BasBQ
Beef en Steak

Slijphulp

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hallo Q-ers.

Omdat ik steeds problemen heb met de juiste slijphoek van m'n messen  constant op 20 graden te houden (zo wel met slijpstaaf of wetsteen) en daardoor de messen niet echt scherp krijg heb ik nog eens gekeken wat mij daarbij kan helpen.
Er zijn heel wat goede slijp setjes te koop maar ik vind ze toch wat aan de prijzige kant en niet altijd wat ik precies zoek.
Dus ben ik zelf maar wat aan het knutselen gegaan.
Een slijpstaaf had ik al dus even zoeken om die in de juiste hoek te plaatsen en te houden.
Dit is wat ik bedacht heb.  (een beetje afgekeken van het Spyderco systeem)

aYUrVEll.jpg



Door het mes verticaal van boven naar beneden te bewegen, alsof je een plak koek snijd, over de gehele lengte van het mes en dat herhaald met omgedraaid plankje krijg je mooie scherpe snijkant aan je mes.
Werkt voor mij prima  :)

Grts,  Hans.
 
Slim bedacht

Echter zal dit niet voldoende zijn omdat je met een aanzetstaal geen snedes kan herprofileren.
Het enige wat een aanzetstaal doet is de braam die door gebruik ontstaat verwijderen.

Ik zou toch een keer geld investeren in een goed slijpsysteem. Zoals een DMT Aligner of een Edge Pro.
Het systeem van Spyderco zal uiteindelijk ook niet voldoende zijn
 
Woodpecker zei:
Slim bedacht

Echter zal dit niet voldoende zijn omdat je met een aanzetstaal geen snedes kan herprofileren.
Het enige wat een aanzetstaal doet is de braam die door gebruik ontstaat verwijderen.

Ik zou toch een keer geld investeren in een goed slijpsysteem. Zoals een DMT Aligner of een Edge Pro.
Het systeem van Spyderco zal uiteindelijk ook niet voldoende zijn


In m'n topic schreef ik niet dat ik een aanzetstaal gebruikte maar een slijpstaaf. :-?
Maar toch bedankt voor je advies. ;)
 
Nog een aanvulling: de meeste keukenmessen hebben een andere slijphoek dan 20 graden. Bij gaat dat tussen de 15 en 17 graden.
 
Lowietje72 zei:
Nog een aanvulling: de meeste keukenmessen hebben een andere slijphoek dan 20 graden. Bij gaat dat tussen de 15 en 17 graden.

Da's mogelijk maar de messen die ik in de keuken gebruik zijn messen geslepen op de Europese manier met een slijphoek van 20 graden en daar ben ik zeer tevreden over.

T.a. Japanse messen worden heel vaak scherper geslepen b.v. 15 graden dat snijd heel prettig maar meestal wordt een scherp geslepen mes eerder bot, hangt natuurlijk ook wel van de kwaliteit af.
 
Woodpecker zei:
Slim bedacht

Echter zal dit niet voldoende zijn omdat je met een aanzetstaal geen snedes kan herprofileren.
Het enige wat een aanzetstaal doet is de braam die door gebruik ontstaat verwijderen.

Ik zou toch een keer geld investeren in een goed slijpsysteem. Zoals een DMT Aligner of een Edge Pro.
Het systeem van Spyderco zal uiteindelijk ook niet voldoende zijn
Een  Edge pro incl steentjes zijn voordelig te verkrijgen alie express.
Naar mijn idee is de edge pro systemen als hoogste scorende bij de hobby slijper.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan