BasBQ
Beef en Steak

barbecook oskar L

 
 

hansi

Vuurmaker
Berichten
60
Via marktplaats heb ik een jong ( 3 keer) gebruikte barbecook oskar L smoker op de kop getikt voor 125,- euro.
Voor feestjes enzo gebruikte ik vaak 2 57 webers voor spareribs of pulled pork, maar dan kwam ik soms nog capaciteit tekort, als ik er ook nog wat hasselback aardappels bij wilde maken, je kent het wel. Bovendien, 2 bbq's aanmaken en op temperatuur houden, terwijl het ook op 1 kan..
540.jpg

540.jpg

Ik heb ook naar de andere aanbieders ( wsm etc) gekeken, maar ik zag deze staan, en op t oog beviel hij wel voor dat geld.
Nu had ik ook al een review hier gelezen van een M , dat ie veel lucht lekte, en de handvaten niet deugdelijk vast zaten.

Nu ik hem thuis heb staan is de conclusie idd dat de handvaten ( 5 stuks) erg los zitten, en de luchtregelschuif in het deksel ook los zit.
verder zitten alle moertjes wel wat los, en dat zijn er heel wat, en zijn de clips tussen de ringen niet heel degelijk.
het plan van aanpak:
1 alu strips aan de binnen en de buitenkant van de smoker maken waar de bouten van de handvaten door heen komen, om de stress op de lak/coating te verminderen.
2 de bovenste luchtregelschuif speling vrij maken.
3 brikketen erin aansteken, en kijken waar hij lekt ( bij de deuren waarschijnlijk),
4 alle luchtlekker dicht maken met afdichtband.
5 grommets erin voor de temperatuur meters
6 scharnier maken aan de deksel
7 platformpje met wieltjes maken om hem te verrijden
(eventueel) 8, een verzwaard handvat aan de deksel maken , om meer druk naar beneden te krijgen voor een betere afdichting tussen de verschillende ringen.
540.jpg

540.jpg

 
Mooi ding,

Ik heb een oskar M en de hoeveelheid modificaties die nodig zijn valt mee.

Ik heb kachelband gepakt en dit rond het deurtje geplakt en achter alle luchtschuiven (dus tussen de ketel en het onderste plaatje). Hij lekt nog wat rond het deksel maar dat vang ik op door de bovenste luchtschuif half dicht te zitten.
Als hij op temperatuur is staan de onderste drie schuiven elk ongeveer 1/4 tot 1/3 open.

Hij is zeer precies te regelen en goed stabiel als je hem op de sweet spot krijgt.



 
Terug
Bovenaan Onderaan