BasBQ
Beef en Steak

Koreaanse varkenshaas spiesen

 
 
 
 

mcjas

Stoker
Berichten
302
Ik heb van het weekend de eerste keer een H&F gerecht gemaakt: Koreaanse varkenshaas spiesen uit het boek "Korean BBQ"van Bill Kim.

Varkenskophaas gehaald, want een stuk goedkoper dan gewone varkenshaas, en net zo lekker.
uJdheZwl.jpg


Marinade:
DlOrUJxl.jpg


Vlees rijgen met bacon ertussen:
lkvEOTCl.jpg


Op de KJ, 200 graden:
drbme7rl.jpg


Na 4 minuten draaien, en insmeren met apart gehouden marinade:
FmckCoGl.jpg


Eindresultaat:
10QtbEvl.jpg


Lekker pittig maar niet te heet geworden, en super mals vlees, dus deze komt op mijn VHV (voor herhaling vatbaar) lijst.


 
Lekker weekend gerecht! friet met een lekker spiesje varkenshaas en bacon maakt het af :)
Wat is de basis van de marinade?
 
De marinade bestaat uit:
Nuoc Cham sauce:
1/4 cup bruine suiker
1/4 cup limoensap
1/4 cup vissaus
1/2 cup water
teentje knoflook
thaise chili (ik heb chiliflakes gebruikt)
Dit alles door elkaar roeren tot de suiker opgelost is, dan heb je 1 cup sauce

Deze cup met de volgende ingredi?nten mengen:
1/2 cup kimchi
1/3 cup sambal oelek
1/4 cup sesamolie
2 el bruine suiker
1 el tijm
1 el marjoraan
1 el curry zout (madras cury poeder met grove zeezout 1:1)
1 tl piment
1/4 tl kaneel

Dit allemaal in een blender/keukenmachine tot een gladde saus draaien.
1/2 cup apart houden, de rest  met 1 kilo varkenshaas in blokjes in een bak laten marineren.

Sorry voor de cup maten, boek is Amerikaans dus dan ontkom je daar helaas niet aan.
 
Bedankt! Wel een hoop ingredi?nten haha. Zal thuis eens kijken hoe ver ik kom want het ziet er erg lekker uit en dan heb ik direct een gerecht voor komend weekend.
Je moet altijd wat hebben om naar uit te kijken. ;)
 
Lekker hoor had ik wel gelust een lekkere spies met patat en salade
 
Ziet er erg lekker uit. Hier zijn wij dol op de Koreaanse keuken.
Maar ook op de Vietnamese keuken.
Jouw recept lijkt een Koreaans/Vietnamees fusion recept.
Nuoc cham is namelik Vietnamees. en volgens Noskos en de Vietnamezen hoort daar eigenlijk een paar druppels Maggi bij.
Ja, heel vreemd maar Maggi (in die typerende flesjes) is niet weg te denken uit de Vietnamese keuken.
Sterker nog, als je ooit naar Vietnam gaat en je neemt een Europese variant mee voor iemand daar als kado, dan kun je niet meer stuk en ben je een soort god op aarde.
Heb ik mij laten vertellen :D
 
Da's pas smullen ;)
 
Zo'n sateetje () gaat er wel in!
 
Ewald zei:
Ziet er erg lekker uit. Hier zijn wij dol op de Koreaanse keuken.
Maar ook op de Vietnamese keuken.
Jouw recept lijkt een Koreaans/Vietnamees fusion recept.
Nuoc cham is namelik Vietnamees. en volgens Noskos en de Vietnamezen hoort daar eigenlijk een paar druppels Maggi bij.
Ja, heel vreemd maar Maggi (in die typerende flesjes) is niet weg te denken uit de Vietnamese keuken.
Sterker nog, als je ooit naar Vietnam gaat en je neemt een Europese variant mee voor iemand daar als kado, dan kun je niet meer stuk en ben je een soort god op aarde.
Heb ik mij laten vertellen :D

Het boek waar het recept uit komt is van een Amerikaanse Koreaan, dus kan goed kloppen dat er wat geleend wordt uit andere keukens, doet hij wel meer in andere recepten in het boek.
Maggi lijkt me inderdaad een lekkere toevoeging, heb het bij het recept er bij geschreven, volgende keer ga ik dat uitproberen.
 
Ziet er smakelijk uit, lusten we. ;)
 
Ik zat ook al naar de vreemde mix van ingredi?nten te kijken :) Ik denk dat de sambal oelek een vervanger is voor gochujang, want dat is wat ze in Korea gebruiken, een gefermenteerde peperpasta.
 
noskos zei:
Ik zat ook al naar de vreemde mix van ingredi?nten te kijken :) Ik denk dat de sambal oelek een vervanger is voor gochujang, want dat is wat ze in Korea gebruiken, een gefermenteerde peperpasta.

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar in meerdere recepten in het boek (https://www.amazon.com/Korean-BBQ-Master-Grill-Sauces/dp/0399580786 om precies te zijn) gebruikt hij wel weer gochujang, dus hij kent het blijkbaar wel. Ik gebruik het zelf vaak in noodlesoep, erg lekker om het op die manier een beetje extra pit te geven, volgende keer de sambal inderdaad vervangen ermee.
Als ik voor het eerst een recept maak volg ik altijd precies wat er staat, en daarna tweak ik het naar eigen smaak en inzicht.
 
mcjas zei:
Als ik voor het eerst een recept maak volg ik altijd precies wat er staat, en daarna tweak ik het naar eigen smaak en inzicht.

Dan doen wij hier thuis ook :)

Het was ook geen commentaar maar een constatering. ;)
 
Mooie spiesen hoor. Marinade klinkt ondanks de fusion erg lekker
Had ik wel gelust.
 
Terug
Bovenaan Onderaan