BasBQ
Beef en Steak

BCC op de nieuwe BBQ

 
 

Gasburner

Kooltjesharker
Berichten
149
Gisteren m'n nieuwe bbq ingewijd, eerste keer op kolen, dus ik speelde op zeker en begon met iets wat ik eerder gemaakt heb. Voornaamst doel was het onder de knie krijgen van temperatuurbeheersing. (Heb tot op heden alleen ervaring met gas).







Eerste les, geen rooksnippers direct op het kolen doen, vlogen in de brand en rookte kort maar hevig:



Hierna snel nieuwe snippers in aluminium folie gewikkeld en op die manier op de kolen gelegd.

Ondertussene de aardappeltjes voorbereid, die gaan de oven in.



En voila, het resultaat na een uurtje:


De extra poten waren nog niet goed gaar dus die heb ik, samen met een paar puntpaprika's verder gegrild.



Toen was het aanvallen:


Ben tevreden met hoe het is gegaan, temperatuur bleef redelijk stabiel. Volgende keer ga ik spareribs proberen en dan langzaam naar het grotere werk (pulled pork, brisket)  :p
 
Ha Ha, nee, had er 3 extra poten bij om zeker te zijn dat we genoeg hadden  :D
 
Mooie BCC hoor.
 
Lekker, zou best een hapje mee willen smikkelen. ;)
Als je wat langer wilt roken kan je het met eens met wood chunks proberen. :-?
 
Inderdaad chunks in plaats van snippers. Maar weken doe ik met snippers ook niet. De truc is om snel je deksel dicht te doen dan is er niet genoeg zuurstof om de snippers te laten branden.

En afhankelijk van de houtsoort heb je bij kip niet heel veel rook nodig. Het kan bitter gaan smaken.

Even nog een andere tip, probeer de draad van je voeler niet boven de kolen te laten lopen. Dan gaat hij een stuk langer mee.
 
Ok, bedankt voor de tip, de draad via schuifopening boven in de deksel naar buiten laten gaan, dus?

Heb idd ook nog chunks, ga die de volgende keer maar eens gebruiken
 
Leuke weergave van deze BCC. Was vast lekker, een eerste gerecht op een nieuwe BBQ, blijft een bijzondere ervaring. Ik zach groentes erbij. Zelf vindt ik appelmoes met frietjes uiteindelijk de lekkerste combinatie.

Succes met de Spareribs



 
Ziet eruit als een prima oefening ;)
 
Wat een lekkere manier om de nieuwe ketel in te wijden

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Dank je, tokkie had ik al een keer eerder gehad


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mooie run met je nieuwe Q. En een BCC scoort altijd. Blijft een leuke presentatie.  En o zo lekker. Klein biertje er bij voor de dorst
 
Terug
Bovenaan Onderaan