vooral omdat je nog geen flauw idee hebt van wat je bbq gaat doen en hoe je e.e.a moet in kleden om voor ieder gerecht de juiste gaar temperatuur te krijgen b.v. om maar eens wat te noemen.
Je hebt gelijk als je zegt dat je van je foutjes moet leren maar de vraag is of als je alles tegelijk wilt maken je er achter kan komen waar het mis is gegaan.
Wat dat betreft ben ik het erg met M.Z.N. eens die zegt dat je beter eerst je rookoven moet leren kennen en dat doe je het beste gerecht voor gerecht.
Je werkt ook met twee roosters de temperatuur van het onderste rooster (dichter op het vuur) zal duidelijk heel anders zijn dan die op het bovenste, heb je daar aan gedacht?
Nou ja, ervaring krijg je door het vaak te doen.
In ieder geval heel veel succes van 't weekend en we zien natuurlijk graag je verslag met plaatjes. ;)

Oja, waar wij altijd van genieten als je wat met bananen gaat doen is de ROLO banaan, Google er maar eens op.
Altijd een succes als toetje.

Grts,  Hans.
 
@Jet: Hoi, het schoppen is natuurlijk erg leuk en kan vast nog wel wat dingen bedenken die ik er graag bij wil hebben. Voor de rest ben ik wel blij met mijn tuin nu, dit jaar pas begonnen met alles netjes te maken en de kippen er in. Wel moet ik nog het hok op palen zetten en extra afdaken maken maar dat komt ergens de aankomende weken nog wel.

Het is idd vrij veel wat ik heb bedacht voor mijn eerste bbq maaltje, maar hoef natuurlijk niet bulten tegelijk klaarmaken. En mocht er iets mislukken dan kan ik het de volgende dag weer proberen met dat wat ik allemaal nog ga overhouden. Maar laat mij eerlijk zijn dat ik nog niet weet of ik dit allemaal zo ga maken.

@Hans: Hoi, ik begrijp absoluut de redenering die men aangeeft over het feit dat ik als absolute beginner in een keer direct van alles wil proberen. Maar ik heb mij echt voorgenomen om direct de eerste keer uit te pakken en te zien wat er gaat gebeuren. Nu is het wel zo dat ik nog een aantal dagen de tijd heb om er goed over na te denken en zoek dan ook zoveel mogelijk op. Wat ook wel een groot voordeel is: Op youtube staan best wel veel films over deze ton met voorbeelden van gerechten. Met een beetje goed zoeken, leren en afkijken bij anderen moet ik een heel eind kunnen komen. Daarna ga ik rustig gerechten uitproberen die meer moeite kosten en ook meer constante temperaturen nodig zijn.

----

Vandaag nog een zakje rookhout gekocht, helaas is er niets fatsoenlijks in de buurt te krijgen dus kon alleen maar kiezen uit een vage mix van de Welkoop of van Weber Beef Blent. Ben dan maar voor de beef gegaan die kruidig moet zijn en wel past bij mijn gedachte van de kippenvleugels.

De kippenvleugels ga ik eerst in een badje (brine) doen om daarna met rub in te smeren en dan te laten drogen, ik wil ze indirect garen (eventueel met een beetje rook erbij op max 160 graden) tot een uurtje en daarna lekker een sausje er over om ze af te grillen aan de hete kant. De kippenvleugels zijn dan ook mijn meest belangrijke doel om goed te doen, de rest is van minder belang om goed te lukken maar uiteraard wel mijn best doen om het te laten slagen in het geheel.

Foto van mijn zithoekje, hoop dat volgend jaar om te bouwen naar een buitenkeuken met overkapping.
a4qg4i8zm4.jpg
 
Merk dat ik nu steeds meer vragen krijg die ik nog niet goed kan beantwoorden voor mijzelf.

To do list:

1. Kruiden rub uitzoeken voor de vleugels, kruidig en pittig. Glaze moet zoet zijn en van cola of iets.
2. Uitzoeken hoe je een aardappel pannetje noemt en de kruiden die daar goed bij passen icm de vleugels. (denkt aan koriander en knoflook)
3. Platbroodje recept aanpassen met kruiden, moet een soort uitje en knoflook in zitten.
4. Banaan rolo? chocolade spreekt mij wel aan, maar de karamel niet. Denkt aan ijs, banaan, chocolade en een soort koffie likeur.
5. Uitzoeken wanneer en hoe ik de smoking blend ga toepassen, en een adres zoeken voor rookhout waar ik kan bestellen.
6. Goede thermometer voor de zones opzoeken (maar wel relatief goedkoop) +/- 25 euro als het kan. (losse meters die ook in een oven staan?)
7. Uitzoeken of er ruimte op het forum is voor eigen slacht (kippen) en wellicht wat advies inwinnen voor in de toekomst.
8. Komt vast nog wel meer naar boven wat ik moet uitzoeken. https://www.youtube.com/watch?v=-zuV2GTnKXA
 
Een paar idee?n kan ik wel aandragen.
De Rolo banaan kan heel goed met stukjes chocola i.p.v. rolo's, ik gebruik meestal bruine rum maar Amaretto o.i.d. kan ook prima.
Het nadeel van losse meters die in je Q staan is dat je de temperatuur wilt aflezen je de deksel moet lichten en eigenlijk wil je dat niet.
 
Ik zit er idd mee dat ik de temperatuur met dit goedkope setje moeilijk constant kan houden, zodra ik de deksel ga oplichten dan raak ik alle warmte kwijt. Ik besef mij dan ook dat het een vrij intensief gebeuren is om de temperatuur goed te houden, maar dat is dan juist ook een uitdaging.  B-). De plaatdikte is minimaal en invloeden van buitenaf dragen ook direct bij aan schommelingen. Tevens zal ik veel meer moeten stoken, maar ben mij daar bewust van.

Heb ook al wel nagedacht hoe ik een oude partij lava stenen kan implementeren in dit geheel........ Het is gewoon experimenteren en genieten zoals ik het zie.
 
@Hans, dank voor de link en heb er inmiddels het 1 en ander over opgezocht.

--

Boodschappen gedaan en wellicht morgen de eerste keer proberen. Maak het mij iets makkelijker door een kant en klare rub te gebruiken en saus voor de vleugels.

Ondertussen nagedacht over de indeling en het stoken zelf, tevens een meter gekocht voor het eerste rek.







Ik heb het nu zo ingedeeld dat de hitte zigzaggend door de Q gaat en er een goede trek moet kunnen komen als ik de opening boven open wil zetten.

Edit: Zojuist de kip rub de prullenbak in gekwakt.
 
BBQ Menu

Kippenvleugels
Ingredi?nten: Kippenvleugels, cola, grof zeezout, knoflookpoeder, uienpoeder, gele suiker, cayennepeper, zwarte peper, paprikapoeder, mosterdpoeder en Spicy hot sweet saus
Bereidingstijd: +/- 8 uur


Aardappelpannetje
Ingredi?nten: Vaste aardappels, paprika, uien, lombok, knoflook, wok olie, koriander, peterselie en grof zeezout.
Bereidingstijd: +/- 1,5 uur


Maiskolven
Ingredi?nten: Maiskolven, roomboter, grof zeezout, knoflook, paprikapoeder, parmezaanse geraspte kaas.
Bereidingstijd: +/- 30 minuten


Platbrood
Ingredi?nten: Zelfrijzend bakmeel, yoghurt, zout, knoflook, chilipoeder, tijm, kurkuma, gember, en zonnebloem olie.
Bereidingstijd: +/- 30 minuten


Salade
Ingredi?nten: Sla melange, rode uien, citroen, olijfolie, bieslook, dragon, geroosterde cashewnoten en dille bloemen.
Bereidingstijd: +/- 30 minuten


Gebakken banaan met ijs
Ingredi?nten: Banaan, chocolade, munt, limoncello en citroen ijs.
Bereidingstijd: +/- 20 minuten


Knoflook saus
Ingredi?nten: Mayonaise, curry, suiker, bieslook, koffieroom.
Bereidingstijd: +/- 5 minuten


Als mij dit morgen allemaal gaat lukken, dan geef ik mijzelf een stickertje! Rookie of the year Award!  :p  Vanuit 0,0 kennis en ervaring + nog nooit een BBQ te hebben getest dit proberen......  :-O 

Ik neem de hele dag de tijd en ga een dik uur van te voren de Q opstoken om de temp uit te testen.

Ik ga er echt vol voor  B-)

Wiz Khalifa & Iggy Azalea ? Go Hard or Go Home
https://www.youtube.com/watch?v=D_VRSFpUcp0
 
Dank je, ik ben dat denk ik ook hard nodig!  :blush:

Zit alleen nog even met de sla melange (oa eikenblad) en twijfel over walnoten met gerookte/gegrilde ansjovis om een een lauwe salade van te maken. Ik weet dat het bij mijn ingredi?nten redelijk goed moet passen.

Tevens staat het mij nog niet aan dat ik een kant en klare saus heb voor de vleugels, mijn gedachte is dat het te zuur kan gaan worden.
 
Stef zei:
Technieken afkijken en recepten eventueel.

Broodje
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=12172.0

Kippenvleugels
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=16596.msg265322#msg265322

Aardappels
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=7350.msg135823#msg135823

Mais en/of aardappels
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13388.msg225304#msg225304

Salade, maar dan combineren met sla? Lekker bij de kip en het broodje....
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2068.msg29863#msg29863

Toetje? Heb altijd een keer banaan willen maken op de bbq.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13143.0

Ben alu bakjes nodig, een grillplaat en eventueel een pizzasteen. Hoewel die stenen veel te duur zijn naar mijn mening, dus wellicht met een cupcake bak of iets..... Ik ga daar een oplossing voor vinden.

Zit even na te denken over de koffie......... als ik zo'n aanmaakstarter knip en met pompnagels vastmaak aan de zijkant van de bbq dan kan ik de stralingswarmte gebruiken..... Ben dan tevens een rvs thee/koffie pot nodig... vaak wel te krijgen bij de kringloop winkel. Grillpan van de action en dan de steel er af slijpen. 

Broodje kan op het laatst, aardappeltjes boven in, kip in het midden en dan eerst indirect, koffie aan de zijkant, nadien als de boel iets afgekoeld is de banaan op de grillplaat, mais kan halverwege onderin het kool..... even goed opzoeken hoe lang alles in welke temp moet zitten.

En ik moet waarschijnlijk de lucht/rook opening bovenaan op de juiste plek hebben ivm de trek van de hitte en de aardappels.
Laatst een pizzasteen gekocht bij de Action voor maar 6 euro... hij brak na 1x gebruiken in 2 stukken, maar een gebroken steen werkt net zo goed

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan