BasBQ
Beef en Steak

Dammers vs Black Ranch

Malt007

Kooltjesharker
Berichten
117
Gebruik al jaren Black Ranch (BR) maar aangezien de kwaliteit wat minder werd (slechte kolen, teerlucht, zie diverse topics) eens een zak Dammers gehaald. Gezien de vele positieve reviews en de bekende naam had ik eigenlijk wel best wel verwachtingen maar na een halve zak valt het me echt vies tegen. Zal hieronder een lijstje geven van wat me tegen valt maar vroeg me af of ik de enige ben die er last van heeft of dat het gewoon eigenschappen van Dammers zijn.

1. Wordt niet zo heet als BR en het duurt veel langer voordat het op temperatuur is. Na het aansteken van een verse batch (alles schoongemaakt ervoor) duurde het sowieso al 2x zo lang als normaal voor de bbq de 400 aantikte (pizza's). Nadat ik de eerste pizza erop had gelegd kwam hij niet meer boven de 350 en na de 2e niet meer boven de 300. Met BR altijd voor minimaal een uur boven de 400 (niet getest hoe lang dit volgehouden kan worden).

2. Veel lastiger aan te maken met de looftlighter, denk dat ik de looftlighter minimaal 2x zo lang op de kolen moet houden.

3. Bij low en slow sessies schommelt de temperatuur ontzettend, eigenlijk de hele sessie moet ik elk half uur de schuiven aanpassen. Met Black Ranch 2x in het eerste uur en dan de hele dag stabiel.

4. Dammers gaat veel sneller op en door de as verstikken de onderliggende kolen lijkt het, dit houdt natuurlijk ook verband met de temperatuurschommelingen. Hierdoor is zelfs de bbq een keer helemaal uitgegaan toen ik een uurtje weg was, is me niet meer gebeurd de laatste 100 sessies...

5. Wellicht een beetje onzinnig maar waarom een papieren zak? Bij het neerzetten in de schuur haal je makkelijk de zijkant open en als je de zak optilt om kolen in je bbq te gieten moet je erg oppassen dat de zak niet scheurt. Dit is een beetje zeuren natuurlijk maar toch :)
 
Hmmm apart, mijn ervaring is precies andersom.
Heb het idee dat de dichtheid van Dammers minder is, waardoor deze sneller reageert op aanpassingen van de schuiven. Eveneens gaat Dammers iets sneller aan en sneller op temperatuur. (Ik gebruik juist Dammers voor me pizza en BR voor low & slow)
BR brandt echter langer op dezelfde hoeveelheid (/volume), logisch vanwege de dichtheid.
Meer as heb ik nooit gemerkt, zou kunnen. Hij is nooit uitgegaan daardoor in ieder geval :)

Papieren zak vind ik wel prettig, schuur je hem makkelijk verder open als je dieper in de zak moet, en daarna mooi in de oud-papier bak.

Apart dat er zulke verschillen mogelijk zijn qua gebruikservaringen. Zal wel liggen aan het 'natuurproduct' :)

Edit: BR heeft erg grote stukken (sommige stukken groter dan een schoenendoos), Dammers 'gewoon' gemiddeld.... Ongeveer
 
Kan het ook niet verklaren, zal wel een slechte batch hebben (of altijd een top batch BR gehad...)

Ben eigenlijk wel klaar met Dammers nu, maar moet nog een halve zak helaas. Neemt toch wat plezier weg op deze manier.
 
Hier eigenlijk dezelfde ervarng als siverfox. Had wel eens BR geprobeerd  maar vnd het stinken. Eigenlijk geen slechte ervaringen met Dammers. Soms wat veel gruis maar verder prima eigenlijk. Heb nu wel een zak Marabu gekocht en dat gebruik ik voor lowslow. Is wat beter laag te houden.
 
Na 2 maanden irritatie eindelijk de Dammers opgekregen en weer teruggegaan naar BR. Na de reacties in dit op topic begon ik te twijfelen of het misschien aan mijn bbq lag, maar na 2 sessies dit weekend weet ik zeker dat het aan de Dammers lag (of aan de combinatie Dammer met Broil King Keg...)

Ten eerste gingen de kolen na 30 seconden looftlighter al aan, ipv >1 minuut. Daarna lekker snel op temperatuur en de hele dag stabiel met minimale aanpassingen van de schuiven. Gisteren bleek dat ik Zaterdag nog geen 50% had verbruikt, van een normale vulling, na een sessie van een uurtje of 10, dus ik denk minimaal 30% zuiniger dan op Dammers.

Na afloop nog even de boel schoon gebrand door na het eten de schuiven even open te gooien en ook hier duidelijk voordeel met de BR. Temperatuur liep veel sneller op en ook hoger.

Conclusie, echt op alle fronten was Dammers voor mij de mindere van BR, met als dieptepunt 2x de bbq uit tijdens een low en slow sessie, wat me in de eerdere 100-200 sessies nog nooit gebeurd is. Wellicht had ik een waardeloze batch Dammers maar dat was niet af te zien aan de kolen zelf, die waren van normaal formaat en kleur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan