BasBQ
Beef en Steak

Gerookte mosselen

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Tijd voor mosselen! Natuurlijk van de Bastard :) Dit recept leek me wel wat: https://www.biggreenegg.eu/nl/inspiratie/recepten/op-sparrentakken-gerookte-schaal-en-schelpdieren

In de wijk waarin ik woon weet ik geen sparren of dennen te staan, maar De Bilt ligt op zandgrond en het bos is vlak bij. Hoe moeilijk kan het zijn om een tak te bemachtigen? Blijkbaar best wel moeilijk. 's Middags had ik eerst nog een afspraak in Bunnik en op weg daarheen kom ik door een natuurgebied. Snoeischaar meegenomen om een tak te scoren, werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat direct onder De Bilt in de richting van Bunnik een groot fruitbomengebied begint: een uitloper van de Betuwe. En fruitbomen groeien op kleigrond, sparren juist niet. Ik woon hier al 20 jaar, maar nog nooit is me opgevallen dat in dat stuk alleen maar loofbomen staan :blush: Na mijn afspraak een noordelijker route terug naar huis gereden en daar vond ik snel een fijne fijnspar die zo aardig was een takje te doneren. Verbluffend hoe verschillend de natuur kan zijn binnen slechts een paar kilometer afstand.

De Bastard naar 200oC gebracht en ondertussen de takken in de magnetron gedroogd. De takken, mosselen en citroen op een fijnmazig roostertje gelegd.

kmD6RTz.jpg


Het roostertje met een pizzaschuif op de Bastard gelegd en het deksel gesloten. Na een minuut of 6 gekeken en inderdaad waren de eerste mosselen geopend. I.p.v. met radler de mosselen met gewoon bier besprenkeld en nog een tijdje gewacht. Het recept heeft het over 2-4 minuten, bij mij duurde het veel langer voordat ik voldoende mosselen open zag staan (alle mosselen open haal je vrijwel nooit).

5O9xAPL.jpg


Het resultaat was wisselend. Allereerst de smaak: die was prima. De mosselen hadden een lichte dennensmaak. Zoiets als bij de Griekse wijn Retsina, maar dan veel subtieler. De gaarheid van de mosselen was echter enorm divers. Bijna de helft was mooi gegaard, ongeveer evenveel waren net aan gaar maar nog erg bleek, een enkeling was uitgedroogd, en een aantal wilde niet open. Ook de mooi gare exemplaren waren nog erg sappig. Een paar schelpen verbrokkelde al bijna als je er naar keek.

Het verschil in garing komt denk ik primair door de verschillende hoeveelheden water die de mosselen hebben vastgehouden. En ook de plek op het rooster zal invloed hebben gehad. Ik heb 1 kg mosselen gebruikt, maar het recept heeft het over iets meer schelpdieren op een 2x zo groot rooster. Waarschijnlijk resulteert dat in een enkele laag mosselen terwijl ik 2 a 3 lagen op elkaar had liggen.

Ik denk dat ik het nog eens ga proberen maar dan met een enkele laag mosselen, verspreid over het hele rooster. Word dus (waarschijnlijk) vervolgd...
 
Leuk verslag hoor Henk.
Soms mislukken dingen nu eenmaal, gewoon nogmaals proberen en vooral delen.
 
Ziet er lekker uit, zou je het de volgende keer ook opnieuw met een stukje spar doen, of zou je dat achterwege laten?
 
SilverFox zei:
Ziet er lekker uit, zou je het de volgende keer ook opnieuw met een stukje spar doen, of zou je dat achterwege laten?
De lichte spar smaak was prima: geeft net een andere smaak dan helemaal naturel en qua rook weet ik zo snel geen betere combinatie. Voor de zekerheid: ik had geen rookhout in de kolen: alleen een laagje takjes onder de mosselen.
 
Mooie run hoor,.
Ik heb ook wel eens mosselen op de bbq gemaakt, en ook hier zeer wisselende resultaten.
Smaakte wel erg goed, diegene die gelukt waren.

Als ik het nog eens zou doen, dan eerst koken tot ze open zijn, vervolgens meteen op de bbq voor de rooksmaak.
 
leuk verslag en je hebt even mogen genieten van de natuur!
Top probeersel en toch nog wat lekkere mosselen kunnen eten ook al waren niet alle mosselen perfect.
 
Leuk gedaan jammer dat ze niet allemaal op gingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan