BasBQ
Beef en Steak

Toekomstige kamadogebruiker

T

Thierry

Gast
Hallo iedereen

Ik ben thierry en ben hier terechtgekomen op het forum bij mijn zoektocht
naar de geschikte kamado.
De keuze ging 1st naar een auplex of een ander chineesje.
Na enkele uren op het forum was de keuze al gedraaid naar een big green egg large  ;)
Voor de aankoop ben ik nog aan het vergelijken, want de prijzen lopen toch uiteen bij
de verschillende aanbieders.
Heb wel al gezien dat bij de nieuwe egg ipv de margrietschijf
er een Reggulator opstaat bovenaan, daar zal ik bij aankoop ook op letten.
Ik heb nog geen ei, maar voor eind deze maand wel al ingeschreven voor workshop.

Tips bij de keuze zijn altijd welkom
 
Welkom,

Met een BGE L kan je niet veel verkeerd doen.
Best nog even nadenken over de set-up, nesthandler met of zonder klaptafeltjs of een echte tafel
 
Welkom hier!
 
Thierry, welkom op het BBQ Genootschap.

Verschil in prijs zit hem ook vaak met de accessoires. De meeste BGE staan te koop zonder plate setters, dan is het in principe een hele dure grill en kan je niet low and slow of indirect barbecuen. 
Dus goed opletten op wat er allemaal bij zit. Je kan natuurlijk altijd vragen of er iets aan de prijs gedaan kan worden ;).
 
Hoi Thierry,
welkom bij het Genootschap.
Frits +1
 
Je kan ook voor een "kale" Big Green Egg gaan en daarna accessoires die je echt mist aanschaffen, er zit genoeg spullen bij wat je in de praktijk lang niet altijd zal gebruiken. Voordeel er zijn genoeg accessoires welke geschikt zijn voor de BGE en niet hoeven lang niet de hoofdprijs te kosten als je goed zoekt.

En de standaard plate setter van keramiek zou ik lekker links laten liggen en voor een gietijzeren Grill Guru variant gaan, iets goedkoper te vinden en je hebt meteen een grillplaat erbij.
 
de conveggtor zou ik ook niet meer kopen.

Dan kan je beter de eggspander kopen met 2 halve stenen, heb je hetzelfde effect maar veel meer mogelijkheden.
 
Die gietijzeren platesetter zou ik dus juist niet aanrader. Na een tijd intensief gebruik is het grilloppervlak niet echt bruikbaar meer voor grillen omdat het vuur de beschermlaag er telkens afbrand. Het is ruw en roestig bij mijn exemplaar.

Daarbij paste hij ook niet in mijn BGE. Dat was het eerste dat ik heb getest ;)
 
noskos zei:
Die gietijzeren platesetter zou ik dus juist niet aanrader. Na een tijd intensief gebruik is het grilloppervlak niet echt bruikbaar meer voor grillen omdat het vuur de beschermlaag er telkens afbrand. Het is ruw en roestig bij mijn exemplaar.

Daarbij paste hij ook niet in mijn BGE. Dat was het eerste dat ik heb getest ;)

Keramiek heeft ook niet het eeuwige leven. Agree to disagree zeg maar  :) De gietijzeren platesetter van Bastard past niet in de Large, maar wel de Grill Guru variant.

Zelf maak ik de gietijzeren platesetter altijd schoon met een plamuurmes en smeer hem daarna in met een klein beetje zonnebloem olie. En na gebruik ligt deze warm en droog opgeborgen tot op heden nog geen roestvorming gehad. Ik snap dat niet iedereen de ruimte heeft, als deze buiten blijft liggen zo die roestvorming uiteindelijk wel komen.
 
Na afkoelen gaat hij hier de schuur in. Invetten ben ik mee gestopt omdat ik dat dan na elke sessie moet doen.
Het is een gebruiksvoorwerp dat er voor mij is. Niet andersom

De BGE platesetter leeft nog steeds. Zolang je hem niet laat stuiteren is er niets aan de hand.
 
Daar zit dan inderdaad het verschil in qua gebruik, mijn barbecues staan na gebruik ook altijd verwarmd binnen maar dat is omdat ik nu de ruimte heb in het verleden stonden deze ook onder een afdak buiten het hele jaar door.

Heb een enorme aversie tegen roestvorming en afbladerende verf etc, de weergoden mogen lekker losgaan op andere spul in mijn tuin maar niet mijn barbecue spul.  ;)

Oftewel afhankelijk hoe je deze gebruikt gaat deze wel/niet roesten.
 
Ik zou gaan voor de standaard large en zelf een meubel maken,
in douglas met een blauwe hardsteen .

Wat ik wel al begrepen heb is dat bij de green egg enkel een gewone grill zit.

Aangezien het de bedoeling is van slowkook onder de knie te krijgen zal ik toch
nog wat accesoires nodig hebben.

Bovenstaande tegenstrijdige argumenten van forumgenoten maakt het er voor
een beginner niet makkelijker op.

Al bedankt voor het delen van jullie visie en ervaring
 
Hoi Thierry,

Heb een aantal weken geleden voor dezelfde keuze gestaan.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een BGE large aangeschaft, zoals je zelf al zegt heb je inderdaad nog wel wat accessoires nodig en die zijn niet bepaald gratis.
Aan de andere kant koop je een kamado voor vele jaren, dat was voor mij de reden om een BGE aan te schaffen. De bewezen kwaliteit en garantie (en ook een beetje de mooie groene kleur ).

Als je handig bent kan je nog besparen door zelf een tafel te maken. Ben daar nu ook mee bezig (bijna klaar) en dat maakt t nog leuker, dan krijg je uiteindelijk precies wat je wilt.

Sterkte met het maken van een keuze!

Ps in deze prijsklasse kan je geen verkeerde keuze maken, kamado Joe was mn tweede keus


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Marcdepark zei:
Ps in deze prijsklasse kan je geen verkeerde keuze maken, kamado Joe was mn tweede keus

Kamado joe vind ik ook leuk. Heb nu een primo oval xl, maar als ik er nu een zou kopen zou de kamado joe big joe een serieuze kanshebber zijn.
 
Thierry zei:
Wat ik wel al begrepen heb is dat bij de green egg enkel een gewone grill zit.

Aangezien het de bedoeling is van slowkook onder de knie te krijgen zal ik toch
nog wat accesoires nodig hebben.

Wat je in mijn ogen direct nodig hebt zijn de  platesetter en een gietijzeren rooster.

Omdat de conveggtor en ronde gietijzeren rooster minder en niet compatibel zijn met de eggspander zou ik de eggspander nemen met de 2 halve stenen en de 1 of 2 halve gietijzeren roosters.

Op die manier heb je ineens een complete en compatibele setup.

Het grote voordeel van de eggspander is dat je ineens ook de grillverhoger hebt en als je bijvoorbeeld Rookhout wil toevoegen je er makkelijk alles in 1 keer kan uithalen en terug plaatsen.
 
Stijn zei:
Wat je in mijn ogen direct nodig hebt zijn de  platesetter en een gietijzeren rooster.

Eens met de platesetter, maar een gietijzeren rooster als direct noodzakelijk betitelen gaat mij nogal ver, die zit bij mij echt in de categorie nice to have.
 
Eens met reactie hierboven, plate setter is echt must have, en goede kernthermometer.

Welkom hier op het forum.  :)
 
Sowieso de plate setter ( conveggtor ) die ga ik er onmiddellijk bijkopen.
Om indirect te kunnen werken is dit noodzakelijk.
De andere accessoires heb ik nog tijd voor om er later bij te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan