BasBQ
Beef en Steak

Seasonen; lijnzaadolie niet verhitten?

drJackle

Vuurmaker
Berichten
73
Geachte mede forumleden. Afgelopen paar avonden ben ik druk doende geweest met het seasonen van een gietijzeren rooster voor mijn WGA.

Hier heb ik lijnzaadolie van Zonnatura voor gebruikt. Nu kom ik er net pas achter dat op de fles staat dat die olie voor koud gebruik is bedoelt

Verder onderzoek (Google: ?lijnzaadolie niet verhitten) brengt mij op allerlei websites die melden dat verhitting schadelijk voor de gezondheid kan zijn.

Bijv.
?Gebruik van lijnzaadolie
Gebruik van lijnzaadolie kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld om mee te koken. Het is echter niet verstandig om in de olie te bakken of braden. Het is daar niet geschikt voor. Dit komt omdat er schadelijke stoffen vrijkomen als lijnolie op hoge temperatuur verhit wordt. Andere oli?n zijn hier beter voor, zoals zonnebloemolie.?

https://www.dietcetera.nl/voedingsstoffen/lijnzaadolie/

Ik vraag me af of het seasonen met deze olie wel kan. Gezien de vele topics over seasonen en het gebruik van lijnzaadolie zijn de ervaringen verder goed, maar veiligheid voor alles, toch?

Wat denken jullie?
Uw mening is welkom

Groet, Jaco

[edit]
Op deze site vond ik iig een uiteenzetting over het gebruik van koolzaadolie.

https://www.drkarafitzgerald.com/2018/01/16/safe-use-flax-oil-season-cast-iron-pans/

Conclusie; het vlees dat je op/in je gietijzer grill of bakt heeft in verhouding vele malen meer schadelijke stoffen wegens het welbekende maillard effect... ieks

Maar ik kan nu iig wel genieten van een heerlijke gegrilde hamburg op mn nieuwe roostertje, wegens en ondanks de grillmarks

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bij het seasonen is het niet de bedoeling dat tegelijkertijd eten bereidt op het gietijzer tijdens het inbranden :D
Bij het inbranden komt er een berg rook vanaf, en dat stinkt als de ziekte, lijkt me niet gezond inderdaad. Stopt vanzelf ;)
Na het inbranden heb je een harde coating gemaakt die je in principe niet opeet. Als het nog plakkerig is, is het nog niet klaar maar moet hij heter.
(De coating van een tefal-pan lijkt me evengoed niet gezond, laat ik ook graag in de pan zitten)

Zoiets?
 
Hi Silverfox,

Bedankt voor je reactie
Die tefalcoating schijnt idd ook niet bijster gezond te zijn

In dat laatste artikel in mijn startpost, staan nog wat tips om de risico?s te beperken. Oa voedsel met veel antioxidanten eten en bijv in de skillet olijfolie/avocado-olie gebruiken als bakmiddel.

Ik ga gewoon lekker met mn gietijzer spelen en mn gezonde verstand gebruiken tijdens het gebruik en onderhoud
 
Hier een uitgebreider stukje over het hoe en waarom: http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/
 
Interessant stuk!
Dus lijnzaadolie is toch de juiste keuze, op basis van sience

Flaxseed of linseed worden door Google beide vertaald als lijnzaadolie.. ik ga toch nog even kijken of er verschillende soorten zijn (die je wel goed mag verhitten)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je moet niet kijken naar of je het mag verhitten, maar naar een zo puur mogelijk product, zonder toevoegingen.
Lijnzaadolie is wanneer je gaat koken en deze sterk gaat verhitten wellicht niet handig omdat het snel walmt, maar je bent niet aan het koken, je bent gietijzer aan het inbranden. Dat is niet te vergelijken.

Lang verhaal kort:
Bij het inbranden wil je dat de 'polymerisatie' zo snel mogelijk verloopt. Daarom ook de hoge temperatuur, zuurstofrijke omgeving, etc. In dat proces (omzetting van Alfa-linoleenzuur) begint de boel te roken en komen er veel 'vrij radicalen' vrij waarover je in eerdere post spreekt. Nadat dit proces klaar is, zijn deze vrije radicalen ook verdwenen.

Zelf heb ik destijds deze uit het schap geplukt bij de Appie, heeft voor zover ik kon zien geen toegevoegde ingredi?nten:
d4693653bc0934d33934393f05b38bd2.jpg


Zowel flaxseed oil als linseed oil worden uit het zaad van de Linum usitatissimu gehaald.
In het engels is 'flaxseed oil' de eetbare (en oorspronkelijk pure) variant voor lijnzaadolie. 'linseed oil' is hierbij de bewerkte variant die je bij de bouwmarkt vindt, vaak met toevoegingen voor bijv. schilder/verf doeleinden.
In de supermarkt wel even opletten dat lijnzaadolie zo puur mogelijk is (geen toevoegingen), dan gaat het prima.
 
Duidelijk verhaal bedankt voor je hulp en tijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan