BasBQ
Beef en Steak

Spareribs Jack Daniels style met Bourbon saus

 
 
 
 
 

Boldeagle

Gerijpt
Berichten
4.066
WP_000014.jpg


Onlangs heb ik een recept geprobeerd welke me bij het lezen ervan al meteen aansprak.
Als basis zit overal Jack Daniels in en dit leek me inderdaad een mooi probeersel
Het originele recept is te vinden in het Planet BBQ boek. Ik heb het niet helemaal zo gedaan maar de 3-1-1 manier gebruikt (dit is bij mij vaak 3-1,5-1)
De eerste keer vond ik de Jack Daniels smaak amper aanwezig waardoor ik de de keer erna de verhoudingen wat meer in het voordeel van Jack uit heb laten vallen.

De rub heet de 5-4-3-2-1 rub, ivm de verhoudingen, en kent de volgende ingredi?nten :

5 eetlepels suiker (ik heb bruine rietsuiker genomen)
4 eetlepels paprikapoeder (mild)
3 eetlepels zeezout
2 eetlepels citroenpeper (ik heb een combi met citroensap gebruikt)
1 eetlepel knoflookpoeder

Eerst ribs schoongemaakt en flink ingewreven en 2 uur laten rusten.

WP_000011.jpg


Na 3 uur in de smoker met uiteraard 3 handjes Jack Daniels rookhout heb ik de ribben ingesmeerd met een 2/3 appelcider en 1/3 Jack Daniels mengsel. (grofweg 2 eetlepels per rib)
Om ze hierna weer zo?n 1,5 uur in de folie weer terug te leggen.

WP_000012.jpg

WP_000013.jpg


Hierna ben ik aan de Bourbon saus begonnen. (Jack Daniels mag geen bourbon heten, maar wordt wel op dezelfde manier gemaakt) Ook hier heb ik een beetje meer van Jack gebruikt dan het recept aangeeft maar zo is de smaak meer naar 'mijn' zin.

1 kop ketchup
1/4 kop Jack Daniels (ik een 1/3 gebruikt)
3 eetlepels ciderazijn
3 eetlepels Melasse (ik gebruik altijd rietsuiker stroop)
2 eetlepels worcestersaus
1 eetlepel dijon mosterd
1 1/2 theelepel rookaroma (= gedestileerd houtrook met water) Ik had nog een rub met sterke rooksmaak liggen en heb deze als alternatief gebruikt.
1/2 theelepel uienpoeder
1/2 theelepel knoflookpoeder
1/2 theelepel versgemalen peper

WP_000014.jpg


Hierna dus weer met saus nog een uurtje op de smoker.
Al met al erg lekkere ribs en zeker de Jack Daniels smaak ergens op de achtergrond wanen je bijna in de Southern USA
Mij (ons) is dit recept goed bevallen en dit is zeker een blijvertje.
 
Deze gaan we ook een keer proberen.
 
die gaan bij mij ook zeker een keer op deze manier op de bbq
 
+1 Die ga ik ook een keer maken!
 
Krijg er gewoon trek van. Dus deze gaan we maken :)
 
Bedankt voor het recept, komt in de kaartenbak :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan