BasBQ
Beef en Steak

Worst: Worst in Progress : Frankfurters

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
De eerste BBQ sessie van het nieuwe jaar: Frankfurters naar het recept van Rytek Kutas

Zeer fijn gedraaid (2mm plaat) mager rund en varkens vlees (60/40).
SmokedFrankfurters-1.jpg


Mengsel van zout, kruiden en melkpoeder :-/ erbij en goed kneden maar.
SmokedFrankfurters-2.jpg


Daarna gaat het mengsel samen met ijswater in de keukenmachine om tot emulsie gedraaid te worden. Deze emulsie ziet er dan uit alsof het zojuist door de kat gerecycled is. :-&  Als dat maar goed komt. :-O Het is zaak om alles goed koud te houden anders gaat de emulsie schiften.
SmokedFrankfurters-3.jpg


Vervolgens wordt het mengsel in een schapensnaar gestopt, en tot worstjes van zo'n 18cm gedraaid. Klaar om gerookt te worden.
SmokedFrankfurters-4.jpg


Na anderhalf uur roken op 75C met flink wat beuken snippers zien ze er dan zo uit.
SmokedFrankfurters-5.jpg


Glaasje gl?hwein erbij en je voelt je zo een echte Frankfurter ;)
SmokedFrankfurters-6.jpg



Maar wat vonden we er van?
De geur, smaak en structuur waren prima, daar hoeft niets meer aan veranderd te worden, maar ik vond de worstjes veel te droog, er moet dus nog wel wat aan het recept gesleuteld worden. Misschien moet er meer vocht in de emulsie of misschien is er een verschil tussen mager vlees in de USA en mager vlees hier in Nederland.
 
het zijn wel hele mooie worsten geworden
 
Nou ken ik frankfurters alleen van potjes en blikjes, als een forse knakworst...

Dan ziet dit er toch HEEL veel beter uit!
Doe maar een potje dus ;)
 
Nosmo zei:
De geur, smaak en structuur waren prima, daar hoeft niets meer aan veranderd te worden, maar ik vond de worstjes veel te droog, er moet dus nog wel wat aan het recept gesleuteld worden. Misschien moet er meer vocht in de emulsie of misschien is er een verschil tussen mager vlees in de USA en mager vlees hier in Nederland.

Zien er ieder geval prima uit. Een beetje extra vet lijkt me sowieso een goede optie :D.
 
Mijn kinderen lusten dit dus niet, die zijn niet gewend dat een knakworst ook echt knak zegt. Ze hebben liever die geverfde prut worstjes van Unox die alleen maar zout smaken :-&

Ze zijn waarschijnlijk voor de rest van hun leven verpest :(
 
uipko zei:
Nosmo zei:
De geur, smaak en structuur waren prima, daar hoeft niets meer aan veranderd te worden, maar ik vond de worstjes veel te droog, er moet dus nog wel wat aan het recept gesleuteld worden. Misschien moet er meer vocht in de emulsie of misschien is er een verschil tussen mager vlees in de USA en mager vlees hier in Nederland.

Zien er ieder geval prima uit. Een beetje extra vet lijkt me sowieso een goede optie :D.

Er zit echt maar heel weinig vet in, terwijl worst normaal gesproken een behoorlijk vet gehalte heeft. Het vlees gehalte is in ieder geval wel hoog :D
 
Dit ziet er erg lekker uit! Zelfs op de foto's lijken ze "knakkig" Piet.
Schuif maar door zo'n setje  :)
 
Heb je in de VS weleens Polish gegeten Piet?? Die zijn iets dikker en hebben meer knoflook, errug lekker!!!
 
Ze zien er prachtig uit , jammer dat ze zo droog waren ik denk dat er dan meer vet in moet .
 
Ze zien er prachtig uit Piet. Ik vind dat je optisch mooie progressie maakt. Als je deze vergelijkt met zijn blikken concurent war zijn dan smaaktechnisch de verschillen, het zout zoals je al tussen neus en lippen opmerkte?

Of is er meer? En heb je al ideeen wat te veranderen?
 
Nosmo zei:
Maar wat vonden we er van?
De geur, smaak en structuur waren prima, daar hoeft niets meer aan veranderd te worden, maar ik vond de worstjes veel te droog, er moet dus nog wel wat aan het recept gesleuteld worden. Misschien moet er meer vocht in de emulsie of misschien is er een verschil tussen mager vlees in de USA en mager vlees hier in Nederland.

Bacon!
 
structor zei:
Ze zien er prachtig uit Piet. Ik vind dat je optisch mooie progressie maakt. Als je deze vergelijkt met zijn blikken concurent war zijn dan smaaktechnisch de verschillen, het zout zoals je al tussen neus en lippen opmerkte?

Of is er meer? En heb je al ideeen wat te veranderen?

De commerci?le variant is slap qua structuur en de smaak is voornamelijk zout. Deze zijn veel steviger, wat minder zout en je proeft de rook en kruiden duidelijk terug. De volgende batch gaat met spek gemaakt worden in plaats van mager varkensvlees, kijken wat het verschil is.

Ik had ook problemen om de temperatuur van de Primo laag genoeg te houden, volgende keer gaat er daarom minder houtskool in of ik gebruik een handje briketten.

 
Jammer van het wat droge resultaat,  maar het ziet er desondanks wel totaal kickass uit!
Dit nodigt weer sterk uit tot navolging :D
 
Wauw, wat een geweldig lekkere Frankfurters lijken mij dat Piet.  B-)
Bedankt voor de inspiratie

Mac
 
Nou Piet, jou maken ze sowieso niet veel meer wijs over worst maken ! Ziet er idd wel allemaal goed uit. Komt vast wel goed met run 2 hiervan  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan