BasBQ
Beef en Steak

Eerste grain fed picanha

 

Snellius85

Vuurmaker
Berichten
61
Hoi!

Ik heb de stap genomen om maar eens voor het eerst voor een heerlijke picanha te gaan. Ik heb een mooi grain fed stuk gekregen met nog redelijk wat vet erop.

Na het vet ingesneden te hebben heb ik de vet kant flink ingezout en op de vleeskant ook gezout en gepeperd.

Ik heb eerst low en slow tussen de 105 en 120 graden gehouden tot hij 48 graden was. Daarna afgefakkeld tot een graad of 53, bij het rusten ging hij nog door naar de 56.

De smaak was echt heel erg goed en mega mals. Misschien iets te veel vlammen.... daardoor misschien net wat donker geworden op sommige stukken, maar dat was niet te proeven. We hebben hem misschien net wat te dik gesneden hier en daar....verder was het top.

31060f7165102cc1c7cd1ce2b649110f.jpg
240173d843db08ddda0affbae719405c.jpg
2beb5d15b0e51e201c1ad09ad3811e04.jpg
96f9a992d61a88767a8d0a712b8a520d.jpg
9847f78d3e7de686c8a607484e43a58b.jpg
20b24de9e5d473c7ea0fb156319092b2.jpg


Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

 
Lust ik wel!
 
Ziet er lekker uit, gaat er wel in.
Mooi vuurtje. ;)
 
Ja he :) wel iets te heftig hoor... daardoor was hij hier en daar iets te donker geworden ondanks veel bewegen. Maar ach... al doende leert men zullen we maar zeggen.

We hadden zelfs de deksel erop gehouden, maar alsnog vlogen de vlammen je om de oren.

Iemand tips om dat aan te pakken? Er valt weinig anders te doen denk ik?
 
Snellius85 zei:
Ja he :) wel iets te heftig hoor... daardoor was hij hier en daar iets te donker geworden ondanks veel bewegen. Maar ach... al doende leert men zullen we maar zeggen.

We hadden zelfs de deksel erop gehouden, maar alsnog vlogen de vlammen je om de oren.

Iemand tips om dat aan te pakken? Er valt weinig anders te doen denk ik?


Ik grill heel vaak op een splitgrill daardoor kan ik hem als de vlammen iets te heftig dreigen te worden opzij schuiven waardoor een iets betere controle over het vuurtje.

 
Toevallig gisteren voor de eerste keer gemaakt volgens recept van Smokey Goodness, hierin wordt het affikken overgeslagen en wordt de picanha 1,5 uur langzaam gegaard en vetrandje krokant gebakken.

Was niet zo krokant als ik had gehoopt, maar kwam er tijdens het snijden achter dat ik de rand nog verder had kunnen trimmen naar 5mm. Scheelde in ieder geval een hoop vlammen en verschroeide onderarmen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er lekker uit en afdokken lijkt mij ook leuk
 
Blijft een machtig mooi stukje vlees. Top gedaan.  :p
 
Mooie garing hoor. Dit lust ik wel.

Ik heb laatst ook Picanha gemaakt. En met het grillen de deksel van de BGE gesloten. Openen was toen wel een uitdaging. Linker arm is ontdaan van haren. Dus de deksel blijft voortaan lekker open...
 
Ziet er lekker uit en de vlammen geven een mooi schouwspel! Kort laten vlammen en veel verplaatsten en draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan