BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork

 
 

jvdheuvel

Sprokkelaar
Berichten
43
Ik ben al een tijdje lid van dit forum en heb al veel inspiratie opgedaan.... veel dingen uitgeprobeerd de afgelopen paar jaar, maar eigenlijk nooit echt de moeite genomen om het hier te vermelden... Wat wel een feit is, is dat ik de afgelopen jaren steeds meer ben gaan doen met de barbecue en ook steeds vaker de barbecue aan steek... zelfs in de winterperiode (Kerst, oud & nieuw).

Nou zag ik laatst pas dat er ook badges te "verdienen" zijn met het tonen van de verschillende gerechten die je hebt bereid. Aangezien ik inmiddels al van alles heb klaargemaakt op de barbecue vond ik het wel eens tijd om te laten zien wat ik zoal heb gedaan, veelal ge?nspireerd op posts van dit forum.

Dus hopelijk zie ik binnenkort ook wat badges aan mijn account toegevoegd worden n.a.v. wat ik hier heb laten zien....  :)

Laatst heb ik besloten dat het toch echt tijd was om een keer pulled pork te maken, na vele berichten op dit forum watertandend te hebben doorgenomen.

Bij de Makro zag ik een mooi stuk procureur van 2,7kg liggen en dat heb ik maar eens meegenomen om mee aan de slag te gaan.



Eerst zelf een rub gemaakt obv een recept dat ik ergens online had gevonden en daarmee de procureur goed ingesmeerd. Er zat onder andere paprikapoeder, bruine basterdsuiker, chilipoeder, gemalen zwarte peper, knoflookpoeder, komijnpoeder en zout in deze rub.



Ondertussen de barbecue voorbereid op indirect werken. Dit keer wilde ik een keer de minion methode proberen (iets dat ik achteraf gezien misschien beter niet had kunnen doen, maar goed). Toen de barbecue op temperatuur was gekomen (100 - 120 graden) heb ik om 02.30u de procureur boven de lekbak gelegd en de BT thermometer in het vlees gestoken. Daarna het alarm voor de eerste fase in de app ingesteld op een temperatuur van 70 graden.

Na een aantal uren (ergens 's morgens vroeg) was de kerntemperatuur opgelopen tot 70 graden en kon ik de procureur inpakken in aluminiumfolie, waarna ik 'm weer terug heb gelegd op zijn plekje boven de lekbak en de temperatuur van 92 graden voor de tweede fase instelde op de thermometer-app.



Ondertussen heb ik nog een koolsla gemaakt met witte kool, wortel en appel, samen met een wat zoetere dressing voor op de broodjes pulled pork.



Uiteindelijk heb ik de pulled pork na 13 uren van de barbecue gehaald en ingewikkeld in een badhanddoek. Het was immers bedoeld voor het avondeten en om rond 15.30u al te gaan eten was wat aan de vroege kant. Ingewikkeld in de badhanddoek heb ik de pulled pork in een koelbox gelegd en gewacht met pullen tot we gingen eten.

Het moment dat je twee vorken in dat grote stuk vlees zet en uit elkaar trekt met het aller grootste gemak, dat is toch wel een momentje dat je trots bent op het resultaat hoor....  :)



Uiteindelijk was het resultaat een grote bak van ongeveer 2,5kg pulled pork waar we heerlijk van hebben zitten smullen. Om te beginnen maar gewoon even witte bolletjes gepakt om de pulled pork en koolsla op te doen. De sauzen die we er op hebben gedaan waren dit keer van Grate goods... toch wel een favoriet van mij persoonlijk. En volgende keer wil ik ook eens proberen om zelf een barbecuesaus te maken....



Helaas heb ik van sommige momenten helaas geen foto gemaakt, aangezien ik er niet echt mee bezig was foto's te maken voor een post op dit forum.
Desondanks hoop ik dat het een badge waard is...  :) :D

Voortaan zal ik in ieder geval proberen nog completere fotoseries te maken van alles wat ik op de barbecue klaar maak.
 
Leuk verslag en bedankt voor het delen. Vast wel een "badge" (stikker/ knor) waard maar daar ga ik niet over.

Ik vond 05:30 bij een pulled pork sessie al vroeg maar 02:30 op de Q gedaan dat is nog eens echte liefhebberij .
Noskos heeft tip's om in 5-6 uur pulled pork te maken en zonder enig smaak verschil. Iets waar ik niet vaak meer van afwijk
 
Marcel zei:
Noskos heeft tip's om in 5-6 uur pulled pork te maken en zonder enig smaak verschil. Iets waar ik niet vaak meer van afwijk

zo doe ik het altijd, gewoon 's morgens rond 8h00 beginnen en dan heb je normaal gezien op tijd avondeten :)
 
Mooie PP sessie, gefeliciteerd met je Knor
 
Goede sessie, ziet er top uit! Wat was er mis met de Minion methode?? Problemen met de temperatuur gehad??

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
Lekker hoor, gratz met knorrie!
 
Bart1978 zei:
Goede sessie, ziet er top uit! Wat was er mis met de Minion methode?? Problemen met de temperatuur gehad??

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

In het begin was het erg moeilijk om de temperatuur boven de 100 graden te krijgen ?n daar te houden... Na wat extra kolen te hebben aangemaakt en er bij te hebben gelegd, kreeg ik er eindelijk goed de temperatuur in, maar schoot ie door naar rond de 140 graden.... op dat moment wel het rookhout aan de gang gekregen... uiteindelijk is het gewoon een oven die je nabootst, en gaat het met een hogere temperatuur alleen een stuk sneller.... op zich vond ik het niet heel erg, aangezien de temperatuur de eerste uren onder de 100 was gebleven en dit wellicht wat zou compenseren....

Wat er volgens mij is gebeurd is dat de hete kooltjes met de minion methode bij mij gewoon niet goed de nieuwe kooltjes hebben aangestoken en de temperatuur dus steeds weer in zakte.
Het is al met al een nogal slechte nacht qua slaap geworden, maar het eindresultaat mocht er gelukkig wel zijn.

De rub bleek uiteindelijk een tandje te pittig voor onze kids, dus voor een volgende keer aanzienlijk minder peper er in en liever een wat zoetere rub proberen.... ;)
 
jvdheuvel zei:
Bart1978 zei:
Goede sessie, ziet er top uit! Wat was er mis met de Minion methode?? Problemen met de temperatuur gehad??

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

In het begin was het erg moeilijk om de temperatuur boven de 100 graden te krijgen ?n daar te houden... Na wat extra kolen te hebben aangemaakt en er bij te hebben gelegd, kreeg ik er eindelijk goed de temperatuur in, maar schoot ie door naar rond de 140 graden.... op dat moment wel het rookhout aan de gang gekregen... uiteindelijk is het gewoon een oven die je nabootst, en gaat het met een hogere temperatuur alleen een stuk sneller.... op zich vond ik het niet heel erg, aangezien de temperatuur de eerste uren onder de 100 was gebleven en dit wellicht wat zou compenseren....

Wat er volgens mij is gebeurd is dat de hete kooltjes met de minion methode bij mij gewoon niet goed de nieuwe kooltjes hebben aangestoken en de temperatuur dus steeds weer in zakte.
Het is al met al een nogal slechte nacht qua slaap geworden, maar het eindresultaat mocht er gelukkig wel zijn.

De rub bleek uiteindelijk een tandje te pittig voor onze kids, dus voor een volgende keer aanzienlijk minder peper er in en liever een wat zoetere rub proberen.... ;)
Veel blijven oefenen. Kan van het aantal brandende kolen afhangen. Je zal merken dat het elke keer makkelijker gaat.
Als je eenmaal weet wat je BBQ nodig heeft om op temperatuur te komen / blijven gaat alles makkelijker.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
Mooie PP.  :) zondag ga ik weer maken. Kijk er nu al naar uit.
 
Mooie run PP. En op de weber vind ik het altijd extra knap z'n eerste run. Ziet er iig lekker uit.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Dit Is toch wat je wilt, een sticker verdienen? En hier kan dat gewoon en hou je er ook nog een lekkere maaltijd en een mooie ervaring aan over.
Wat wil je nog meer.

Je pp ziet er geweldig uit.
Gefeliciteerd met je sticker
 
Ziet er goed uit hoor, ook ik ben veel bezig maar vergeet altijd weer om foto?s te maken, dus dit is mij niet vreemd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan