BasBQ
Beef en Steak

DIY cold smoker - Aquariumpompje 2.0!! GETEST Beter dan CSG spiraal!!

 

Stennis

Kooltjesharker
Berichten
127
Ben even bezig geweest. maar kwam er al snel achter dat ik toch een ander systeempy wil maken voor mijn cold smoker.
dinsdag gaan we de mogelijkheden bekijken. hierbij mijn tekeningetje. nu is het meer een smoke daddy.





uiteraard icm mn pompje.
 
Haha wel erg stil hier  :p

kleine update:

Bovenkant open voor een dekseltje.


Onderkant dicht.

Koker is 60x60x250mm. smoke daddy als inspiratie.
 
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat, de werking en je uiteindelijke bevindingen ;)
 
Goed bezig man, wilde zelf eerst zoiets doen, maar toch gekozen voor het doolhof principe.
 
Nog even testen en dan spuiten.



Hoop dat allemaal deze week nog te kunnen doen. en dan kan mijn oude (zie hieronder) weg. pompje blijf ik wel gebruiken.

 
Wat een leuk project, ga ik volgen...
 
Hierbij nog wat foto's.










-Ik ga hem nog wat finetunen betreft het laswerk.
-het dunne pijpje krijgt een iets wat samen geknepen einde om de luchtstroom iets fijner te maken. (zie foto) (ik kan hem altijd zachter zetten met de ventielen en pomp zelf)
-hij zal zwart gespoten worden.
-er komt en lange veer of opgerold gaas in, zodat de luchtstroom niet dichtslipt door het zakkende as. soort schoorsteentje (zie voorbeeld hieronder)



-aansluiting bedenken voor slangetje op dunne pijpje.

en dan TESTEN!!
 
Ik kon toch niet wachten om hem te testen, het resultaat is verbluffend!

Mijn eerste challenge was om het slangetje aan het dunne pijpje te maken.
gezien de lengte nog van het pijpje en dat totaal niet warmer word. heb ik dit met teflon tape gedaan.
misschien is dit een tijdelijke oplossing. maar tot nog toe niet.


Toen moest ik het dunnere pijpje een beetje kunnen klemmen en afsluiten in het dikkere pijpje. dit heb ik gedaan met 2 hitte bestendige rubbertjes.
2 zodat hij recht in het pijpje blijft en niet naar beneden gaat richten. hierbij heb ik ook geen last van vals aangezogen lucht.


totaal. de lengte zal ik nog inkorten.


aangezien dat het enige was voor ik hem daadwerkelijk kon testen heb ik dat maar meteen gedaan  B-)

van bovenaf in gekeken


nog even mijn 4weg pompje


totale benodigdheden


opstelling



Aansteken



starten met roken


dekseltje erop en afstand nemen


Zie hier.......HEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEL ROOK!!!!


kortom............ZEEEEEEEEEEEEER tevreden!!
nu weet ik dat het werk. dus kan het ontvetten en spuiten gebeuren!

Ik zeg TOP!!
 
Nou roken doet hij wel.

maar ik wil geen roet in het eten gooien hoor maar ga je proberen een walvis koud te roken?

denk dat het wel een beetje te hard gaat koud roken doe je ook gewoon traag en met een klein beetje rook tegelijk.
zou eerst een kijken hoe lang hij het doet op een vulling en aan het eind eens kijken naar wat hij dan aan rook geeft of deze ondertussen niet heet wordt en hij gaat druppen van de teer.

maar mooi gemaakt hoor.
Ik heb er 1 gemaakt naar jou vorige versie en die rookt ook als een trein hoor maar dat heeft allles te maken met het vacu?m wat je trekt in je uitblaas.
 
zoals hij nu afgesteld staat kan ik dat idd. haha. maar hij staat hier ook vol open. even kijken wat hij kan.
maar ik kan hem op 6 plekken regelen. en dan tot een nog mindere hoeveelheid rook dan de csg spiraal.
de volgende stap is idd kijken hoelang e.d. hij het doet. de originele smoke daddy csg heeft ook een behoorlijke rook opbrengst.
miss lijk het zo op foto. maar hij is niet gigantisch groot ook. 25cm hoog.
 
Hier nog een test. en wel met
KAAS

Ben een echt kaas fan, en wilde de smoker incl kaas even testen voor ik zalm ga doen.

hier de op stelling:


Het gaas is voor betere verbranding. alleen is dat nog een prototype rol. appel hout snippers gebuikt.


gaatje gemarkeerd waar het pijpje doorheen kan. zo komt hij precies door een sleuf in de onderste ventilatie.


pijpje waar het pompje aan zit moet nog even ingekort worden.


Aansteken (hij stond al aan)


en roken


klein stukje


temp bleef mooi, niet te heet.


niet echt verkleurd


in de vacuum en een week wachten


hij heeft zn werk goed gedaan


hij kon nog langer door gaan. maar na een uur is het voor de kaas wel goed


dit alles was 2 weken geleden.
afgelopen weekend mogen proeven en hij was zeker lekker!
het was natuurlijk niet zo een groot stuk dus de dichtheid van de rook was wat meer gezien het oppervlak wat hij had. rondom met de kaasschaaf een plakje eraf
en de rest wat top. voor mijn vriendin mag hij volgende keer een half uur ipv een uur. en opzich heeft ze daar gelijk in  :p  ssst
ook de volgende keer zal het een groter stuk kaas zijn.
tussendoor ga ik hem nog een keer testen als ik hem helemaal vol doe met hout. kijken hoelang hij het doet.
 
[moderator] quote verwijderd, voegt niets toe aan de vraag

Ik zie dat er coldsmoke generators zijn met de in en uitlaatpijpjes boven en onder ,wat zijn de voor of nadelen ?

 
Bedoel je een venturi model Tony! Ik kan geen foto?s zien helaas (photobucket). Maar die zijn geforceerd met een aquariumpompje.
 
Ik ben met terugwerkende kracht het eea aan het terug lezen omdat ik nog niet zo lang lid ben (en er staan wel heel veel berichten hier) maar wat voor een brandstof gebruik je hiervoor?


Weber GBS 57
Rookton Albatros
 
Aan de foto?s te zien fijne snippers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan