BasBQ
Beef en Steak

even voorstellen

PieterW

Tondelzoeker
Berichten
3
Dag iedereen!
Mijn naam is Pieter, Vlaams, 1984, fan van koken en van Itali?
sinds kort eigenaar van een Boretti Barilo, en op zoek naar de kennis en receptuur om dat toestel ten volle tot zijn recht te laten komen :)
 
Welkom hier Pieter!
 
Hoi Pieter, welkom bij het Genootschap.
Een BBQ ontwerpen is dus blijkbaar wel rocket science.
Boretti heeft m.i. een design foutje gemaakt, vreemd genoeg heeft Weber waarvan je denkt dat zij het "BBQ" wiel hebben uitgevonden dat ook zeker1 keer gedaan met de 2e generatie smokey Joe.


De luchtinlaat (inlaten? Vreemd want ik zie modellen met alleen links een inlaat en links en rechts een inlaat) zit boven de kolen.
Voor een goede zuurstofopname door je houtskool/briketten moet de inlaatlucht door de houtskool heen worden gezogen en niet eroverheen waaien.

Je moet er dus voor gaan zorgen dat de inlaatlucht onder het kolenrooster uitkomt. dat zal met DIY knutselwerk moeten gebeuren, en zal niet geheel eenvoudig zijn omdat de as opvangbak ook nog eens in de weg zit.
Voor de rest is het best een degelijk gebouwd ding (heb hem bekeken bij Intratuin)
Vreemd genoeg zit bij de kleinere versie de Boretti Terzo (en ook bij het kleine verticale model de Tonello) de luchtinlaat wel goed, al is het ontwerp daarvan geheel anders
 
Welkom Pieter!

Ewald zei:
Boretti heeft m.i. een design foutje gemaakt, vreemd genoeg heeft Weber waarvan je denkt dat zij het "BBQ" wiel hebben uitgevonden dat ook zeker1 keer gedaan met de 2e generatie smokey Joe.

Nou gebruik ik mijn Smokey Joe niet voor lange sessies of iets dergelijks en altijd 70-80% van het oppervlak voor direct grillen..
Maar voor mij werkt het voor direct grill werk prima. Nee je moet niet indirect proberen maar daar is het oppervlak toch te klein voor..
Voor direct grillen doet de SJ het prima in mijn ogen, brand lang en wordt niet TE heet.
 
SandyMan zei:
Welkom Pieter!

Ewald zei:
Boretti heeft m.i. een design foutje gemaakt, vreemd genoeg heeft Weber waarvan je denkt dat zij het "BBQ" wiel hebben uitgevonden dat ook zeker1 keer gedaan met de 2e generatie smokey Joe.

Nou gebruik ik mijn Smokey Joe niet voor lange sessies of iets dergelijks en altijd 70-80% van het oppervlak voor direct grillen..
Maar voor mij werkt het voor direct grill werk prima. Nee je moet niet indirect proberen maar daar is het oppervlak toch te klein voor..
Voor direct grillen doet de SJ het prima in mijn ogen, brand lang en wordt niet TE heet.

De eerste generatie SJ heeft de inlaat op de bodem en is snel te herkennen aan het as opvangschaaltje dat bij de 2e generatie weg ge-designed is, waardoor ook de luchtinlaat verplaatst is tot boven het kolenrooster. voor direct grillen is dit geen probleem maar voor indirect heb je een beter lucht/zuurstof management nodig.
Ik heb mensen meegemaakt die op de oude SJ een perfecte PP hebben gemaakt, een lange Low & Slow sessie dus, een kleine PP en lastig maar het kan.
Dat gaat bij de 2e generatie SJ niet lukken, zonder mod's
Overigens is de WGA niet veel groter dan een SJ en die is perfect voor indirect sessies.

Misschien moeten we een nieuw topic hierover starten maar dat laat ik aan de Topic starter over. (eventueel afsplitsen van dit topic kan ik op verzoek ook doen)
 
Welkom hier op dit forum Pieter
 
Van harte welkom bij het Genootschap!
 
Hoi Pieter,

Welkom op het BBQ Genootschap en veel plezier op dit forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan