BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork op een mini kamado

 

JosAikema

Tondelzoeker
Berichten
17
Afgelopen juni heb ik een mini kamado bij de LIDL aangeschaft. In combinatie met een heatdeflector via raeucherpeter.de een uitstekende kans om eens een slow en low sessie op te zetten. Voor alles is een eerste keer en dus ook voor een low en slow sessie.

Gisteren heb ik bij de slager een halve procureur gehaald (1,3 kg) want een grote past niet op de mini kamado. De meeste recepten gaan uit van een procureur of varkensschouder vanaf 2.5 kg, dus even kijken hoe lang deze er op moet.

Het vlees heb ik eerst ingesmeerd met mosterd en daarna heb ik gebruik gemaakt van een dryrub recept van Jord Althuizen (Piggy mix).

Dit heeft een nacht in de koelkast kunnen intrekken.


De volgende ochtend op tijd eruit om rond 8:30 de bbq aan te stekken. Twee lagen houtskool met appelhout snippers ertussen.

Vervolgens op 1 plek aangestoken en de kamado op temperatuur laten komen. Daarna kon het vlees erop om 9:15


Het was best lastig om de temperatuur goed op 121 graden te houden. Onderste schuif bijna helemaal dicht en bovenste kleine opening. Om 11:30 was de kerntemperatuur al 74 graden en heb ik het vlees ingesmeerd met de glaze uit het noskos-recept.

Na 2 uur (13:45) heb ik hem ingepakt in twee lagen aluminiumfolie om verder te kunnen garen.


En toen werd het lastiger :) De temperatuur van de bbq ging naar beneden, hoe ver ik de onderste schuif ook opendeed. Toch maar even het vlees eraf gehaald (en de heatdeflector en het rooster) en ik zag dat er nog voldoende houtskool in de bbq lag maar dat er weinig meer brandde. Een kolom in het midden was tot as omgevormd maar de zijkant lag nog houtskool wat niet brandde. Toen toch maar een nieuw aanmaakblokje erin gedaan en aangestoken. Even gewacht totdat het vuur uit was en de bbq weer op 121 graden was gekomen. Vervolgens het vlees weer terug gelegd om verder te garen.
Uiteindelijk om 16:30 had het vlees een kerntemperatuur van 90 graden en kon het vlees van de bbq af.


Het vlees even laten uitwasemen en daarna weer ingepakt in aluminiumfolie een half uurtje laten rusten.

Na een uurtje het vlees uitgepakt en uit elkaar getrokken.




Na het pullen de eindsaus er doorheen en toen op een pistoletje met een beetje coleslaw. Erg goed te eten!!


Een vraag die bij mij blijft staan is hoe ik hier nu een echte bark op krijg. De onderkant (wat op het rooster lag) was wel donker geworden maar de bovenkant is niet echt heel donker geworden. Heb ik hier iets verkeerde gedaan?
 
[EDIT]Is ondertussen gelukt
Foto's plaatsen lukt nog niet echt. Komen er aan
 
Lekker bezig!
 
Mooie run PP. Gaat dus toch goed op zn mini kamado.
Alvast gefeliciteerd met je knorrie

Bark maak ik me nooit zo zorgen om. Je trekt toch alles uit elkaar. En gebruikt vaak een eindsaus. Maar mocht je meer kleur willen. Miss wat hout chunks gebruiken i.p.v. snippers. Die geven langer rook af. Snippers zijn vaak na 15min wel op.
 
Lekker broodje P.P.
Alvast gefeliciteerd met je knor.
Wellicht dat er geen mooie donkere bark gevormd is door de schommelende temperatuur, hele mooie reden om het snel nog eens te proberen. ;)
 
Heb gisteren gelijk een 4 probes Bluetooth thermometer besteld om zo de temperatuur wat gemakkelijker in de gaten te kunnen houden. Hoef ik ook niet elke keer naar buiten te lopen  :)
En chunks i.p.v. snippers is ook een goede tip om eens te proberen.
 
Die is prima gelukt. Ove de temperatuur hoef je jezelf niet zo druk te maken, dat schommelt af en toe en je vlees vergeeft veel.
Gefeliciteerd met je knor.
 
Als je niet inpakt verdampt het vocht aan de buitenkant van je vlees. Je krijgt dat een droge laag (lees droog vlees) die is harder en misschien meer wat je bij bark voor ogen hebt.
Maar het is gewoon heel droog vlees geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan