BasBQ
Beef en Steak

Aromabakje

Sunny-side-up

Tondelzoeker
Berichten
7
Hallo allemaal,

Bij het indirect bereiden van gerechten op de BBQ maak ik gebruik van een bakje tussen de kolen.
Ik noem het voor het gemak het "aromabakje". (wellicht is er een offici?le naam voor die ik niet weet).
Het is me bekend dat je hierin wat bier of wijn in kan doen samen met wat kruiden, uien, knoflook etc.
Zijn er hier ook recepten van te vinden? Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met bepaalde combinaties?
Of juist zaken die je absoluut niet moet doen? Wat voor bier gebruik je? of wat voor wijn? rode, witte, zoete, droge etc...
Alle do's & don'ts, tips & tricks zijn welkom..

Met gegrilde groeten,

Sunny.
 
Ik gooi er de laatste tijd - als ik al een bakje gebruik- gewoon water in. Ik heb persoonlijk niet echt het idee dat de samenstelling van het vocht/kruiden een grote invloed heeft op mijn vlees. Waar het naar mijn idee goed tegen helpt is uitdroging van je vlees.

Kleine toelichting, ik heb ooit de proef op de som genomen met een BCC, 1 kip op pils, 1 kip op guinness & 1 kip op water. Ik heb het verschil niet kunnen ontdekken en mijn gasten ook niet.

Side-note. Een bakje gevuld met appelsap en wat groente/kruiden geeft wel een lekkere geur  :p
 
kapteyn zei:
Ik gooi er de laatste tijd - als ik al een bakje gebruik- gewoon water in. Ik heb persoonlijk niet echt het idee dat de samenstelling van het vocht/kruiden een grote invloed heeft op mijn vlees. Waar het naar mijn idee goed tegen helpt is uitdroging van je vlees.

Kleine toelichting, ik heb ooit de proef op de som genomen met een BCC, 1 kip op pils, 1 kip op guinness & 1 kip op water. Ik heb het verschil niet kunnen ontdekken en mijn gasten ook niet.

Side-note. Een bakje gevuld met appelsap en wat groente/kruiden geeft wel een lekkere geur  :p


Bij een bcc heb ik de zelfde ervaring en ook als ik wat lekkers in de water/opvangbak doe proef ik dit niet terug in het vlees (ruikt idd wel lekker) maar bij het bakje direct in kolen, 'k zou het niet weten het gaat wel direct stomen natuurlijk maar ik vermoed niet dat het vlees dit op gaat nemen, misschien eens proberen ;)
 
Je vlees is vooral bezig vocht naar buiten te duwen ;)
 
Bij de workshop die ik heb gevolgd hebben we ermee gewerkt,
wat inderdaad opviel was dat het erg lekker rook.
Zodra je de klep open deed kwam er een lekker geurige stoom naar buiten.
Ik denk het zelfde effect als roken, de rooksmaak trekt ook in het vlees toch?
Of werkt dit volgens een ander principe?

Sunny.
 
Hans zei:
SilverFox zei:
Je vlees is vooral bezig vocht naar buiten te duwen ;)

Silver Fox  +1  :-?

+1

Sunny-side-up zei:
Bij de workshop die ik heb gevolgd hebben we ermee gewerkt,
wat inderdaad opviel was dat het erg lekker rook.
Zodra je de klep open deed kwam er een lekker geurige stoom naar buiten.
Ik denk het zelfde effect als roken, de rooksmaak trekt ook in het vlees toch?
Of werkt dit volgens een ander principe?

Sunny.


Waterdamp/stoom gedraagt zich anders dan rook.

Zoals hans ook al aangaf over BCC

Drink het bier, drink de wijn, drink het fruitsap, doe de rub op het vlees.
Als je vocht wilt gebruiken in bijvoorbeeld je druipschaal gebruik gewoon heet water.
Veel van de verbindingen in de andere vloeistoffen zullen niet verdampen en zelfs als ze dat doen, hebben ze gewoon geen invloed op de smaak. Je kunt ze misschien ruiken, maar het aantal smaakstofmoleculen in bier, wijn of sap is zo klein dat ze, zelfs als ze op het oppervlak worden afgezet, zo dun zijn uitgespreid dat je ze nooit zou proeven. De smaken van de kruidenrub die je op het vlees smeert, de rook en de saus die je kiest, zijn veel sterker en maskeren alle moleculen met appelsap of wat dan ook.




 
[/quote]


Waterdamp/stoom gedraagt zich anders dan rook.

Zoals hans ook al aangaf over BCC

Drink het bier, drink de wijn, drink het fruitsap, doe de rub op het vlees.
Als je vocht wilt gebruiken in bijvoorbeeld je druipschaal gebruik gewoon heet water.
Veel van de verbindingen in de andere vloeistoffen zullen niet verdampen en zelfs als ze dat doen, hebben ze gewoon geen invloed op de smaak. Je kunt ze misschien ruiken, maar het aantal smaakstofmoleculen in bier, wijn of sap is zo klein dat ze, zelfs als ze op het oppervlak worden afgezet, zo dun zijn uitgespreid dat je ze nooit zou proeven. De smaken van de kruidenrub die je op het vlees smeert, de rook en de saus die je kiest, zijn veel sterker en maskeren alle moleculen met appelsap of wat dan ook.
[/quote]

Helder verhaal.
Bedankt voor de tip, scheelt ook weer een paar eurotjes.

Sunny
 
Waar ik in het verlengde van jouw vraag wel benieuwd naar ben is de invloed van het gebruik van een plantenspuit. Dit zie ik nog wel eens voorbij komen maar aangezien het 'aromabakje' geen invloed heeft zal het sprayen van het vlees dat toch ook niet hebben?
 
Sprayen met een vloeistof (appelsap bv.) helpt wel voor de smaak. Het vocht verdwijnt (water) maar de smaakstoffen blijven achter op het vlees. Dus das wel een verschilletje. :blush:
 
Het is leuk voor het verhaal maar voor de rest is het alleen goed om temperatuur 'spikes' te voorkomen en lekvocht op te vangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan