BasBQ
Beef en Steak

boterham-entrecote, aka 'rigors vieruurtje'

  • Onderwerp starter rigor mortis
  • Startdatum
R

rigor mortis

Gast
IMG_9456.jpg

(foto van mijn bereiding, genomen door de lowlandsmokers)

ingredi?nten:

sneden bruin brood van 2-3 cm dik
mayonaise, bij voorkeur zelfgemaakt met een flinke snuif peper en zout (voor de Nederlanders: suiker is voor op de pannekoeken, niet in de mayo!)
rucola en veldsla (in de zomer vervang ik dit door waterkers)
enkele zongedroogde tomaatjes
witte wijn azijn
olijfolie
tussenribstuk, 5-6mm dik gesneden
peper en zout
eventueel wat fleur de sel

bereiding:

Als voorbereidend werk kun je de tomaatjes fijn snijden. Ook de rucola en veldsla ga ik even met het mes door, zodat alles iets makkelijker in de mond verdwijnt. De tomaten en sla meng je in een kom, samen met 2 eetlepels olijfolie en twee eetlepels azijn. Dit breng je op smaak met peper en zout.

De sneden bruin brood kun je eventjes direct aanzetten om ze wat kleur te geven. Daarna laat ik deze indirect bakken, zodat ze lekker 'crunchy' worden. Dit mag op een vrij hete bbq van +200 graden. Wel opletten bij het direct roosteren, brood is rapper zwart dan je denkt!
Eens ze mooi krokant zijn laat ik ze op het rooster liggen, zodat ze gewoon warm blijven...

Daarna worden de entrecotes gegrild, gekruid met peper en zout. Hou dit kort, zodat je grillmarks hebt, maar de binnenkant toch rozig blijft. Deze kun je dan op het rooster naast het brood laten rusten.

Ondertussen smeer je op de boterhammen een mooie laag mayonaise. Per boterham leg je nu een entrecote. Dit kun je eventueel bestrooien met wat fleur de sel. Daarna afwerken met de salade van tomaatjes en rucola/veldsla/waterkers.

Dit kun je gewoon als maaltijd (of zoals ik het verkies 4-uurtje) eten, of je snijdt ze in hapklare repen en je hebt een mooi aperitiefhapje.

Het originele idee kwam hiervandaan: http://www.njam.tv/recepten/boerenbo...-met-entrecote
 
dat lijkt me een lekker vier-uurtje
 
Ik moet nog ontbijten! Ziet er prima uit hoor.
 
Plus 1 voor de suiker in mayo opmerking! Als Nederlander schaam ik me er voor ;-)

Plus 2 voor de bereiding.
 
Ow wat lekker zeg, doe mij maar een "broodje" ....
 
dat is wat anders als een cracker met en gekookt ei...... ruilen?? damm dat ziet er lekker uit!
 
En dan ook nog een van de betere vier uurtjes.
 
Die op de foto  heb ik geproefd, vandaar ook dat dit broodje hier regelmatig wordt gemaakt, heerlijk gewoon.
 
Ik noem het gewoon een "broodje Rigor" en het maakt mij niet uit op welk tijdstip van de dag ik dit eet :D het is gewoon goddelijk en eten dit minstens 1x per week  :-*
 
Ziet er heerlijk uit!!
 
Voor ons Nederlanders: als je het makkelijker wil neem Hellman's Mayo die bevat veeeel minder suiker dan de Calve en andere NL mayo's en benadert de Belgische mayo.
Vanavond weer met een dry aged Ribeye, heerlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan