BasBQ
Beef en Steak

Overvolle gegrilde groentetaart (naar Ottolenghi)

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.771

Overvolle gegrilde groentetaart

Onderstaande recept is uit het boek Plenty van Ottolenghi. Aangezien het originele recept gebruik maakt van een oven-grill (waarbij je bijvoorbeeld paprika's op het hoogste rooster laat blakeren en de courgettes op het onderste rooster) heb ik het losjes herschreven voor bereiding op de Kamado. Ik gebruikte de pizzasteen op mijn Big Green Egg, maar met de platesetter zou het ook prima lukken denk ik.

Wat heb je nodig?



Boodschappenlijstje:

- 1 rode en 1 gele paprika
- 1dl olijfolie
- 1 middelgrote aubergine, in blokjes van 4 cm
- 1 zoete aardappel, geschild en in blokjes van 3 cm
- 1 kleine courgette, in blokjes van 3 cm
- 2 middelgrote uien, in dunne ringen
- 2 laurierblaadjes
- 400 verrijkt korstdeeg (300 g bloem + 100 g roomboter + 1 eidooier + 4 tl koud water + snufje zout)
- de blaadjes van 8 takjes tijm
- 120 g ricotta
- 120 g feta in blokjes
- 9 cherrytomaatjes, gehalveerd
- 2 middelgrote eieren
- 2 dl slagroom
- zout en zwarte peper

Bereiding:

1. Steek de kamado aan voor direct grillen bij ca. 250?C. Begin met het roosteren van de paprika's door de steel rondom uit te snijden en de zaadlijsten eruit te trekken. Smeer de paprika's in met wat olijfolie en verhit ze tot ze zwart geblakerd zijn (ca. 25 minuten) en pak ze daarna in met huishoudfolie en laat ze afkoelen. Ontvel ze en scheur het vruchtvlees in repen.
2. Vermeng de blokjes aubergine, zoete aardappel en courgette met wat olijfolie en zout en peper en rooster ze ca. 20 - 35 minuten in een braadslee tot ze mooi gekleurd en gaar zijn.
3. Neem de braadslee van het rooster en plaats de pizzasteen op het rooster. Laat die lekker doorwarmen.
3. Verhit ondertussen 2 el olijfolie in een koekenpan op matig tot laag vuur (ik doe dat op het fornuis, maar kan ook met skillet op de Q natuurlijk) en fruit de uien met de laurier en wat zout af en toe omscheppend 25 min. tot ze goudbruin, gaar en zoet zijn. Neem de pan van het vuur, gooi de laurier weg en zet de uien opzij.
4. Kneed het korstdeeg uit de bloem + boter + ei + zout en laat een half uurtje rusten in plastic in de koelkast.
5. Vet een ondiepe quiche- of springvorm van 24-28 cm doorsnede in met wat boter. Rol het deeg uit en leg de deeglap in de vorm, druk het in de rand. Leg bakpapier in de vorm, die ook de deegranden bedekt en vul hem met een steunvulling (bv. bonen of keramische knikkers). Zet de vorm op de pizzasteen en bak de bodem 25 min. blind. Verwijder het bakpapier en bak de bodem nog 10 goudbruin. Neem uit de barbecue en laat hem iets afkoelen.
6. Verdeel de uien op de deegbodem en verdeel de geroosterde groenten er gelijkmatig overheen. Bestrooi alles met de helft van de tijm. Strooi beide soorten kaas (ricotta in dotjes) op de groenten en schik de tomaten erop met de snijkant naar boven.
7. Klop de eieren los in een kom met de slagroom en een beetje zout en peper. Giet het mengsel rustig in de vorm' laat de kaas en tomaten onbedekt en strooi de overgebleven tijm erover. Zet de taart weer in de barbecue op de pizzasteen en bak hem nog 35-40 minuten tot de vulling stevig en goudbruin is. Haal de taart uit de oven en laat hem 10 minuten staan voor u hem aansnijdt.

Hier fruit ik de uitjes zachtjes aan met de laurier:


springvorm op de pizzasteen:


smakelijke close-up:


Ik eet er graag een mooi groen slaatje bij aangemaakt met wat olie en citroensap.

Eet smakelijk!

Sander72
 
Lekker!
Dank voor het delen.
(is nou je pizzasteen gevlekt door de groentesappen?)
 
Tja, wat een ontGROENing is dat... de eerste keer pizzasteen en een lekkende springvorm...  :blush:
 
Heb het boek Plenty ook laatst aangeschaft en deze taart gemaakt, kleine variatie, ik heb er 3 plakken gebakken en fijngesneden bakbacon aan toegevoegd.
Een heerlijke taart!!
 
mooi hoor
 
Erg lekker!
Ik heb ervoor gekozen om deze in de oven klaar te maken en verder salami toe te voegen. (Op de Q had ik gehaltspiesjes liggen.) Ok?, het vegetarische is er dan wel af. Maar de smaak is top!
Bedankt voor dit recept.
 
GPT zei:
Erg lekker!
Ik heb ervoor gekozen om deze in de oven klaar te maken en verder salami toe te voegen. (Op de Q had ik gehaltspiesjes liggen.) Ok?, het vegetarische is er dan wel af. Maar de smaak is top!
Bedankt voor dit recept.

In de oven kom je dichterbij het originele gerecht van Yotam. De groente op de BBQ grillen (en evt de taart zelf daarna in de oven gaar bakken) geeft wel echt een meerwaarde in de smaakbeleving is mijn ervaring. Alle groente is zo'n beetje lekkerder na het grillen! Maar inderdaad, Ottolenghi bedankt!

 
Dit lijkt me echt heerlijk naast een ribeye van 500 gram ofzo
 
El Fumarole zei:
Dit lijkt me echt heerlijk naast een ribeye van 500 gram ofzo

Of twee!  :D
 
Bedankt voor het recept, mooi geschreven!
Wij thuis zijn ook dol op ottolenghi dus het voornemen is dat we wat meer van deze 'dagelijkse' recepten op de bbq uit proberen!
De foto's zijn mooi scherp, misschien volgende keer zonder flits proberen  :D

Staat op de to do!
 
Dank je... ik flits altijd lekker warm in, nou goed... grapje voor intimi. Ik flits niet. Eet Smakelijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan