BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

H

hardcopy

Gast
Deze topic gaat over het maken van een controller voor onder de 25 euro. Deze heeft wel wat beperkingen, namelijk dat hij max 110c aankan, wat voor de meeste low&slow cooks voldoende is.

Benodigde gereedschap:

- Schroevendraaiers
- Multimeter
- Kunststof lijm
- IJzerzaagje
- Boor
- Pijpenbuiger oid

Benodigde materialen

- Stukjes draad (gratis)
- 220v-12v adapter (gratis)
- +- 1meter 22mm koperen pijp (in geval van uds) met afdichtdop (gratis)
- PID controller met sensor (http://www.dx.com/p/0-28-led-red-led-digital-temperature-controller-green-dc-12v-287285) (4,80)
- Temperatuur probe (http://www.dx.com/p/pt100-professional-thermocouple-sensor-probe-cable-1-77m-135064) (6,80)
- BBQ Blazer (http://www.dx.com/p/outdoor-bbq-barbecue-fan-air-blower-4-x-aa-133046) (5,50)
- Voltage regulator (http://www.dx.com/p/mini-dc-dc-adjustable-voltage-regulator-module-blue-151211) (5,00)

Totaal 22 euro


Handleiding:

Blazer:

Schroef de BBQ blazer open. Haal het aluminimum pijpje van de onderkant af. Haal de batterij plaatjes eruit en verleng de draadjes die daaraan vast zitten. De plaatjes kunnen weg.
Boor een paar gaatjes in de bovenkant van de blazer in de helft waarvan je de draadjes net hebt verlengd. Die draadjes haal je hier doorheen.

Temperatuur sensor:

Haal de sensor uit de temeratuur sonde. Deze gaan we niet gebruiken, we gebruiken die bij de controller zit.
Boor een gat door het batterijklepje van de blazer. Voer vervolgens de temp sensor van de controller, door een van de net geboorde gaatjes aan de bovenkant, door het gat van het batterijklepje, en in de temp sonde. Schuif hem helemaal door tot het eind van het aluminimum pijpje en klem hem dan vastmet het schroefje van de behuizing.
Lijm vervolgens de behuizing van de sonde vast aan het batterijklepje. Gebruik genoeg lijm en zorg dat het echt kunstoflijm is.

Zet de blazer weer in elkaar (en als de lijm droog is van het klepje incl sonde,die ook erin)

Controller:

De controller heeft 2 uitgangen en 2 +- ingangen naast elkaar. Op de print staat wat wat is.

Bij mij is de volgorde zo:

| r | r | + | - |

De r staat voor relais, deze worden geschakeld als de temp te laag is.

De andere 2 ingangen zijn voor de 12v voeding. Sluit deze hier op aan (knip eerst de stekker eraf) Zorg dat je plus en min goed hebt (multimeter)

Om de blazer van stroom te voorzien, ipv alleen te schakelen, maak je met een klein stukje draad van de 12v+ naar een van de 2 ongebruikte connectors. Ik zou de naastgelegen pakken. ( + naar r)

Vervolgens pak je de voltage regulator, pak je de draadjes van de IN stekker, en sluit de plus draad op de overgebleven R en de min draad op de - waar ook de voeding zit aangesloten. De voltage regulator reguleert, zoals de naam doet vermoeden, de voltage. In dit geval willen we van 12v de voltage van 4 penlights maken die normaal in de blazer horen, dus 4,8V. Dit stellen we later in dus laat de draden van de regulator OUT en de blazer even niet verbonden aan elkaar.

Zet de adapter in het stopcontact en de controller gaat aan. Die van mij stond standaard op Koelen ipv Verwarmen. Druk 5 sec op de SET knop, zodat je een letter ziet knipperen. druk nogmaas op SET en je ziet een C (van cool) met + en - zet je hem op H (van, jawel, heat).
druk weer op set en zet hem uit door de stroom eraf te halen.

Steek de connector van de temp sensor erin en zet hem weer aan. Als het goed is schakelt de relais meteen. Je ziet dit aan de felle rode led die aangaat. Nu pak je je multimeter, meet de voltage die uit de draden komt van de voltageregulator. Draai aan het schroefje wat op de printplaat zit van de regulator totdat je een voltage krijgt van 4,5 volt. Verbind de draden van OUT naar de blazer en als het goed is begint hij te blazen. Wissel de polariteit even om, om zeker te weten dat hij echt goed blaast.

Dan zijn we er bijna.

De Drum:

Boor een 10mm gat in de zijkant waar de temperatuursonde in gaat. Ik heb hem net onder het rooster maar zorg dat je het doet op een plek waar het vlak is, en niet geribbeld.

Meet de afstand van de rand tot 3/4 naar de andere kant. Deze afstand wil je op je koperen pijp hebben afgetekend. Vanaf hier buig je met de pijpenbuiger de pijp 90 graden. Boor onderaan je uds een gat van 22mm. Hier schuif je de pijp doorheen. Zet de afdichtdop erop en boor wat gaatjes in de bovenkant van de pijp, zodat als hij blaast, hij op de kolen richt.
Meet uit hoe lang de pij aan de buitenkant moet zijn zodat hij in de blazer geschoven kan worden. Zaag de pijp hier af en schuif hem dan in de blazer. Dit moet precies passen. Doe de blazer met temp sensor in de uds en maak hem aan de andere kant vast met het moertje.

Dan ben je officieel klaar!
Gebruik de set knop op de benodigde temp in te stellen, sluit af met weer een druk op de set knop. De rest moet vanzelf spreken zijn.

Ik heb geen foto's van het maak proces, omdat ik het bestaan van dit forum nog niet wist, maar hier zijn wat foto's van het nog niet netjes weggewerkte eindresultaat. Ik hou hiermee mijn uds op 3 graden nauwkeurig op temp.

Foto's komen in ander bericht:
 
Geen foto? Ik kan hier qua beeldvorming he le maal niets mee, maar ben dan ook niet technisch aangelegd.
Maar als het werkt, is het top. Wat gebeurt er als je Q doorschiet boven de 110??

Edit!

Ik heb weer eens voor mijn beurt geroepen... Foto's komen nog. ( wanneer leer ik het nu eens)
 
Ik keur hem goed. Mooi werk.
 
BertM zei:
Erger nog Dominique, ze staan boven je post:#2

Nee, zit me niet gek te maken, let op het tijdstip! Deze zijn later geplaatst hoor!
Ikbentochniethelemaalvangisteren.... =))
 
@ Hardcopy, de vraag blijft. Wat gebeurt er dan als je Q of UDS doorschiet boven de 110??
 
Dominique, waarschijnlijk het zelfde als bij de heatmeter van Piet, dan stopt de fan met draaien en krijgt je vuur minimaal lucht waardoor het min of meer dooft todat de temp weer omlaag gaat
 
alvon zei:
Dominique, waarschijnlijk het zelfde als bij de heatmeter van Piet, dan stopt de fan met draaien en krijgt je vuur minimaal lucht waardoor het min of meer dooft todat de temp weer omlaag gaat

O, ok! Ja joh, ik heb van dat soort dingen he le maal geen verstand, en kan dat dus zelf echt niet verzinnen. Ik zag al voor me dat hij dan zou smelten ofzo.... Blond. Nou ja, in een ver ver verleden dan. =))
 
Dat klopt, boven de 110c geeft hij geen temp meer aan en blijft de fan uit totdat hij weer onder de 110c uitkomt... Gisteren getest en ingesteld op 95c. Als hij aangaat blaast hij tot 97 en dan schakelt hij uit. Dan blijft hij voor 15 min boven de 95 en gaat hij weer eventjes aan.
 
Beste Hardcopy,

Ontzettend bedankt voor de informatie en foto's van deze temperatuurcontroller!!!

Hiermee ga ik graag aan de slag en zal proberen het maakproces te documenteren op dit forum!

Gr. Erwin
 
Beste iedereen,

Ik heb net nog iets interessants gevonden om een CAC te maken.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/551699/Inbouwthermostaat-0-tot-120-C?ref=searchDetail

Dit is een inbouwthermostaat met een temperatuursensor/kabel van 1 meter. Gewoon aansluiten op 220V, temperatuur op 107C (low& slow) zetten en dan de juiste contacten gebruiken. Deze thermostaat wordt gebruikt om bv. een waterkoker uit te zetten als 100C bereikt wordt, maar door de andere contacten te gebruiken kun je ook ervoor zorgen dat als de temperatuur daalt (dus onder het setpoint) je juist een 220V laat aanschakelen. Dit natuurlijk richting een ventilator in de UDS.........

Kosten: 14,99 voor de thermostaat. Wel even in een waterdichten behuizing doen en zorgen dat alle contacten met geisoleerde connectoren zijn bevestigd!

Dit ga ik eens proberen!

Gr. Erwin
 
Dominique zei:
BertM zei:
Erger nog Dominique, ze staan boven je post:#2

Nee, zit me niet gek te maken, let op het tijdstip! Deze zijn later geplaatst hoor!
Ikbentochniethelemaalvangisteren.... =))

23:56 is toch later dan 23: 53, of ben ik gek??
( wel een beetje vragen naar de bekende weg, zo)

Maar is niet erg hoor, je hebt ze gevonden, en dat telt :)
 
BertM zei:
Dominique zei:
BertM zei:
Erger nog Dominique, ze staan boven je post:#2

Nee, zit me niet gek te maken, let op het tijdstip! Deze zijn later geplaatst hoor!
Ikbentochniethelemaalvangisteren.... =))

23:56 is toch later dan 23: 53, of ben ik gek??
( wel een beetje vragen naar de bekende weg, zo)

Maar is niet erg hoor, je hebt ze gevonden, en dat telt :)
Onderaan staat wanneer ze bewerkt zijn, hij had alleen alvast een plaatsje gemaakt voor de foto's....
 
Hoi RKD,

Dat zal 'm helaas niet gaan worden (ondanks dat ik ook in eerste instantie dacht: dit is het!!).

Het probleem met deze controller is dat het een analoge controller is. De hysterese is 10(+-)6 graden. Dus als je hem al krijgt ingesteld op 107C (en dat is best wel lastig met een analoge knop) dan kan het zijn dat deze pas schakelt bij 123C. Je kan geluk hebben en dan schakelt ie een keer bij 111C. Deze onnauwkeurigheid is behooorlijk lastig.

Ik denk zelf aan deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/551385/Circulatiebesturing-55-tot-125-C-3680-W-H-Tronic-TS-125

Deze gaat wel maar van 50 tot 125 (ideaal voor low&slow). Afwijking tussen 85C en 125C is 2C. Instellen doen je op 1C nauwkeurig en heeft dus een digitaal display met insteltemperatuur en actuele BBQ temperatuur.

Sensor is te verlengen tot 50m met een UTP kabel..... Losse sensoren gewoon te krijgen.

Deze temperatuurregeling schakelt 220V en dat is top!!!! Kun je zelf altijd een adapter gebruiken indien nodig voor je fan.

 
eamesz zei:
Hoi RKD,

Dat zal 'm helaas niet gaan worden (ondanks dat ik ook in eerste instantie dacht: dit is het!!).

Het probleem met deze controller is dat het een analoge controller is. De hysterese is 10(+-)6 graden. Dus als je hem al krijgt ingesteld op 107C (en dat is best wel lastig met een analoge knop) dan kan het zijn dat deze pas schakelt bij 123C. Je kan geluk hebben en dan schakelt ie een keer bij 111C. Deze onnauwkeurigheid is behooorlijk lastig.

Ik denk zelf aan deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/551385/Circulatiebesturing-55-tot-125-C-3680-W-H-Tronic-TS-125

Deze gaat wel maar van 50 tot 125 (ideaal voor low&slow). Afwijking tussen 85C en 125C is 2C. Instellen doen je op 1C nauwkeurig en heeft dus een digitaal display met insteltemperatuur en actuele BBQ temperatuur.

Sensor is te verlengen tot 50m met een UTP kabel..... Losse sensoren gewoon te krijgen.

Deze temperatuurregeling schakelt 220V en dat is top!!!! Kun je zelf altijd een adapter gebruiken indien nodig voor je fan.

Ziet er idd wel mooi uit, hij is wel iets duurder maar das logisch. Ik ga nog eens nadenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan