BasBQ
Beef en Steak

Mooi vet

 
 
 

marcus

Kooltjesharker
Berichten
142
In het kader van het thema carnaval deze maand zijn we op zoek gegaan naar vet.
De gedachtegang is volgens mij ongeveer geweest: Carnaval & vet > Brazili? > kleuren > Picanha & salsa.

En uiteindelijk hebben we er wat gezond vet bij gedaan, niet voor de opdracht maar voor de gasten en omdat het lekker is.
Lekker bestrooid met peprub en dan naast het vuur. Ik moet nog eens goed kijken hoe ik zo'n zalm nou optimaal ophang. Hij hangt een paar graden naar achter en daardoor duurt het lekker lang en pakt hij goed de rooksmaak. Echter is de onderkant veel eerder gaar dan boven dus moet ik hem uiteindelijk alsnog voorover hangen om de bovenkant goed te krijgen. Hierdoor is de onderkant iets te ver.

540.jpg


Voor erbij hebben we een salsa gemaakt van tomaat, rode ui, mozzarella, gegrilde mais, avocado, zout en peper.

540.jpg


Ik heb al meerdere malen zo'n mooie Picanha spies gezien en dat leek me leuk om te proberen. Zout erop en gemakshalve heb ik hem eerst van een grillmark voorzien en daarna rustig indirect gelegd. Dit gaat wel veel sneller dan ik had geanticipeerd dus even rekening houden volgende keer.

540.jpg


We hebben hem afgemaakt met wat zwarte peper en ondanks dat we de picanha hebben moeten rekken viel de garing niet tegen.

540.jpg


Lekker zeg!
 
[quote author=Marcus]

En uiteindelijk hebben we er wat gezond vet bij gedaan, niet voor de opdracht maar voor de gasten en omdat het lekker is.
Lekker bestrooid met peprub en dan naast het vuur. Ik moet nog eens goed kijken hoe ik zo'n zalm nou optimaal ophang. Hij hangt een paar graden naar achter en daardoor duurt het lekker lang en pakt hij goed de rooksmaak. Echter is de onderkant veel eerder gaar dan boven dus moet ik hem uiteindelijk alsnog voorover hangen om de bovenkant goed te krijgen. Hierdoor is de onderkant iets te ver.

540.jpg




[/quote]

Ziet er goed uit allemaal.

Een aantal jaar geleden maakte ik, tijdens de weekendjes van de studentenvereniging (vroeger die goede oude tijd), regelmatig op deze manier een zalmzijde klaar.
Destijds met houtjes op een plank gespiesd en dan een kwartslag gedraaid (dus niet zoals nu recht omhoog). Voordeel is dat je zijde gelijkmatiger gaard.
Lekker bestrooid met enkel peper en grof zout een stukje van het kampvuur.
 
Lekker, succes bij de wedstrijd. ;)
 
Ziet er lekker uit.
 
Barbeknoei zei:
Een aantal jaar geleden maakte ik, tijdens de weekendjes van de studentenvereniging (vroeger die goede oude tijd), regelmatig op deze manier een zalmzijde klaar.
Destijds met houtjes op een plank gespiesd en dan een kwartslag gedraaid (dus niet zoals nu recht omhoog). Voordeel is dat je zijde gelijkmatiger gaard.
Lekker bestrooid met enkel peper en grof zout een stukje van het kampvuur.
Dat is wel een idee. Nu heb ik het laatst ook met 2 zijden gedaan en dan wordt het wat krap. Het leek me dat, omdat de bovenkant smaller en dunner is, het wel gelijkmatig zou gaan maar dat valt wat tegen. Bij onze forumsponsor heb ik ze ook rechtop zien staan en dat ging prima. Weet je wat? Ik probeer het gewoon nog een paar keer  :D
 
Wat een heerlijke plaatjes Marcus, goed gedaan hoor!

Carnaval, Felle kleuren, Brazili?... waarom denk ik dan aan blote billetjes?
 
Ziet er heerlijk uit Marcus.
mooie plaatjes
 
prachtige gerechten allemaal.
heerlijk
 
Sander72 zei:
Wat een heerlijke plaatjes Marcus, goed gedaan hoor!

Carnaval, Felle kleuren, Brazili?... waarom denk ik dan aan blote billetjes?

van die zongebruinde.......
 
Dat denk je toch bij het minst geringste al?
 
Lekker vettig hoor. Zijn nog eens lekkere plaatjes. Mooi gedaan. Dat zou ik zomaar als bodem kunnen gebruiken.
Vanavond ga ik weer even de lippen nat maken. Gewoon even halfuurtje bij de kameraden kijken weet je wel
 
Ja ja we kenne dat ;) week afsluiten.
 
Gewoon even een half uurtje.....
=))

Da kan nie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan