BasBQ
Beef en Steak

Najaars BCC

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
De BCC heb ik al eens geprobeerd met een chicken sitter van de Action, maar die bleek lek te zijn waardoor het nogal een mislukking was. Een nieuwe poging was het nog niet van gekomen. Bij deze is dat opgelost. Kom maar op met die sticker!

Omdat de Bastard toch aanging meteen maar alles erop gedaan en er een echte herfstmaaltijd van gemaakt. Leverde meteen weer mooi wat leerpunten op  ;)

Ik heb getwijfeld of het bier wel of niet gekoeld moest zijn: koud bier duurt langer voordat het gaat stomen, maar minimaal het halve blikje moet je leegdrinken, weggooien is drankmisbruik en warm bier...  :-&
De ingenieur in mij sloeg aan het rekenen en besloot dat het niet echt uitmaakt of je 100 cc vocht van 15oC of van 4oC aan de kook brengt.

Als eerste ging de gerubde kip erop met een handje rooksnippers

EYD7qRv.jpg


Vervolgens een ovenschaal met rauwe aardappelschijfjes, 250 cc kookroom en geraspte kaas erover.
En ook een schaal met partjes flespompoen, ui en citroen, besprenkeld met olijfolie.

Een uur later was alles gaar

Ybv3APa.jpg


We hebben ervan gesmuld. Dit was zeker voor herhaling vatbaar.

Dan de leerpunten:
  • In de wintertijd is het vroeg donker.
Dit is nogal een open deur, maar die dag was 's ochtends de wintertijd ingegaan en ik had er niet bij stil gestaan dat het dus voor etenstijd al stikkens donker zou zijn in mijn tuin. Tussen de twee foto's zitten maar 5 kwartier. Het werkt best lastig met slechts 2 handen waarvan er eentje de zaklamp vasthoudt.
  • Met veel vocht in het eten krijg je de temperatuur niet hoog.
Met de kip en de ovenschalen in de Q wilde de temperatuur niet echt omhoog naar de 180oC uit de recepten. Dat probeerde op te lossen met wat meer lucht, maar met veel moeite kwam ik maar tot 170oC. Terwijl de vlammen tussen de platesetter uit kwamen!. Meteen toen alles gaar was en ik de luchttoevoer afkneep om nog wat spek warm te roken, vloog de temperatuur omhoog naar 220oC. Ik denk dat ik veel meer houtskool verstookt heb dan nodig was. Volgende keer probeer ik dat anders.
  • Glazen ovenschalen worden bruin.
Ben benieuwd of die kleur ooit nog wegtrekt. Gelukkig was vrouwlief hier laconiek onder.

[/list]
 
Is dat niet gewoon roet op je ovenschaal? Ik kon het er gewoon afwassen.

Ik weet niet of je de bbq goed op temperatuur hebt laten komen maar anders kan daar het probleem met de temperatuur zitten. Wanneer je de bbq goed vol laat moet al die massa opgewarmd worden als je BBQ dan zelf nog niet goed op temperatuur was krijg je hem niet makkelijk omhoog. Ook bij wat vochtiger weer merk ik dat het vaak wat langer duurt.

Iig gefeliciteerd met je sticker de maaltijd ziet er goed uit!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

 
Tom# zei:
Is dat niet gewoon roet op je ovenschaal? Ik kon het er gewoon afwassen.
Zou best roet kunnen zijn, maar het zit er echt ingetrokken. Hielp geen schuursponsje tegen
 
Ziet er lekker uit.
Leuk dat geexperimenteer met bier, altijd weer de vraag of je het bier wel of niet aan 't stomen krijgt en of je het dan ook in de kip terug proeft, daar zijn de menigen nogal over verdeeld :D
Maar leuk bezig geweest en een mooi plaatje, alvast gefeliciteerd met je sticker. ;).

P.s. als je veel in het donker gaat doen zijn er van die handige hoofdlampen dan heb je je handen vrij, ik heb deze veel gebruikt bij het  nacht vissen, reuze handig  ;)
 
Lekker bezig, gratz met je tokkie!
Volgende keer het biertje lekker in z'n geheel opdrinken. Voor de smaak doet het niets. (Die mythe is al een tijdje ontkracht ;) wel leuk voor het show element. )
Die bijgerechtjes erbij, helemaal mooi. Krijg spontaan trek!
 
Lekker! gefeliciteerd met je Tokkie :)
 
De eerste moet je gewoon met wat bier doen dat hoort erbij maar het ziet er verder prima uit.
En wat Hans zei een hoofdlamp is handig
Gefeliciteerd met je sticker
 
Ziet er goed uit! En nu als het goed is nog een Tokkie!!!  :D
 
lekker hoor. kippie altijd goed.
en wat hierboven al gezegd is: hoofdlampje is ideaal.
n in deze tijd van het jaar kost het inderdaad wat meer moeite om de q op temp te krijgen. kouder, vochtig. ff rekening mee houden

gefeliciteerd met je tokkie
 
Dat is een lekker chicky. Mooie kleur. Helemaal top. Dat moet gesmaakt hebben. De aardappel en pompoen zien er ook heerlijk uit. Die ga ik zeker eens maken.

Wat betreft de ovenschalen. Wij gebruiken hier vaak schaken van ikea. Zijn niet duur. En m'n vrouw heeft geaccepteerd dat ze onderhand allemaal een BBQ tintje hebben
Ook heb ik de RVS schalen van ikea. Deze zijn ook super voor de Q. En krijg ik dmv een staalwol spons steeds weer als nieuw.

Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Nou, je hebt 'm verdient hoor, gefeliciteerd met je tokkie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan