BasBQ
Beef en Steak

Overstap naar smoker

 
 

Chaser

Sprokkelaar
Berichten
28
Hi mede leden,

Sinds een tijd ben ik hier lid en eigenlijk actiever aan het lezen dan aan het posten. De BBQ koorts is sinds mijn introductiepost alleen maar erger geworden en ik vermoed dat dit ook niet meer af zal nemen :-?

Nu heb ik inmiddels een Weber Premium Kettle 57 cm en een WGA (binnenkort met gietijzeren roosters  B-))

Omdat ik de Weber Premium Kettle alleen gebruik voor Low & Slow sessies en voor de snelle makkelijke sessies met alleen het gezin alleen de WGA gebruik denk ik zelf dat ik beter een Smoker kan hebben (een Kamado vind ik erg mooi maar ook erg duur).

Na het lezen van wat reviews op verschillende websites waaronder ook hier op het forum ben ik uitgekomen op 3 keuzemogelijkheden:

WSM
Dit is uiteraard een Weber en daarmee schijnt service erg goed te zijn maar volgens verschillende bronnen begrijp ik dat deze eigenlijk een stuk duurder is en minder goede afwerking en mogelijkheden heeft.

Fornetto Razo
Mooi apparaat maar als nadeel dat deze niet/moeilijk verplaatsbaar is terwijl deze aan staat omdat er geen wielen onder zitten.

R?sle F50-s
Dit is het apparaat waar eigenlijk mijn voorkeur naar uit gaat op basis van de reviews die ik heb gelezen.

Mijn vragen;

Is mijn keuze voor een R?sle F50 een goede als ik alleen Low&Slow sessies wil doen?
Is 175 euro een goede prijs voor een tweedehands?
Zijn er mensen die deze hebben die mij aan kunnen geven of er zaken zijn waar je bij een tweedehands op moet letten?
 
Ik heb alleen een kleine aanvulling, de WSM heeft (standaard) ook geen wielen eronder. Ik verplaats mijn smoker nooit als die aan staat, maar alleen als deze uit staat en ik vind het handig om dat met wielen te doen dus heb ik die er zelf onder gezet. Een platformpje timmeren met wat wielen eronder kan ook, dan hoef je niks te boren in je nieuwe apparaat. Alle smokers hebben voors en tegens en je lijkt je al goed te hebben voorbereid, veel succes met je keuze!
 
Een tijdje terug ook over allen liggen twijfelen. Zelf voor de fornetto gekozen omdat vooral de bouwkwaliteit en de mandjes binnenin mij erg aanspraken. De mandjes zorgen voor wat meer rust bij grote stukken vlees: in tegenstelling tot roosters zal je Boston butt hier niet snel afvallen als je wat wil manipuleren (sprayen, wrappen,...). Ik kook geregeld grote hoeveelheden (foodtruck) en vond het extra niveau in de fornetto uiteindelijk het grootste voordeel.

Zoals je ziet: erg tevreden over de fornetto, maar heb met de wsm ook erg goede ervaringen. Heb de indruk dat de weber qua temperatuur iets beter te beheersen is: deze krijg ik bv gemakkelijker heet, daar waar ik de fornetto met alle wil niet boven de 110 krijg (dit is met waterpan en 6 butts van 5kg). Op de wsm passen wel maar 4 butts, dus het kan ook daar aan liggen...

Kort gezegd: fornetto is een mooi apparaat met wat meer mogelijkheden dan de wsm (je kan meer of minder mandjes gebruiken, standaard uitgerust met vleeshaken om bv hanging ribbz te doen etc...) maar je zal met de wsm zeker een goede aankoop doen. De rosle sprak mij minder aan, heb de wieltjes nog nooit gemist...
 
Terug
Bovenaan Onderaan