BasBQ
Beef en Steak

Wilde eendenborstfilet met bacon/spruit spiesen, appeltjes en knolselderij

 
 
 
 

BensBQ

Gemarineerd
Berichten
1.775
Op zoek naar een lekker recept voor eendenborstfilet kom je van alles tegen. De meeste recepten worden gemaakt met tamme eendenborstfilet maar mijn idee was om wilde eendenborstfilet te gaan gebruiken. Als eerste gingen we aan de slag met de knolselderij.

4E3l8SXmc1YRFCa5Uj5oONyR4kTV-oeUcJJ3Wdi7-BYD9eoYurWb1vScUwOjsEdHbfBSm6n26l8diNb4zm2jzYhXLlk3HQ2PBMYI8YVQuwAfpoH_REw0WBXG2B69SKpvNe27bYibOw=w876-h657-no


Nadat we de knol goed hadden schoongemaakt sneden we de boven- en onderkant eraf. De knol vervolgens op een paar laagjes alu folie, scheutje olijfolie erover en op de platte bovenzijde legden we wat rozemarijn, tijm, salie en een paar teentjes knoflook. Vervolgens de folie stevig dichtvouwen en onze knol op de kamado, indirect bij een temperatuur van 160-170?

FJCbuGKfS05qy9lk_tQx-Z_ImsjVhHRopL5VSE6BJHWBJR5UZWHy53oXTwWIAY6WfADOD2_nFOTYb4r7oC3BddZAqkNdCHKLgS2jrTJoDsjOujgnn1nlWN5tdIkM1T2JJuhKHDZsEA=w876-h657-no


Na een uur het pakketje eraf en na een half uurtje rusten zag onze knol er zo uit. Het rook in ieder geval geweldig. De knol was tot zover klaar en tijd om de eendenborstfilet?s te gaan bereiden.

BsqJxvZSGB85yWJ3jbXh9LO74xLXxvzJT2u06Z3ERAmAuOai2BSGuLGRQCRsr3K33wB82e_G80PB-OjCIxfEQhC5Nv8XhSUVTh1D2Sea4qXg2L7lUH5AS3761htyDK6cwvq6Wn_d9g=w876-h657-no


Overtollige vetjes en vliesjes verwijderd, het vet een beetje ingesneden en de filet?s ingewreven met wat olijfolie en verder een beetje gemalen zwarte peper en zeezout erop.

tXlCD8znaN54ZoehvJ0igGwnTU0lfAV8qtAzPjMWj0R5xMmvp15R9J8bMHjZzf9SjZtqtPnWsd5isBG2mvVazWLgI3_as8IxMjMwLmXDmjvNrRxYsoPU4eq-WSRWCJmpuvk9rNZ2cQ=w876-h657-no


De filetjes gingen we bereiden bij een temperatuur van zo?n 180?C. De vet kant naar beneden, direct boven het houtskool. Normaal als je tamme eendenborstfilet gebruikt, die een veel dikkere laag vet hebben, zal dit voor veel vlammen zorgen maar met de wilde filetjes valt dat erg mee.

Gsf6WGbX4-GHRTD81HJhwdiRv7TPXLByMhK8mseWii8v2xXAuxvTx4yl1L-CtIr0dcf9dFjlXZWLMsbVFOY7NPnQJAcPQriPLR18sPgeBjqbL8w9Hs4zdSv6qulo6denfCYiyngcRg=w876-h657-no


Na een paar minuten konden de filetjes naar de indirecte zone om rustig verder te grillen tot een kern van 55?C.

C_M9PuRPTIj2lM-JF7z5U-8BSUrAel_lc0ZerrizgusILv48luI8hSc8-Dd04ctanUWfINmi2Awoa20PP8zdkbsFNeZh0tVK7h1kT6ZOMy5kBYvaX0kGKv1JLQ5Qb_ZkWOWiRWgXmA=w876-h657-no


Bij het bereiken van de juiste kern kon ik de filetjes inpakken in wat folie.

PSATxa8M9T1Zd9IUdTl_4gxFk3dMV0pmxx8FA47A42WS7b0PQYo5RJe8z57OykwU55ErW7gWBZaUaKrP_eByZDYUadnrzWXbz_IWdtmrmna3-FjNkRr02RHjUyaVD7OTlA554_FOLg=w876-h657-no


Omdat ik nog meer wilde bereiden op de kamado gingen de ingepakte eendenborstfilet?s in de oven bij een temperatuur van 55?C. Op deze manier bleven ze warm en had ik net iets meer tijd voor mijn andere producten.

NrQEDOO1XLl2rYufHsA68QOe1yrhgynt7po9mqZZsrA7rJw6vc6OBawPiEYc_A0Hd2WPavAroa5vDdNwNqqUus9I1u24e7wXs_zTRUsGuSrURLMC_3AZm41PjQXB9szVQGK3vSW01A=w876-h657-no


Mijn gietijzeren pan had tijdens de bereiding van de filet?s in de kamado gestaan dus die was al warm, beetje boter erin, twee in plakjes gesneden elstar appels erbij, scheutje appelazijn en stroop. Op de directe zone ging de in plakken gesneden knolselderij.

6k5HXwLzH0UOC5GBMJI07FODIWeSqgsyOzNpbHjW2G7S5UvzEaDc0s_HshOhXOte2o-O_kVTuH1TkXCfW6fsCqrZCBzwFj4C3Rk0Y2JL8CxU1rqCNiFNaSN-2L4oJw6aRMNfk9LCQw=w876-h657-no


De knolselderij plakken draaien en wat bosui bij de appeltjes.

RxHu7pzJqparl4getffESAj5L0mgY0Wi-NXM8Gwq4BgAwtwiZtHKbosEa2r1JEBIUIRgczMP2cI-WNp6i7YiQ9s5XXTavikpWlWekVEKeF94t9k3FK3dqAFa8g5z4M7__zVPkF7JdQ=w876-h657-no


Na een paar minuten kon de knolselderij aan de kant, pannetje met mijn appeltjes boven de kooltjes en mijn bacon/spruit spiesjes boven de indirecte zone. De spruitjes had ik vijf minuten voorgekookt voordat ze op de spies konden.

qc_n2n9C5pacvioRUQveovNlidAIsK3Ghj6a7ls825OW8rk3GzJv2ToVAQR3-gpEj90B91r5vr8kVu_S9ta4t7c7d7VqWFvTkEQcO5yUVb47nE5QMUuiAidcbW6TruVoeoBY9xQkSw=w876-h657-no


En na een paar minuten begonnen de spiesjes al lekker te kleuren en werd het tijd om de eendenborstfilet?s er weer bij te halen.

LMkxj4zWE7i8AhoownVN_qMlaG6PKwmGklTVV1kfxP5sIboQF5Eauv59w3cTr1znky0Pa3munrjDGrknLQ0QCdMPdmTj59fFM-3fLp2Xe6t3oSJiAfYsSqwbuxXAQfXuvkVKEipGDQ=w876-h657-no


De filetjes even snijden en je ziet dat ze mooi gebleven zijn en konden we een plateautje erbij pakken voor de eind foto.

nSVNgZFY-EHeLuvyrte1fVZQPlSWjZJoVMskXafRCMAW6HNG9bJwRfkGg8nVSTcn7Ft5Bb-Y1fBHCpuIi5TK9tBCjgHFaT3KrxAGAtJ9ZsTzXi4aGeDzjjByVKv04BWFlA-cRGMDZQ=w876-h657-no


Wilde eendenborstfilet, met zoete appeltjes, bacon/spruit spiesen en gegrilde knolselderij. Leuk om te maken, erg lekker, de filetjes waren mals en sappig en wat voller van smaak dan de tamme. De bacon/spruit spiesen vond ik een goede combi, appeltjes heerlijk en een beetje zoet maar de knolselderij had wel wat zachter gemogen dus volgende keer gewoon wat langer.
 
Het ziet er fantastisch uit moet ik zeggen. Chapeau. Daar had ik graag bij aangeschoven!
 
Wat een verwennerij, heerlijk! :)
 
Ziet er weer lekker uit
 
Wow Ben, dit zijn geweldige plaatjes, wat een mooie kleuren ook, super gedaan!
 
wat een prachtig gerecht. alles van de q. lekker man.
 
Dat is weer een mooie presentatie Ben. Mooi verslag met lekkere plaatjes. Had graag een vorkje mee geprikt

Heb je de knol na het poffen in plakjes gesneden en daarna gegrild? Lijkt me namelijk lekker om ook eens te maken.
De eendenborst was die met vet en vel? Als ik de eenden slacht trek er de huid met veren direct af. Dan gaat ook vak het beetje vet er mee af. Miss maar eens een deugdelijk fileermes kopen en wat meer de tijd nemen.
 
Bram zei:
Dat is weer een mooie presentatie Ben. Mooi verslag met lekkere plaatjes. Had graag een vorkje mee geprikt

Heb je de knol na het poffen in plakjes gesneden en daarna gegrild? Lijkt me namelijk lekker om ook eens te maken.
De eendenborst was die met vet en vel? Als ik de eenden slacht trek er de huid met veren direct af. Dan gaat ook vak het beetje vet er mee af. Miss maar eens een deugdelijk fileermes kopen en wat meer de tijd nemen.

De knol idd na het poffen in plakken maar zoals ik al aan gaf mag wat mij betreft het poffen nog wel wat langer. De filet's waren zoals je ze ziet op de foto met een dun laagje vet, zal ff nog een foto hieronder zetten van een filetje.
 
BensBQ zei:
Bram zei:
Dat is weer een mooie presentatie Ben. Mooi verslag met lekkere plaatjes. Had graag een vorkje mee geprikt

Heb je de knol na het poffen in plakjes gesneden en daarna gegrild? Lijkt me namelijk lekker om ook eens te maken.
De eendenborst was die met vet en vel? Als ik de eenden slacht trek er de huid met veren direct af. Dan gaat ook vak het beetje vet er mee af. Miss maar eens een deugdelijk fileermes kopen en wat meer de tijd nemen.

De knol idd na het poffen in plakken maar zoals ik al aan gaf mag wat mij betreft het poffen nog wel wat langer. De filet's waren zoals je ze ziet op de foto met een dun laagje vet, zal ff nog een foto hieronder zetten van een filetje.

136b29983522a6647a3f8b63f8588e80.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er fantastisch smakelijk uit en de presentatie ziet er derhalve nog mooier uit. Wat maak je er een feestje van.  <:p
Succes met de foto wedstrijd.
 
BensBQ zei:

Bedankt voor de uitleg Ben.
Zo te zien zit er nog een dun laagje vel op de filets. ik ga er binnenkort eens een paar plukken. en dan de borsten netjes fileren.
 
Bram zei:
BensBQ zei:

Bedankt voor de uitleg Ben.
Zo te zien zit er nog een dun laagje vel op de filets. ik ga er binnenkort eens een paar plukken. en dan de borsten netjes fileren.

graag gedaan Bram, ik ben 30 jaar slager geweest maar geen poelier, dat is toch een ander vak ;) ik zag wel dat ze geplukt waren en heb ze verder een beetje bijgesneden, zoals op de foto waren ze bij binnenkomst :)
 
Prachtige kleuren pallet op het bord Ben. Zou ik zo bestellen in een restaurant
 
Mooi gemaakt Ben een compleet bordje en lekkere dingen erop
 
Terug
Bovenaan Onderaan