BasBQ
Beef en Steak

Oerhammetje test

 
 
 
 

mcjas

Stoker
Berichten
302
Hi allemaal,

Gisteren als test een oerhammetje gedaan, liep er tegen aan bij de slager. Heb het recept van Noskos gebruikt (https://www.bbq-nl.com/pig-wings/)

2Htrzanl.jpg

Beetje schoongemaakt

jwDwHEul.jpg

In de Porky Rub

YJ8Ck5kl.jpg

Op de Weber

7vtb963l.jpg

2 uur gerookt

R2VmI3ul.jpg

Inpakken met boter, honing en bruine suiker

HcQHAgCl.jpg

De eerste laag bbq saus, gemengd met de sappen die uit de folie kwam na het inpakken

ogkvmK2l.jpg

Eindresultaat

Helaas was het er maar eentje om te kijken of we het wat vonden, want uiteindelijk is hij goed bevallen.
Vergeleken met de foto van Noskos zie ik dat er bij mij 2 botten in de ham zitten, dus dat kan een leuke discussie bij de slager opleveren of het nu een oerham of een eisbein is geweest  :blush:

Rub was iets te zout, om dat op te lossen dacht ik om er nog ongeveer 1/3 van alle andere ingredi?nten bij te voegen (dus zonder zout), zal dit de rub dan minder zout maken?


Grz

MJ
 
Ziet er lekker uit. Had ik wel gelust.  :)
 
Mooie run. Ziet er heerlijk uit. Mooi stuk vlees. Lust ik wel.
Of er een groot verschil is tussen oerham of eisbein kan ik zo niet zeggen. De eisbein die ik gemaakt had was iig met zwoert. Ook erg lekker
 
Dat ziet er wel smakelijk uit
 
Bram zei:
Of er een groot verschil is tussen oerham of eisbein kan ik zo niet zeggen. De eisbein die ik gemaakt had was iig met zwoert. Ook erg lekker
Ik had ergens gelezen dat het verschil was dat er bij oerham het grote bot eruit gehaald is, en bij eisbein niet. Als je de foto's van Noskos ziet heeft die er ook maar 1 botje in zitten. Ach ja, hoe je het ook noemt, het was in ieder geval erg lekker.

Iemand nog gedachtes over hoe de rub minder zout gemaakt kan worden??

 
mcjas zei:
Rub was iets te zout, om dat op te lossen dacht ik om er nog ongeveer 1/3 van alle andere ingredi?nten bij te voegen (dus zonder zout), zal dit de rub dan minder zout maken?

Tuurlijk, op voorwaarde dat je wel wat minder van die aangevulde rub gebruikt natuurlijk, als je meer maakt en dat allemaal gebruikt krijg je netto dezelfde hoeveelheid zout op je vlees!
 
Fijn dat je tevreden bent ermee, ik heb nu al 3 keer oerhammetjes geprobeerd lekker te krijgen, maar ik blijf me storen aan de peesjes en vliesjes en vind het gewoon niet lekker eten. Ook snotgaar doorgerookt was het niet top maar vond ik het wel lekkerder dan 3-2-1 omdat het vlees dan echt nog veel te stevig is naar mijn smaak.

Goed dat jij wel genoten hebt!
 
Blijf ze heerlijk vinden! Wat is het recept van je rub? Dat is wat makkelijker bijstellen.
 
noskos zei:
Blijf ze heerlijk vinden! Wat is het recept van je rub? Dat is wat makkelijker bijstellen.

Ik heb dit recept gebruikt: https://q-times.nl/bbq/piggy-mix/
Als zout de gewone jozo keukenzout gedaan, ben bang dat daar mijn fout zit

Ewald zei:
Ziet er heerlijk uit, zelf prepareren (1 bot wegsnijden zodat het een pigwing wordt doe ik zo)

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=18847.msg291089#msg291089

dat is een post waar ik zeker wat aan heb, thanks
 
Als je nu het zout helemaal weglaat en het vlees rechtstreeks met een klein beetje zout bestrooit. Voordeel is dat je veel minder zout binnenkrijgt. We krijgen daar al te veel van binnen! En je het kruidenmengsel beter proeft. En geloof mij je mist het niet in je rub.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi ik vind um er mooi en smakelijk uitzien.
Zelf houdt ik wel van pikant, zou daar een variant van doen met chipottle kruiden of piripiri.
Lekker hoor!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
paulus1972 zei:
Als je nu het zout helemaal weglaat en het vlees rechtstreeks met een klein beetje zout bestrooit. Voordeel is dat je veel minder zout binnenkrijgt. We krijgen daar al te veel van binnen! En je het kruidenmengsel beter proeft. En geloof mij je mist het niet in je rub.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik had juist een hele pot van de rub gemaakt omdat deze me al eerder bevallen was (had eerder al een kleine hoeveelheid gemaakt met ander zout en was goedgekeurd) dus vandaar mijn vraag om deze "aan te lengen"
 
Die rub is een beetje lastig in te schatten omdat ze volume en gewicht door elkaar gebruiken. Normaal is voor zo'n Amerikaanse stijl basis rub een zelfde hoeveelheid paprika, zout en peper de basis. Bijvoorbeeld 4 eetlepels (? cup) van ieder en dan maak je het verschil met wat je er verder bij doet.
Ik zou gewoon nog zo'n batch maken zonder zout en die dan mixen met wat je nu hebt. Dan zit je op onder de helft want je hebt er al van gebruikt. Kun je altijd nog wat bijvoegen mocht dat nodig zijn.
 
thanks Noskos, dan was mijn orginele gedachte dus de goede kant op.
Van het weekend maar eens wat gaan uitproberen.
 
paulus1972 zei:
Als je nu het zout helemaal weglaat en het vlees rechtstreeks met een klein beetje zout bestrooit. Voordeel is dat je veel minder zout binnenkrijgt. We krijgen daar al te veel van binnen! En je het kruidenmengsel beter proeft. En geloof mij je mist het niet in je rub.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Over zout lijkt het erop of de wetenschappers er niet helemaal uit zijn. Zo is dat je voorzichtig moet zijn met eieren en cholesterol al naar het rijk der fabelen verwezen. Vet dat je eet is ook niet hetzelfde als het vet dat je bent (erg jammer dat we er hetzelfde woord voor gebruiken want dat zorgt voor veel verwarring).
Voor zout weet ik alleen dat er ook veel tegengeluiden zijn vanuit respectabele bronnen dat het wel meevalt. Zonder me er nog echt in verdiept te hebben is mijn houding tegenover zout voorlopig, niet te druk over maken en gewoon het zout eten dat je lekker vindt.

Misschien dat het ook scheelt als het meeste zout dat je eet afkomstig is van wat je zelf met de hand hebt toegevoegd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
?????? Waar gaat dit over? Er is in de meeste rubs geen enkele noodzaak om zout te doen. Zeker niet zoveel als er in het recept staat. Je kunt het weglaten en het product rechtstreeks zouten. Dan begin jij een kulverhaal over dat zout niet schadelijk is. Wel dat beweer ik niet. Er is wel degelijk een causaal verband tussen zout en hoge bloeddruk. Je wil toch niet zeggen dat hoge bloeddruk geen kwaad kan? Het is simpel om het product rechtstreeks te zouten en je rub asn te passen. Kleine moeite groot plezier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
paulus1972 zei:
?????? Waar gaat dit over? Er is in de meeste rubs geen enkele noodzaak om zout te doen. Zeker niet zoveel als er in het recept staat. Je kunt het weglaten en het product rechtstreeks zouten. Dan begin jij een kulverhaal over dat zout niet schadelijk is. Wel dat beweer ik niet. Er is wel degelijk een causaal verband tussen zout en hoge bloeddruk. Je wil toch niet zeggen dat hoge bloeddruk geen kwaad kan? Het is simpel om het product rechtstreeks te zouten en je rub asn te passen. Kleine moeite groot plezier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
LOL, doe rustig aan. Bij nader inzien kan jij het beste geen zout toevoegen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Voor mij persoonlijk geldt dat ik prima zout in mijn rub kan gooien, aangezien wij thuis never nooit pakjes/zakjes troep eten, en daardoor een stuk minder zout binnen krijgen. Ook is het zo dat als je bijvoorbeeld een goedkope steak eerst flink in het zout zet, er eiwitten in het vlees afgebroken worden waardoor deze een stuk malser wordt. Kan me voorstellen dat zout in een rub dezelfde functie heeft.
Het clausale verband tussen zout en hoge bloeddruk is volgens mij ook nog steeds niet bewezen; het wordt dan ook al jaren door de wetenschap in twijfel getrokken (zie bijv https://app.core-apps.com/eb2017/abstract/536903b6b3303af8e0989e14822abae7)

Mij gaat het puur om smaak en dan vind ik te veel zout gewoon niet lekker, maar smaken verschillen gelukkig.

anyway back to topic:
Volgende week krijg ik als het goed is weer wat hammetjes, dus gaan we weer verder met experimenteren
 
Terug
Bovenaan Onderaan