BasBQ
Beef en Steak

Eerste sessie PP op de bastard

 

timmymontana

Tondelzoeker
Berichten
19
Goedemorgen! Sinds vanmorgen ligt mijn allereerste PP op de q. Gisteren in gespoten en later in de rub gezet. Spannend en leuk! Toch heb ik een uitdagingkje: de bastard temp heeft een groot verschil met de MEATER Probe. Ik heb gisteren de temperatuur sensor van de bastard geikt met kokend water. De meater heb ik niet gecontroleerd. Welke zouden jullie aanhouden qua temperatuur?
Groetjes Tim

2bad12d432ceb7f9b984520dcddacec0.jpg
7d9b0d906a8c2bfc6f43da5ac4b9a59e.jpg
0f3834fa6e1450477c55587785cefe6e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De meater. Zit dichter op het vlees. Zou een betere omgevings temp aan moeten geven. Wel wordt de lucht wat gekoeld door het vlees, dat zou wat verschil kunnen geven.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
Bart1978 zei:
De meater. Zit dichter op het vlees. Zou een betere omgevings temp aan moeten geven. Wel wordt de lucht wat gekoeld door het vlees, dat zou wat verschil kunnen geven.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
Top! Dank je wel voor de snelle reactie. We gaan de meater aanhouden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
timmymontana zei:
Bart1978 zei:
De meater. Zit dichter op het vlees. Zou een betere omgevings temp aan moeten geven. Wel wordt de lucht wat gekoeld door het vlees, dat zou wat verschil kunnen geven.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
Top! Dank je wel voor de snelle reactie. We gaan de meater aanhouden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En dometemp en roostertemp zit normaal ook verschil in. 

Maar hoe bevalt je meter verder. Ik zit er ook over naar te denken 1 te halen. En succes met de run.  :)
 
Maus zei:
timmymontana zei:
Bart1978 zei:
De meater. Zit dichter op het vlees. Zou een betere omgevings temp aan moeten geven. Wel wordt de lucht wat gekoeld door het vlees, dat zou wat verschil kunnen geven.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
Top! Dank je wel voor de snelle reactie. We gaan de meater aanhouden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En dometemp en roostertemp zit normaal ook verschil in. 

Maar hoe bevalt je meter verder. Ik zit er ook over naar te denken 1 te halen. En succes met de run.  :)
De meter bevalt heel goed! Ik heb tot nu toe nog maar 3x gebruikt maar lijkt aardig accuraat. Ik heb geen ervaring met andere maar het is leuk om een ?cook? op te zetten, dit kan vanuit voorgeprogrammeerde ?cooks? die je kan kiezen, of zelf 1 maken. Erg leuk, ook het verloop in een grafiek terug zien. Ik ben wel een beetje een tech-nerdje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bij mij ook op het verlanglijstje. Heb je de "oude" meater of de meater+ ??

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
Bart1978 zei:
Bij mij ook op het verlanglijstje. Heb je de "oude" meater of de meater+ ??

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
Het is de meater+


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
timmymontana zei:
De meter bevalt heel goed! Ik heb tot nu toe nog maar 3x gebruikt maar lijkt aardig accuraat. Ik heb geen ervaring met andere maar het is leuk om een ?cook? op te zetten, dit kan vanuit voorgeprogrammeerde ?cooks? die je kan kiezen, of zelf 1 maken. Erg leuk, ook het verloop in een grafiek terug zien. Ik ben wel een beetje een tech-nerdje

Waar zouden we toch zijn zonder al die technische toestanden , moeten we gewoon weer van alles zelf gaan bedenken en ook zelf aan je lucht schuifjes gaan prutsen, nee geef mij die moderne techniek maar  :D







 
Zo, na 5 uur de gewenste temperatuur van 70 graden bereikt. Helaas waren de kolen opgebrand en heb ik tussendoor bij moeten voegen. Daarna moeilijk de controle te houden tussen de 110 en 120 graden. Alle schuiven staan dicht maar temperatuur in de dome
246f383e10d374441bcc89da03e048fb.jpg
blijft oplopen, tips? Nu open ik maar af en toe de deksel om op temperatuur te houden. Ik snap dat ik zuurstof toevoeg, dus meer ontbranding maar de temperatuur blijft oplopen. Om het half uur lak ik hem, dan komt er ook veel zuurstof bij. Wil hem niet droog maken door de te hoge temperatuur en dus te snel laten garen.
012455a75f8cccbd87cdd8c6ab1dc467.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nice!! Gefeliciteerd met je knor! Ziet er lekker uit was ie mals?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

 
Ziet er lekker uit, gefeliciteerd met je knor.  ;)
 
Mooie run. PP op een ketel BBQ is altijd een uitdaging. Ziet er iig smakelijk uit. En zal goed gesmaakt hebben.

Heb je ook een waterpan gebruikt? En tot welke temperatuur liep de kerel op?
Als je de eerste 5u lekker hebt kunnen smoken. En de procureur is 70gr kern. Kun je hem gewoon inpakken en terug leggen. Als de ketel dan tot 150gr stijgt is het nog geen ramp. Door het inpakken blijft het vocht in je vlees. En gaat het garen alleen sneller.

Alvast gefeliciteerd met je knorrie.
 
Dat ziet er goed mooi dat het gelukt is .
En gefeliciteerd met je sticker
Als je deksel op tilt kun je ook je schuif onder eerst dicht zetten
 
Bram zei:
Mooie run. PP op een ketel BBQ is altijd een uitdaging. Ziet er iig smakelijk uit. En zal goed gesmaakt hebben.

Heb je ook een waterpan gebruikt? En tot welke temperatuur liep de kerel op?
Als je de eerste 5u lekker hebt kunnen smoken. En de procureur is 70gr kern. Kun je hem gewoon inpakken en terug leggen. Als de ketel dan tot 150gr stijgt is het nog geen ramp. Door het inpakken blijft het vocht in je vlees. En gaat het garen alleen sneller.

Alvast gefeliciteerd met je knorrie.
Dank je!
Ik heb inderdaad een waterbak gebruikt. Na de 70 graden ook ingepakt en terug gelegd. De temperatuur wilde wel steeds stijgen richting de 170 graden. Gelukkig is hij sappig gebleven!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
picosuma zei:
Dat ziet er goed mooi dat het gelukt is .
En gefeliciteerd met je sticker
Als je deksel op tilt kun je ook je schuif onder eerst dicht zetten
Thanks!
De schuif onder heb ik na het inpakken continue dicht gehad om te temperatuur zo laag mogelijk te houden, echter ging dit erg moeizaam. Gelukkig is hij sappig gebleven en is de eerste keer een succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik merk als ik thermometers op het rooster heb staan of een regelaar dat ik na inpakken altijd hoger uitkomt. Of het de folie is of iets anders ben ik nog niet achter.

Als ik ribs weer uitpak dan zakt de temperatuur weer. Zal wel reflectie dingetje zijn.

Wat voor recept heb je aangehouden?!? Om het half uur lakken. En in een kamado hoeft geen waterpan hoor. Daar gaat alleen maar energie inzitten en kost meer brandstof.
 
noskos zei:
Ik merk als ik thermometers op het rooster heb staan of een regelaar dat ik na inpakken altijd hoger uitkomt. Of het de folie is of iets anders ben ik nog niet achter.

Als ik ribs weer uitpak dan zakt de temperatuur weer. Zal wel reflectie dingetje zijn.

Wat voor recept heb je aangehouden?!? Om het half uur lakken. En in een kamado hoeft geen waterpan hoor. Daar gaat alleen maar energie inzitten en kost meer brandstof.
Top! Dank je voor de tips. Ik heb het recept uit het boek: Lets make bbq great again. Daarin stond ook omschreven gebruik te maken van water in de lekbak eronder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan