BasBQ
Beef en Steak

Black Ranch Quebracho vs Marabu

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
Wat een verschil in houtskool heeft Black Ranch, al eerder heb ik mijn mening gegeven over de Black Ranch Quebracho (Argentina) die vind ik, en anderen ook, enorm stinken naar petroleum/teer die gebruik ik in principe niet want ook mijn vlees gaat er naar smaken.

Nu ben ik begonnen met Black Ranch Marabu (Kuba)............Wat een verschil met de Argentina, ja de Marabu rookt in het begin wel iets maar in tegenstelling
tot de Argentina (maar ook in tegenstelling tot een aantal zachtere houtskoolsoorten) ruikt de rook van de Marabu in zijn geheel niet onprettig, ik kan het het beste omschrijven als een fijne kruidige houtgeur.
Als dit dus op mijn vlees komt be?nvloed dat niet nadelig de smaak van het vlees.
Doordat het, net als de Argentina, een knoertharde houtskool is duurt het aansteken wel wat langer dan bij de zachtere Fire Up of Dammers.
Maar voor dat iets langer wachten krijg je wel een enorm stabiel en makkelijk te regelen Barbeque temperatuur voor terug, zonder nare geurtjes
Grillen of indirect is met de Marubu zeer prettig, ook is de houtskool zeer vergefelijk bij het openen en sluiten van de Barbeque, de temperatuur schiet niet snel omhoog, wat met de zachtere houtskolen wel gebeurt.
Daar komt nog bij dat de Marabu zeer zuinig is in gebruik.
De sortering is redelijk goed, niet te veel te grote of te kleine brokken.
Kortom een prima allrounder die ik vanaf nu als mijn standaard houtskool ga gebruiken.
 
Dank voor leuk testbericht.
Ik gebruik altijd Dammers, maar goed om te weten dat deze houtskool de moeite waard is.
 
BensBQ zei:
thanks, Argentina is ook niet echt mijn favoriet :(

Ga de Marabu proberen Ben, er gaat een hele nieuwe wereld voor je open in vergelijking tot de Argentina
 
Prima houtskool toch :D
 
noskos zei:
Prima houtskool toch :D
Dennis, je hebt niks teveel gezegd in de recensie op je blog.
 
Mijn allereerste sessie op een gloednieuwe Primo vond ik geen succes ermee.
Maar na wat probeersels met andere brandstoffen, is dit nu mijn standaard brandstof.  Ik kan mij ook helemaal vinden in de conclusie van Ewald.
Directie hier is niet wild van rooksmaak en de Kuba geeft daarvoor net voldoende rooksmaak af.
De wat langere aansteektijd neem ik wel voor lief, heb meestal geen haast.
 
BensBQ zei:
Ewald zei:
noskos zei:
Prima houtskool toch :D
Dennis, je hebt niks teveel gezegd in de recensie op je blog.

ik vroeg tijdje terug de ervaring met Argentina, terug brengen of proberen, vond de antwoorden een beetje jammer, ik ben blij dat je dit wel serieus aanpakt :)

Ben, wat bedoel je hiermee?
Ik neem aan dat je het zo bedoelt: "ik ben blij dat jij dit wel serieus aanpakt" ;) :D

 
knoeier66 zei:
Mijn allereerste sessie op een gloednieuwe Primo vond ik geen succes ermee.
Maar na wat probeersels met andere brandstoffen, is dit nu mijn standaard brandstof.  Ik kan mij ook helemaal vinden in de conclusie van Ewald.
Directie hier is niet wild van rooksmaak en de Kuba geeft daarvoor net voldoende rooksmaak af.
De wat langere aansteektijd neem ik wel voor lief, heb meestal geen haast.

Het doel van houtskool is niet om rooksmaak af te geven, daar heb je rookhout voor.
Houtskool moet zo neutraal mogelijk zijn, ik wil zelf bepalen of ik wel of geen rooksmaak wil en hoeveel en dat doe je met rookhout. ;)
 
Ewald zei:
BensBQ zei:
Ewald zei:
noskos zei:
Prima houtskool toch :D
Dennis, je hebt niks teveel gezegd in de recensie op je blog.

ik vroeg tijdje terug de ervaring met Argentina, terug brengen of proberen, vond de antwoorden een beetje jammer, ik ben blij dat je dit wel serieus aanpakt :)

Ben, wat bedoel je hiermee?
Ik neem aan dat je het zo bedoelt: "ik ben blij dat jij dit wel serieus aanpakt" ;) :D

haha, sorry, je moest jij zijn :) ik vind het leuk dat je dit topic opende ;)
 
BGE houtskool ken ik niet maar ik vind het wel belachelijk duur.
Het advies dat anderen gaven in het andere door jou gestarte topic om de Argentina gewoon te gebruiken kan ik me wel wat bij voorstellen hoor.
Niet iedereen proeft en ruikt die teerlucht, misschien onbegrijpelijk,maar verschillende mensen verschillende smaken zoals ik ook al aangaf in dat topic.
Als je Asperges hebt gegeten ruikt je pies ernaar, ook dat ruikt niet iedereen =))
 
Ewald zei:
BGE houtskool ken ik niet maar ik vind het wel belachelijk duur.
Het advies dat anderen gaven in het andere door jou gestarte topic om de Argentina gewoon te gebruiken kan ik me wel wat bij voorstellen hoor.
Niet iedereen proeft en ruikt die teerlucht, misschien onbegrijpelijk,maar verschillende mensen verschillende smaken zoals ik ook al aangaf in dat topic.
Als je Asperges hebt gegeten ruikt je pies ernaar, ook dat ruikt niet iedereen =))


Dan is er toch wel iets goed mis met je reuk organisme  :D
 
Hans zei:
Ewald zei:
BGE houtskool ken ik niet maar ik vind het wel belachelijk duur.
Het advies dat anderen gaven in het andere door jou gestarte topic om de Argentina gewoon te gebruiken kan ik me wel wat bij voorstellen hoor.
Niet iedereen proeft en ruikt die teerlucht, misschien onbegrijpelijk,maar verschillende mensen verschillende smaken zoals ik ook al aangaf in dat topic.
Als je Asperges hebt gegeten ruikt je pies ernaar, ook dat ruikt niet iedereen =))


Dan is er toch wel iets goed mis met je reuk organisme  :D

Ik denk dat dat hetzelfde is als mensen die koriander naar zeepsop vinden smaken en andere mensen niet, sommige dingen zijn genetisch bepaald.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ewald zei:
knoeier66 zei:
Mijn allereerste sessie op een gloednieuwe Primo vond ik geen succes ermee.
Maar na wat probeersels met andere brandstoffen, is dit nu mijn standaard brandstof.  Ik kan mij ook helemaal vinden in de conclusie van Ewald.
Directie hier is niet wild van rooksmaak en de Kuba geeft daarvoor net voldoende rooksmaak af.
De wat langere aansteektijd neem ik wel voor lief, heb meestal geen haast.

Het doel van houtskool is niet om rooksmaak af te geven, daar heb je rookhout voor.
Houtskool moet zo neutraal mogelijk zijn, ik wil zelf bepalen of ik wel of geen rooksmaak wil en hoeveel en dat doe je met rookhout. ;)
Mee eens ik wil het liefst zo smaakneutraal mogelijk stoken. Laat ik het anders formuleren: na jaren op gas gestookt te hebben proefden we wel degelijk verschil in smaak.



 
Bijna 2 weken verder en nu is mijn eerste zak Marabu leeg, en met leeg bedoel ik echt leeg op een klein laagje gruis na.
Ik doe met deze houtskool 1,5 tot 2 keer langer dan met de laatste zakken Fire Up (Peko).
Fijne Houtskool.
 
Ik kan dus met gerust hard een paar zakken gaan scoren dan. Ik ben nl opzoek naar een goede harde houtskool. Mn Peko en Dammes gaan behoorlijk snel. Ik heb niet zo lang geleden ook Josper geprobeerd. Dit beviel ook goed. Maar zal wel een rebrand zijn van een bestaand merk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan