BasBQ
Beef en Steak

Maiden run bastard

 
 

niels.mansveld

Sprokkelaar
Berichten
37
Vrijdag (eindelijke) een bastard gekocht. Dus die moest dit weekend even aan. Had niet zo heel veel tijd, dus heb het gehouden bij twee ribeyes. Nou ze waren lekker. Had de Q misschien nog ietsje hoger op moeten stoken voor het afgrillen. Maar was zeker niet ontevreden.

6dabb34d098ba836703255779b687181.jpg


40de0c4aaf665264bd104296be853d82.jpg
voor de kids een worstje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Snel vies maken inderdaad ;)
(Lekbakje op de platesetter nog, en gaan!)
 
SilverFox zei:
Snel vies maken inderdaad ;)
(Lekbakje op de platesetter nog, en gaan!)


Ja is dat lekbakje echt aan te raden? Ik vroeg ernaar bij harlem bbq waar ik hem kocht en daar was het antwoord, hij wordt toch wel zwart.
Nog andere tips qua accessoires? 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gefeliciteerd met je aankoop, en alvast met smaak voor al je toekomstige gerechten.

Ik heb tot nu toe mijn platesetters gewoon in de alu folie gewikkeld, houdt het toch een beetje schoner.
 
nielsmans zei:
SilverFox zei:
Snel vies maken inderdaad ;)
(Lekbakje op de platesetter nog, en gaan!)


Ja is dat lekbakje echt aan te raden? Ik vroeg ernaar bij harlem bbq waar ik hem kocht en daar was het antwoord, hij wordt toch wel zwart.
Nog andere tips qua accessoires? 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Bij indirect altijd een lek bakje onder je vlees ander wordt de plaat die er onder zit wel heel er vet en dat gaat toch wel
erg stinken op den duur denk ik  :-?
 
Kijk, altijd goed om met een Ribeye te beginnen en lekker worstje erbij.
Zelf had ik eerst ook geen lekbak maar ik vind het zelf ook wel prettig aangezien er een grote hoeveel vet uit het vlees kan druppen en het wel erg smerig wordt.
Ontbranding daarvan zelf nog niet meegemaakt.
 
Destijds heb ik een rvs dienblad gehaald bij de Sligro en die gebruik ik als lekbakje. Kostte iets van een tientje ofzo.
Een andere accesoire is uiteraard een thermometer (bijv een ikea fantast, kan zowel voor het vlees als voor de temperatuur van het rooster, of je haalt er voor beide eentje).
Als je toch bij de ikea loopt, dan is een ribrekje daar ook te halen (dekselhouder genaamd "variera"), wel even de kunstof dopjes eraf halen.
Setje lashandschoenen van de bouwmarkt (om de hete onderdelen te verplaatsen; platesetter, rooster, etc).
 
Voor de Primo gebruik ik ovale aluminium serveerschalen als lekschaal/bak (gebruikte ik voorheen voor de weber 57 trouwens ook)
43 cm lang, bij de Action 2 stuks voor 0,99 euro.
Na meerdere malen gebruik en/of als ze te vet/goor worden gewoon weggooien en een nieuwe plaatsen.
Heb ook ooit met RVS schalen gewerkt maar het schoonmaken ervan (aangekoekt vet schrobben) vind ik een drama.
Geen lekschaal/bak gebruiken vind ik net zoals anderen hierboven geen optie, op een gegeven moment wordt de platesetter heet genoeg om het vet wat erop ligt of erin getrokken is te laten verbranden en dat stinkt behoorlijk, die nare lucht ervan komt ook op je eten te zitten.

 
Dank voor de tips. Ik ga eens even op zoek naar een oplossing als lekbakje. Had even snel op Google gekeken er zijn ook ronde aluminium bakjes maar dat was gelijk 300 stuks is ook wat overdreven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
mcjas zei:
Gefeliciteerd met je aankoop, en alvast met smaak voor al je toekomstige gerechten.

Ik heb tot nu toe mijn platesetters gewoon in de alu folie gewikkeld, houdt het toch een beetje schoner.

Gebruikte eerst lekbakjes. Nu alu folie over de bovenkant. Alleen bij lange sessies 321 ribs etc bakjes. Nog niks aan de hand.
 
Altijd leuk een nieuwe Q vies maken. Lekker veel aan steken en de BBQ goed leren kennen/beheersen.

Ik gebruik ook altijd een lekbak. Wat Ewald al zij. Als het vet en vuil gaat verbranden is dat niet fris. Ook schoonbranden ben ik geen fan van. Is niet leuk voor de buurtjes :)
 
Lekker bezig!

Qua lekbakjes zweer ik tegenwoordig bij de ikea braadsleetjes. Ja die worden ook vies, maar ik zet er meestal een laagje (warm) water in, dan koekt het niet aan. Rondje in de vaatwasser na afloop en het is weer als nieuw.
 
Ook hier de lekbakjes van Ikea die zijn voor heel veel dingen inzet baar en omdat ik ze tevens gebuik als vocht/temp regelaars bij L&S  met een laagje water er in valt het schoon maken reuze mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan