BasBQ
Beef en Steak

Pork Carnitas

 
 
 

Dominique

BBQ Junkie
Berichten
6.790




Voor 1 kilo schouderkarbonade  zonder bot heb ik gebruikt:


1 TS zout
3/4 TS zwarte peper
2 TBS olijfolie
1 ui in ringen
3 knoflook ( gesnipperd, niet geperst)
1 C kippenbouillon ( van een kuipje)
1 kaneelstokje.
1/4 en 1/8 C verse jus en zest 1 1/2 sinaasappel
2 TBS limoensap en zest van 1 limoen
*3/4 TS chilipoeder ( geen mengsel)
*3/4 TS komijn
*1/2 TS paprikapoeder
*1/4 TS koriander gemalen
*1/4 TS cayennepeper
*1 1/2 TS gedroogde oregano 
( het kruidenmengsel heb ik niet helemaal gebruikt, zo'n 3/4 ervan, wel wat extra zout toegevoegd.)



Ei voorverwarmen op 150C, platesetter erin. Vlees bestrooien met peper en zout, aanbakken in de olijfolie.


Vlees uit pan, en uien bakken tot lichtbruin, als ze bijna bruin zijn, knoflook erbij ( anders verbrand het).



Bij de ui/knolook, de bouillon, jus en zest en kaneelstokje. Even opkoken, en aanbaksel pan los schrapen. Helft kruidenmengsel en helft zest aan vocht toevoegen, vlees erdoor, en bestrooien met kruidenmengsel. ( hoeft niet helemaal op, als je het niet te pittig wil). Vlees erbij, rest zest er overheen  .



Geen deksel op de pan, sappen moeten inkoken. Na 1 uur het vlees omscheppen, en proeven of er nog kruiden of zout bij moet. Nog 1 uur laten koken, let wel op dat het niet helemaal droog kookt. Trek het vlees in stukjes uit elkaar. je kunt het nog uit het restant sap halen, op een bakplaat verder knisperiger maken, dat heb ik niet gedaan.



Totaal ongeveer 2 uur in Ei op 150C zonder deksel.
Erbij kidneybonensalade, salsa, zure room, soft tortilla's.



Wat zal ik zeggen? Het was een hele smaakvolle, maar ook voedzame maaltijd. De citrus en kaneel komen goed terug, en zijn heerlijk. Als je het vlees direct uit de pan proeft is het best pittig, maar met de andere dingen erbij komt het tot een heerlijke maaltijd. Zeker voor herhaling vatbaar.
 
Dank je! Klinkt heerlijk.
 
heerlijk Dominique, bedankt voor het willen delen
 
dat wil ik wel een keer maken.
 
Dank voor het delen! En wat is dat voor een salade met die bruine bonen er door?
 
Dag Dominique, we hebben ook een ei dit recept gaan we het weekend proberen dank voor delen, vraagje zie ik daar een Dutch oven waarin je t gebruikt? Dat zou mooi zijn hebben we ook nml.

Www.guusaanzee.nl
 
Ha Guus, leuk dat je het gaat uitproberen, laat even weten hoe het beviel. Het is wel echt machtig, dan weet je dat ;)
Ik heb idd een gietijzeren pan gebruikt. Of Dutch Oven zo je wil. Werkt wel echt heerlijk hoor. Succes!
 
Zo dit recept past helemaal in mijn straatje. Deze gaat dan ook zeker een keer gemaakt worden. Bedankt voor de inspiratie.
 
Ziet er heerlijk uit Domi!! Ik moet toch ook maar eens zo'n pan scoren!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan