BasBQ
Beef en Steak

Zelf gedryaged Australian Wagyu Brisket Beefburger

pepijn

Sprokkelaar
Berichten
25
Het is weer tijd voor iets dry-age? dit keer burgers
Burgers op een zelfgebakken broodje, met een beefburger gemaakt van een 56 dagen zelf gedryaged Australian Wagyu brisket.
Dat is een redelijke mondvol, en dat was het broodje ook.

Even de credits:
Het vlees is deze keer door een vriend van me ge-dryaged in zijn koelkast. Lees: hij was zo gek om een stuk van 9kg te kopen dus ja, daar kon een half weeshuis nog van eten.
Het broodje is een exacte uitvoering van het recept van Laura?s Bakery, met als enige verschil dat ik het op de bbq heb gemaakt.
De saus en kruiden beide van Apollo , altijd goed en een perfecte combi in dit geheel.

Oh ja en het vlees is ge-dry-aged in een Drya zak, dit maal in de XL variant van 40x70 cm?. Want 9kg (categorie mammoet).

De Brisket
Op de foto?s is goed te zien hoe de brisket in de zak is gedaan om vervolgens vacu?m getrokken te worden. Hierna is deze 56 dagen de koeling in gegaan. Na deze periode was het tijd voor het uitpakken en verdelen in 2 stukken. De flat is uiteindelijk gebruikt voor de burgers. Voor het dikkere stuk moet je James zijn profiel bekijken.

ygpxnmvbie3u.jpg

de brisket, gedry aged, getrimmed en verdeeld

De flat hebben we vervolgens opgesneden in stukjes van 3x3x3cm, en pfoe dat is mooi vetdoorregen vlees erg fraai om te zien. Je ruikt bij het snijden ook al direct de kenmerkende dry-age geur in het vet van het vlees. Maar toen dus de blokjes door de gehaktmolen gedraaid en de hamburgers gemaakt.

rnp97ellxc.jpg

vyav36pf3.jpg


De hamburgers zijn verder plain, hier is bewust voor gekozen om het maximale van de vleessmaak naar boven te halen. Daarnaast hoef je door het hogere vetgehalte je geen zorgen te maken om het uit elkaar vallen van de burger.

39shxni.jpg

De burgers zijn verdeeld en wegen 150gr per stuk

Deeg & Broodjes
Nu is het tijd om het deeg te maken voor de broodjes link naar het recept HIER. Het is een ander deeg dan ik gewend ben bij bijvoorbeeld pizza, maar met de planeetmenger gaat het goed en is het zo gemaakt. Even een uurtje in de oven (terwijl deze uit staat en onder folie) om te reizen; hierna terug slaan en nog een keer 45 minuten. Hierna heb ik een achttal mooie deegbolletjes, ze zijn nu nog plat maar dat komt goed (spoiler alert).

3o6i3oou4x1u9.jpg

een broodje en hamburger op de grill

Salamander Grill
Ok en toen werd het interessant, terwijl ik aan het wachten was op het deeg en de hamburgers reeds klaar waren kreeg ik een bericht van een vriend. Hij vertelde me dat ze bij de Aldi een salamander grill verkochten, dus een broiler met een gasbrander die boven het vlees zit. Hier heb ik eerder mee gewerkt maar had deze niet zelf in bezit. Dus ik stap in de auto, want ik woon vlak bij een Aldi maar wilde het niet op de fiets verslepen en ben dat ding gaan halen. Echt gaaf 149 piek maar wel een mooie aanvulling op het grill arsenaal.

Grillen maar
Het plan was al om het. Rustig aan te doen op de kamado grill om daarmee de broodjes af te bakken en de hamburgers rustig aan te garen. Maar met mijn nieuwe aanwinst kon ik ze dus daarna nog eens even goed searen op +- 800 graden. Omdat het deeg best wel zacht is en ik geen zin heb om het van de reflectorplate af te schrapen, leg ik een rond geknipt velletje bakpapier onder het deegbolletje en er naast een fraaie burger. Op ongeveer 160 tot 180 graden laat ik het rustig op temperatuur komen. Wanneer het broodje goed gaar is steek ik de salamander aan en gooi de brander vol open. Een paar minuten met de burger direct onder de brander (maar met net genoeg ruimte om zuurstof toe te voegen aan het proces) krijgt de burger een mooi krokant korstje.
Hierna even licht gekruid met de knoflook peper kruiden van Apollo en ingepakt in alu folie voor een paar minuten.

u216et0c.jpg

08cgyps4u60.jpg


Ondertussen de broodjes snijden en saus op het broodje, hierna wat garnering en als laatste de fenomenale beef burger. Echt helemaal top, dit is wat een beefburger moet zijn; vol van smaak, krokant van buiten maar vol en zacht van binnen met een net zo volle aromatische echte beef smaak. De kwaliteit van het vlees in combinatie met het dry-age is echt goud.

k7loxe.jpg

Het eindresultaat  :)

Wederom is het dry-aged vlees zo lekker; zelfs als je het op deze manier bereid en in de hamburgers draait blijft die volle licht nootachtige smaak overeind. Het enige nadeel is dat ik niet snel meer tevreden ben met niet-dryaged-vlees maarja dat is eenvoudig op te lossen.

Dus alles bij elkaar zijn een aantal eerste pogingen hierbij een succes; de salamander grill is gaaf, het broodjes bakken voor de burger ook (het is krokant-ish maar wel een zacht broodje gebleven) en de smaak van Australian Wagyu dry-age is ook 100% voor herhaling vatbaar.

Nu is het even gaan kijken wat we doen met de feestdagen, ik ga denk ik de koelkast eens even goed vol leggen want ik wil met kerst en oud en nieuw mooie stukken vlees gedryaged hebben en ik ga deze maand een stuk erin leggen die ik met mijn verjaardag er uit wil halen (en dat is eind Augustus ) dus to be continued...
 
Verdorie, nu krijg ik trek!

Een extra gril is altijd fijn..

Verstuurd met Tapatalk

 
Zo zeg, dat is een van de lekkerste hamburgers die ik in een tijdje gezien heb.
 
Lekker bezig, lijkt me heerlijk!
(Bij de aldi in Duitsland is voor 2 tientjes extra, de Pro versie van die Beefmaker te koop, erg verleidelijk.... )
 
Dat zijn nog eens burgers. Je hebt nu de lat idd erg hoog liggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan