BasBQ
Beef en Steak

Ook aan de droogkast

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
854
Nu mijn eerste droog projectje op zolder hangt (na verhuisd te zijn vanaf de garage) en me wat te hebben ingelezen in het drogen ook maar eens besloten om een droogkast te bouwen zodat het allemaal wat gecontroleerd kan gebeuren.

In dit draadje wil ik de bouw vastleggen en zeer waarschijnlijk wat vragen posten aan de al ervaren vaklui op dit forum :).

Eerst maar eens een aantal spullen besteld op Ebay:
1) Luchtvochtigheidsregeling (2x), eentje voor het aansturen van de luchtbevochtiger (4) bij een te lage luchtvochtigheid en eentje voor het aansturen van een infrarood lamp (5) bij een te hoge luchtvochtigheid.
2) Temperatuurregeling, deze heeft twee relais, bij te hoge temperatuur schakelt hij de koelkast, bij een te lage temperatuur schakelt hij de tweede infrarood lamp.
3) Timer, een timer voor het schakelen van de ventilator (een 120mm ventilator had ik nog liggen vanuit een PC)
4) Luchtbevochtiger, die moet zorgen voor de vochtige lucht.
5) infrarood lampjes (2x), lampjes voor de warmte.
6) transformator 220-12V, een transformator omdat de timer op 220 schakelt en mijn geplande ventilator op 12V werkt, heb geen timer op 12V gekozen omdat ik zo nog kan wisselen van componenten.
7) Fan roosters (2x), 120mm ventilator roosters met stoffilter, een voor op de fan zelf (lucht uit) en een voor op een andere plaats (lucht in)

Afgelopen week mijn eerste onderdelen binnen gekregen de temperatuurregeling (2) en de infraroodlampen (5), en zondag via marktplaats een koelkast op de kop getikt hier in de buurt.

De koelkast:

ZhyrfgN.jpg


Omdat we al wat onderdelen binnen hadden alvast de schakeling voor het temperatuur gedeelte getest, en eureka hij schakeld zowel voor koelen als voor verwarmen  :D

JLDRuSS.jpg


Ik heb de koelkast even laten draaien met de deur open om te kijken waar de verdamper zit, die zit na alle verwachting in de achterzijde. naar de rechterzijde zie ik de kabel van de thermostaat en het lampje lopen. in de linkerzijde kan ik niets ontdekken tot nu toe dus dat lijkt me uitstekend voor de ventilator.

Dit is het plan wat ik heb:

uYZAhsl.jpg


Ik wil aan de bovenzijde een kleine bak van hout/metaal maken waarin ik de elektra weg kan werken. In de voorzijde kan dan de timer en de RH + Temperatuur untis zodat die goed af te lezen en in te stellen zijn. Aan de achterzijde plaats ik een inbouw WCD voor de stekker van de koelkast zelf.
Ik zal 2 gaten door het dak moeten boren voor de sensoren naar binnen te brengen (komen op hoogte van het vlees), en wellicht een voor de kabel van de ventilator.
Verder moet er een groot gat (lucht uit) voor de ventilator opening in de linkerzijde komen en een voor het rooster (lucht in) in de deur.
Ook moet er in de verhoging aan de achterzijde (uitsparing voor de compressor) een WCD komen (opbouw of inbouw) voor de luchtbevochtiger) en twee gaten voor de 220 aansluiting van de lampen.
Bedoeling is om de kast zo "clean" mogelijk te houden, wil de kabels zoveel mogelijk aan de achterzijde hebben lopen en niet aan de buitenzijden.

Dit is het voor zover, binnenkort meer....
Als jullie al tips hebben of fouten zien in mijn plan van aanpak, ik hoor het graag.





 
gaaf Gijs, succes er mee
 
Succes!
 
Succes! Ik ga dit volgen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik deze topic volgen. Leuk DIY


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Succes ! Ga dit ff volgen, zie dat je een mooie hoge koelkast hebt gevonden.. tafelmodel heb je al gauw vol hangen kom ik nu een beetje achter..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En omdat we toch moeten wachten op onderdelen maar alvast een elektrisch schema gemaakt, zoals een echte vakman in PowerPoint  :D :D

FtDmKK5.jpg


Nu nog ergens Din rail en klemmen vandaan weten te halen..


edit:
op verzoek een LINK naar het bestand van het schema.
 
Dat maakt het erg duidelijk, top ! Zou je deze file willen delen?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Als je de 12V alleen gebruikt om de fan te laten draaien is het misschien goedkoper/eenvoudiger om een 220V fan te nemen.
 
Nosmo zei:
Als je de 12V alleen gebruikt om de fan te laten draaien is het misschien goedkoper/eenvoudiger om een 220V fan te nemen.

Of een oude telefoonlader van 5V, draait de fan ook niet te hard
 
Frank1785 zei:
Nosmo zei:
Als je de 12V alleen gebruikt om de fan te laten draaien is het misschien goedkoper/eenvoudiger om een 220V fan te nemen.

Of een oude telefoonlader van 5V, draait de fan ook niet te hard

Ben ik beide overwogen.
- 220V fan was duurder dan de 220-12V transformator (fan had ik toch nog liggen)
- Telefoonlader vond ik niet zo sjiek  :D :D maar kan idd ook.
 
Netjes hoor.

Gaat je echt een hoop plezier geven zo'n droogkast.

En wat betreft de bouw er zijn hulplijnen genoeg.
 
Laat je de originele koelkast thermostaat zitten? Je zou ook de 2 draden van deze thermostaat via het koel-contact van de regelaar kunnen laten lopen.
 
Ceriel zei:
Laat je de originele koelkast thermostaat zitten? Je zou ook de 2 draden van deze thermostaat via het koel-contact van de regelaar kunnen laten lopen.

Laat de originele denk ik gewoon zitten, zie geen voordeel in het schakelen op die contacten.
 
vogels zei:
edit:
op verzoek een LINK naar het bestand van het schema.

vandaag het schema nog geupdate en (zover al ik kan vinden) de elektrische gegevens toegevoegd.
zijn er nog elektrotechnische die onmogelijkheden zien in het schema  :D :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan